Hout of plastic?

Ik heb de tekeningen van mijn Ostrea binnen gekregen en ik twijfel nog of ik het model van hout oof van plastic zal gaan maken. Hebben jullie misschien tips over het werken met plastik (de platen zoals te koop bij de modelbouw winkels) en hoe ik het plastic het beste kan bewerken?

groeten Arnold

is het niet verstandiger om een houten mal te maken dan en daaruit een glasvezel met epoxy romp te maken,, dit is steviger en ietsjes flexibel wordt veel ook gebruikt bij speedboten

Arnold,

Ik zou de romp maken zoals Cheeta dat beschrijft. Voor de rest van het schip zou ik, (maar dat is persoonlijk natuurlijk) polystyreen zoals je dat bijvoorbeeld in een modelbouwzaak kunt kopen, gebruiken. Met een klein cirkelzaagje zoals o.a. Proxxon die verkoopt uitstekend te bewerken (direct rechte kanten, dus strak en haaks) en een oneindig veel strakker resultaat dan met hout.

Hans.

In Groningen zitten trouwens diverse kunststof leveranciers waar platen polystyreen stukken voordeliger te krijgen zijn dan bij modelbouwzaken.

dag allemaal

ik ben een voorstander van houtbouw !

geen plastiek voor mij , nee-nee dank U

ik ben enkele maanden geleden in contact gekomen met engelse modelbouwers , die mij vertelden dat een bekende modelbouwer in de jaren 1970 een model volledig uit plastiek ( ABS & polystyrol ) gebouwd had.

dit model heeft meer dan eens een eerste prijs gewonnen bij internationale competities

dezelfde modelbouwer heeft onlangs toegegeven dat z'n model , nu 30 jaar oud , niet meer handelbaar is , het valt in stof als je het anraakt ( "model has become brittle"... )

plus het feit dat houtbouw goedkoper is dan een polyester mal & romp maken ...

kijk maar naar mijn topic over de "Mount's Bay in de afdeling "werkschepen" , alles zal uit hout & karton gebouwd worden

maar ik ben nog gieriger dan een Hollander ... :lol:

de groetjes ,

Laurent

dezelfde modelbouwer heeft onlangs toegegeven dat z'n model , nu 30 jaar oud , niet meer handelbaar is , het valt in stof als je het anraakt ( "model has become brittle"... )

Ik denk echter dat 30 jaar na de productie van dit model de technieken en eigenschappen van het huidige abs/kunstof heel wat beter is...

Robert

Hoi Allemaal,

@Arnold, let wel even heel goed op voordat je met Polyester en zeker met Epoxy gaat werken. Als je allergisch bent voor die zooi heb je een serieus probleem, je kunt dan meteen stoppen met je model (helaas spreek ik uit ervaring :cry: ).

Vorig jaar heb ik veel last van mijn handen gehad (helemaal dik, rood en kleine bultjes die ontiegelijk jeuken), omdat ik mijn Smitwijs Singapore in de epoxy had gezet :( .

Van de week even mijn kamer opgeruimd en toen kwam ik de busjes epoxy tegen en wilde ze even ergens anders zetten. Toen bleek één van de busjes te lekken en nu zit ik er weer helemaal onder :evil: . Jammer genoeg kwam ik er pas achter toen ik ook al met mijn handen in mijn gezicht had gezeten, nu zitten mijn handen en gezicht er onder :evil: .

Nu blijk ik nogal gevoelig te zijn voor dat spul (en in mindere mate voor glasvezel) dus waarschijnlijk heb jij er geen last van, maar als je last krijgt nadat je met epoxy hebt gewerkt meteen naar de dokter, want zonder medicijnen begint het met de dag meer te jeuken.

Groetjes Danny.

Bedankt voor de tips, in verband met de kosten en de tijd, ben ik begonnen met de houten romp, over de opbouw ga ik nog ff nadenken, maar nieuwe tips zijn altijd welkom

Groet Arnold

Back