Hout of schuim

Discussie in 'Beginners' gestart door r3wd, 14 feb 2021.

  1. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Het begint erop te lijken dat het lessen eindelijk gaat beginnen.

    Nu dus iets aanschaffen:

    Hout is zwaarder en vliegt stabieler. Schuim is makkelijker op te lappen en iets meer windgevoelig. Correcte hele korte samenvatting?

    Mijn vinger zweeft boven de bestelknop van een Multiplex Funcub NG of een Durafly Tundra V2.

    135 euro leeg vs 155 euro gevuld. De Tundra is dus een paar tientjes goedkoper onder de streep.

    Als je naar hout gaat kijken dan heb je in de price range van 150 - 200 euro (leeg) ook een aantal opties zoals een Calmato EP. Maar die heeft weer geen flaps. Dat is misschien ook niet nodig maar wel iets om te leren gebruiken?

    Ik zit erg in dubio omdat ik niet weet wat wijsheid is...

    Als ik lokaal koop, dan is dat Hobby-In
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    De samenvatting is correct.
    De keuze maak je zelf
    Misschien dat je toekomstige instructeur nog wat wensen heeft?
    Sommigen hebben schuimallergie, goed om vantevoren te weten.

    Ik vlieg met beide met plezier, mijn hangar word trouwens wel steeds meer hout.....
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Zo makkelijk kan je dat niet stellen. Niet het gewicht is het belangrijkste maar de vleugelbelasting, dat is de verhouding tussen het gewicht en het vleugeloppervlak. Je kan een "schuimmodel" hebben met een hoge vleugelbelasting die net zo vliegt als een "houtenmodel". Je kan net zo goed een "houtenmodel" hebben met een heel lage vleugelbelasting dat net zo vliegt als een "schuimmodel".
    Flaps hebben bij de meeste, misschien wel alle, kleine modellen geen toegevoegde waarde. Het is met dit soort kleine modellen vaak makkelijker om te landen zonder flaps dan met flaps.
    Houtenmodellen zijn meestal robuuster dan schuimmodellen. Er zijn echter schuimsoorten die heel erg veel kunnen "hebben" en dus nauwelijks schade oplopen bij een lichte crash. Depron en dergelijk scheurt vrij makkelijk maar is ook vrij makkelijk te repareren. Een beetje harde landing kan een houten model vaak probleemloos verwerken maar bij een schuimmodel kan bijvoorbeeld het landingsgestel er onderuit scheuren.
    Alles heeft zo z'n voordelen en nadelen. Over het algemeen zal een houten model langer mee gaan, zonder crashes ;), dan een schuim model. Verder is het grotendeels je persoonlijke voorkeur.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vraag het eens aan een ervaren beginner, Willy de Woofer.
    Hij heeft met schuim en met hout gevlogen.
    Het is een wereld van verschil met vliegen.
    Een houten model vliegt beter, is stabieler en het is vrijwel altijd te repareren.
    Een schuimpie lijkt makkelijk te repareren maar dat gaat maar 1 of 2 keer.
    En wat prijs betreft ontloopt het elkaar niet zo, ik denk dat op het moment de meeste schuimpies duurder zijn dan een houten beginnersmodel.
    De apparatuur die bij een RTF schuimpie geleverd word is nou niet het beste spul.
    Ik zou voor hout gaan.
    Die Tundra heb ik gezien, ik zou het niet doen.
    De motor wordt te heet, ding is veel te snel voor een beginner en de vliegtijd is echt heel kort, 4 a 5 minuten max.
    Ik heb hier nog een WOT Trainer staan, die is nieuw, had ik eigenlijk als leskist voor Willy de Woofer bedoelt maar die is ineens snel goed gaan vliegen.
    Er zitten servo's in en eigenlijk zou er een brandstofmotor op gaan maar Wil vloog hem electro op 6S en dat vloog makkelijk 10-15 minuten in een lesvlucht.

    http://www.ripmax.com/Item.aspx?ItemID=A-CF001A

    Laten we zeggen, incl servo's 120 Euro.
    Dan moet je zelf een motor, regelaar en accu regelen.
    Misschien heb ik die ook nog wel ergens liggen.
    Ik kan hem bij Wil, in Kerkdriel, afgooien.

    GJ
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Je geeft aan dat je gaat lessen bij een club, in dat geval zou ik een keuze maken tussen een van de betere schuimpjes zpals de funcub of een calmato EP
    Ben je handig en kan je bouwen dan zou ik heel voorzichtig neigen naar een calmato omdat dit wat mooier vliegt,
    Als de funcub een harde crash maakt kan je Delen als vleugels enzo ook los bestellen, een Tundra kan na een crash al gauw de vuilbak in

    Flaps op een calmato :rofl: Leuk maar heb je echt niet nodig, als je begint en les neemt ben je serieus en wil je langer blijven vliegen, dan kan je beter gelijk goed leren landen...... en begin nou helemaal niet aan gyro’s want dat is geen vliegen meer :frustie: Je instructeur neemt het wel over als het fout gaat

    Als ik jouw was zou ik dat aanbod van GJVO direct aanpakken, een WOT trainer is een perfect leskistje, alles zit erin en nog goedkoper dan een tundra ......

    Ik zou er niet lang over denken
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb maar meteen even alles gepakt.
    Een beginner de lucht inhelpen met goed spul is ook wat waard.

    Dus... de foto's.
    Zoals je ziet, is alles nog nieuw.
    CIMG4461.JPG

    Er zitten goede servo's in,
    op hoogte en richting Futaba 9202, kogelgelagerde kwaliteitsservo, zijn per stuk nieuw 60 euro zag ik.
    CIMG4462.JPG


    Op rol zit een digitale Graupner DES 708 Metallgear.
    Ik zie dat ik de stangetjes nog aan moet sluiten, dat doe ik nog wel even.
    CIMG4464.JPG

    En dan het model.
    171 span, lekker groot, hoe groter hoe beter om te lessen.
    Wel een 1 delige vleugel maar hij past in mijn auto dus dan past ie in elke auto.
    CIMG4465.JPG

    CIMG4466.JPG

    CIMG4467.JPG

    En ik heb een motor gevonden die past.
    Die kan op 5 of 6S.
    Incl 80A regelaar.
    Ik zal straks even kijken of alles het nog doet, lijkt me wel want anders had ie al in de kliko gelegen.
    Je moet alleen de motor er zelf op zetten en dan moet je een beetje knutselen.
    Dus dat kruis dat erbij zit dan moet je ietsje groter maken met een stukje aluminium of glasweefselplaat en dan op standoffs plaatsen.
    Ze leveren ook een setje voor de WOT, misschien dat Wil dat nog heeft liggen, ik zal hem straks even wakker bellen.
    Dit is de motor, een Turnigy SK3 5045-660
    CIMG4468.JPG


    Nou... ik ben toch al weer een kapitaal kwijt om mijn vriendin van Bali terug naar haar werk in Istanboel te krijgen dus dan kan ik nog wel een cadeautje geven.
    150 Euro voor alles..

    Wat moet je zelf kopen?
    Voor 5S of 6S, een accu, stekkertjes lever ik er ook nog wel bij, 4mm goudcontacten.
    Een prop, voor 5S zou ik een 12x7 of 12x7 APC E nemen en voor 6S een 12x6 APC E.
    En ik moet even zoeken of ik de vleugelbouten nog kan vinden, dacht dat ik ze wel gezien had, anders moet je die ook kopen.

    EDIT:
    Ik heb 1 vleugelbout gevonden, de andere is denk ik gevlucht.
    De motor en regelaar getest, incl BEC, werkt als een zonnetje.

    Ik moet woensdagochtend in Buchten (Limburg) zijn.
    Ik zou een stukje door kunnen rijden.

    Als je interesse hebt, stuur maar een mailtje of pbtje.
    Mijn spam mailadres is supermannie@hotmail.com
    En nee, ik denk niet dat ik superman ben maar mijn kat heette Mannie.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2021
    Thedo, Cnn, Helikapoter en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Vraag ook eens op je club rond wat zij adviseren om mee te lessen.

    Mijn ervaring is dat te lichte modellen een beperking zijn om voldoende uren te maken, als het wat hard waait kan je er in het begin niet al te veel mee.
    Zal er ook mee te maken hebben dat ik aan de kust vlieg, is altijd iets meer wind.

    Als je nog wilt bouwen, kijk eens naar de AirTrainer van FoamToAir, daar hebben inmiddels al een aantal mensen in korte tijd (onder begeleiding van een instructeur) hun brevet mee gehaald!
     
    Antonio69 en r3wd vinden dit leuk.
  8. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Te licht kent dus zijn beperkingen maar een schuimpie hoeft niet anders te vliegen dan een houten tegenhanger.

    Goed, inmiddels is er een PB richting GJ :)

    Dat klinkt wel perfect! De WOT was inderdaad een optie als Calmato-achtige :)
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb Wil net gebeld, hij zal straks even zijn visie op het geheel geven.
    Wil heeft 6 jaar gelest, met van alles, hout en schuim.
    Tot ie de WOT tegenkwam.
    Ik heb hem hier samen met hem in elkaar gezet en afgesteld en hij heeft hem zelf hier op de club ingevlogen.
    Kwalitatief beter dan de Calmato en 100% beter dan een schuimpie.

    GJ
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK. alles ligt klaar.
    Spacers voor de motor, scharnieren heb ik nog even geborgd, zoals het hoort.
    Paar setjes goudcontacten van 4mm erbij plus krimpkous.
    jij moet halen...
    Vliegaccu, je kan @Cnn even vragen, die heeft misschien wel wat liggen.
    5 of 6S en dan 4000-5000 mAh
    Een servoverlengsnoertje van 25 a 30cm voor de rolroerservo.
    Prop, APC E.
    Plaatje berkentriplex om een motorspantje van te maken, 4 a 5mm is dik genoeg.
    M5 inslagmoeren.
    M4 boutjes ongeveer 8mm lang om de motor op het motorspantje te schroeven.
    En dan is het in elkaar zetten en vliegen!

    GJ
     
  11. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Ik heb na een verhuizing ca. 6 jaar niet meer gevlogen, dus ik heb eigenlijk niet zoveel recht van spreken.
    Ik weet op dit moment zelfs niet zeker of ik de kunst nog beheers.

    Maar voor die tijd heb ik redelijk intens gevlogen met een veelheid van materialen:
    Hout natuurlijk, maar ook regenpijp (!), Duraplex (soort golfkarton maar dan van plastic), textiel (Skyflex). . 10cc glow tot electro-schuimpjes.
    Heftige scheurkisten tot kalme zomeravond zwevers.

    De vliegeigenschappen lagen ver uit elkaar, maar ik zou niet durven te beweren dat hout *per defenitie* beter is. Mogelijk wel mooier.
    En leuker om te bouwen, als je daar van houd.

    Als ik een ongefundeerd en negeerbaar advies zou mogen geven: Ik heb veel pret gehad met een AXN Cloudsfly, een soort zwever crossover met duw propeller.
    Deze (Chinese Plug-and-fly) kist bestaat niet meer (op google nog wel te vinden voor het idee), maar soortgelijke kisten zijn er nog steeds, soms in de FPV hoek.

    Dit vliegt rustig, maar na enige ervaring ook best lekker vlot. En verdraagt onhandige landingen opvallend goed.
    De std ingebouwde motor, servo's etc zijn niet van de hoogste kwaliteit, maar ik heb eigenlijk nooit spontane defecten gehad. En voor een paar euro prak je er een nieuwe in als het misgaat. De genoemde Cloudsfly heeft meerdere seizoenen (en enig plakwerk) overleefd. Geld ook voor de auto-achtebank formaat Cessna en de redelijk pittige GeeBee. Een goede Geld/pret verhouding.
    Ik zou met Iets Cloudfly-achtigs beginnen, terwijl je later of tegelijkertijd een mooie/snelle kist kan kopen/bouwen.

    Dan geef ik nu het woord aan vliegers die wel recente vliegervaring hebben :koud:
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ik ben dus niet de enige die de naam van zijn huisdier als emailadres gebruikt.. gelukkig maar haha
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat model is een beetje als een Easystar.
    Probleem bij dit soort modellen is dat ze veel te makkelijk zijn en.. veel belangrijker, je kan er niet je motorbrevet mee halen, het valt onder een zwever.
    Die Cloudfly achtige dingen kan je jezelf mee leren vliegen, ik heb destijds iemand wel eens in de avond geholpen, gewoon op een bouwterrein bij Heerhugowaard maar zodra hij een echt model in zijn handen kreeg ging het fout, dat is toch echt anders.

    Nee, je moet echt met een motorkist leren vliegen, minimale maat zou ik zeggen 140cm, dan kan je ook nog met een flinke wind lessen.
    Ga je met schuim aan de gang dan houd het lessen bij windkracht 3 wel op.
    En hout is gewoon veel makkelijker en goed te repareren.
    Ik heb gerepareerde schuimpies gezien, ja, ze vlogen nog wel maar ze waren zo krom als een hoepel.

    Maar er gaat een WOT richting Brabant.
    Dat is een echt goed lesmodel.

    GJ
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Naja zowel ik als mijn broertje hebben leren vliegen met een easystar 1 met borstel motor en rolroeren. Zelfstandig op een veld. Veel met flight simulator gevlogen. Dat hielp ook mee.Daarvoor eens gevlogen met een protech omega met borstel motor nicd accu en 1 werkende aileron servo.

    Daarna een hobbyking mx2. Die vloog alles behalve makkelijk. Dat was op de club. Daar ook mijn brevet mee gevlogen. Les calmato lag in het bouwland door een orange ontvanger. Gelukkig vloog de instructeur op dat moment
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Doe nou niet ....... straks laait het welles nietes gedoe over simulator weer op :D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Welnu;
    Ik heb met heel veel "les" kisten gevlogen.
    Nagenoeg alle schuimtoestellen waren behoorlijk zijwindgevoelig.
    Van de schuimpjes vond ik de Multiplex Mentor nog de beste, maar die worden niet meer gemaakt. Zijn "opvolger" is erg duur.
    Een wat groter (160-180cm span) houten toestel heeft verre mijn voorkeur. Je ziet hem beter, hij is stabieler. Motor, regelaar, servo's en
    ontvanger kun je meestal hergebruiken.

    Er is wel 1 voorwaarde: Je moet hem aan de kabel (kan ook draadloos) vliegen met een instructeur. Dan blijft hij het langst heel.
    (dus niet zelf gaan staan pielen, dat heb ik allemaal al gedaan ;):D)

    WOT is in Engeland erg populair. Chris Foss weet waar hij mee bezig is.
    Voor mij vliegt zijn Wot Trainer fijner dan de beroemde Calmato.
    Ik zou het voorstel van GJ dan ook met beide handen aangrijpen. Hij wil je echt helpen.
     
    Thedo en Cnn vinden dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Is daar iets mee dan? :D :D
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  18. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Een sim draai ik wel eens, maar om te vliegen kies ik een zo groot mogelijk veld. Diepte is niet in te schatten. Net zoals de echte hoogte, dat valt ook niet altijd mee.

    Het werkt voor mij best goed om kleine correcties aan te leren en om het verschil in knuppelrichting aan te leren als het vliegtuig op je af komt. Maar je merkt al snel dat je een beetje rond gaat raggen. Dus tijdens de les zal ik vast weer dingen af kunnen leren :)

    En er komt inderdaad een WOT richting Brabant. :worship:
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Blijf van de sim af en ga volgende week meteen naar de club.
    Heb je al een zender?
    Neem die dan ook mee naar de club.
    Vraag ook welke mode ze vliegen, gas links of gas rechts.
    Dat wil nog wel eens per club anders zijn.
    Misschien wil Wil je wel lessen...
    Alleen leer je dan toeteren ipv vliegen.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Willie zorgt el voor de achtergrondmuziek tijdens het lessen :yes:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina