Houtbouw Orlik III schaal 1:2.08 van op plan John Greenfield

Ik hoop ergens rond de 35kg uit te komen om een goed vlieggedrag te bekomen.
In belgie is het max gewichtsbeperking 150kg dus dat is geen probleem.
Alleen jammer dat ik er nooit in nederland mee zal kunnen vliegen dan...

Nou ja, dan moeten we tzt maar naar Belgie komen om hem te zien vliegen.;)
35 kg lijkt me een mooie waarde hoewel ik geen echt idee van het vleugeloppervlak heb.
Max

Hoe krijg je die spanten zo strak op papier, uit de losse hand? :confused:

Of heb je een stelletje French Curves gebruikt? :)

Yep yep alles uit de losse hand!!!

Zo te zien komt die tekening uit een printer die op laserprint-technologie is gebaseerd (poeder op papier aanbrengen, verwarmen tot het 'smelt').

De truuk:
- 1 tekening verknippen
- printjes omgekeerd (met de afdruk) op het hout leggen
- goed fixeren (het mag niet verschuiven)
- en met een flink hete strijkbout er overheen, goed aandrukken.
Zeker als de afdruk erg 'dik' is afgedrukt, haal je probleemloos drie kopietjes op het hout.

Succes met de bouw van je prachtkist!

Hm . . .

Dirk, suggereer je nou dat SAR Scott ons bij de neus neemt?

Dan maar even de strijktechniek proberen, helaas dit werkt ook niet!!!!

Er is nog geen spant gelijmd en ik begin de draad al behoorlijk kwijt te raken. :?

En hoe zit dat nou met dat internationaal uitzonderlijk zwaar vervoer? :confused:

jan.

Carbonnetje vind ik wel betrouwbaarder; iets te lang met de strijkbout wil een tekening nog wel eens vervormen.

Mees
Zolang je hem niet verschuift zal het minder vervormen dan bij het uitzagen (met de hand dan wel machinaal).
Als je toch zo'n hoge nauwkeurigheid wil bereiken, dan moet je de tekening digitaliseren (CAD) en (laten) frezen/lasersnijden/watersnijden/...

Vandaag even naar het printbedrijf gebeld om te vragen hoe dit plan is afgedrukt want ik wou natuurlijk wel eens even weten hoe de vork aan de steel zit. Blijkbaar is dig plan geplot om zo de minst mogelijke afwijking te krijgen!!! Dit kan dus ook niet overgezet worden door eender welke manier blijkbaar dus met carbonpapier werken is de enige vrijgoedkoopste manier.

@ jan brilman fotootje van uitzonderlijk vervoer zal ik je volgend weekend op mail zetten als ik thuis ben als je me je emailadres ff via pm stuurt. Ik ga dat niet in mijn draadje off topic zetten.
En spanten lijmen zal nog niet voor direct zijn dus geduld is een schone deugd!!!

Heb je overwogen om alle stukken te laten lasercutten? Bijv bij snijlab? Dan moet je enkel het plan opsturen en ze sturen alle stukken perfect gelasercut terug... Ik heb wel geen idee hoeveel zo'n hoeveelheid zou kosten...

oog-handcoordinatie

Heb vertrouwen in de optimale oog-handcoordinatie van onze vriend SAR-SCOTT.
Ik weet het, dit is soms moeilijk te vatten in tijden van digitale wood-pak toestanden.
Vroeger ooit een echte vakman aan het werk gezien?
Die konden er ook wat van met de losse hand.

Mvg,
Aurectar

Danny, je brengt de build prachtig in beeld. 't Was tof om zaterdag ll samen te bouwen. Jij in je woonkamer, ik op mijn bouwzolder en toch samen via Skype.
We moeten dit zeker en vast nog doen...

Heligroeten,

Nick

Back