Houten dek, hoe te maken?

Ahoy,

Het achterdek van mijn Typhoon wordt voor de helft bekleed met houten planken.
Nu las ik een tijdje terug hier op het forum, hoe je dit zo realistisch mogelijk kunt maken (iets met zwart papier tussen de plankjes???).
Maar je raad het al, ik kan nergens dit stuk terugvinden :oops:
Is er iemand die me hier nog eens wat info over kan verstrekken, of de link kan geven waar dit onderwerp gebleven is.

Alvast bedankt!
Greetings,
Luit

Hoi Luit,

lijm er anders een dun zwart draadje ertussen, en daarna alles verzegelen met lak.

André

ik heb zelf een heel klein bootje gemaakt *statisch*

hier heb ik de lijnen van het houtendek gewoon met potlood opgetekend

Ik zal wel ff zoeken naar foto's, maar wij hebben echt rubber tussen het hout.
dus het orginele rubber wat er tussen hoord.

Cheeta zei:
ik heb zelf een heel klein bootje gemaakt *statisch*

hier heb ik de lijnen van het houtendek gewoon met potlood opgetekend

bij een statisch model, ok! maar als het om een varend model gaat en je krijgt een spatje op je dek dan ben je het wel snel kwijt!

Ik zou toch een zwarte fineliner gebruiken en daarna het dek goed lakken!

Luit,

Wat jij bedoeld is een "gebreeuwd" dek.
Vroeger werden de naden tussen het hout met teer afgesloten.
Tegenwoordig gebruikt met daar kitten voor.
Bij mijn weten zijn de werkdekken niet gebreeuwd.
Wat ik bij mij SL 123 gezien heb zijn dit dikke "balken" welke tussen stalen profielen worden op gesloten.
De balken liggen "koud" tegen elkaar aan zonder teer of kit er tussen.

Hi Luit,

misschien zoals dit :

werkdek%207-Seas.jpg

inderdaad zoals Adam als zij, koud tegen elkaar, zonder iets ertussen

Groet,
Andre

Breeuwen is uit de tijd van de houten schepen.
In de 60er jaren werd er een soort teer verwarmd tussen gegoten dit kon wit of zwart zijn deze planken lagen niet koud tegen mekaar.
Dit zal later wel gedaan zijn om mider onderhoud te hebben.

Ik heb het wel met het achterdek van een sleper gedaan met etalage karton dat kan je ook in de kleur zwart kopen.
Even smalle strookjes snijden zoals Roel beschrijft.
Er werd ook wel met garen gewerkt was van dat staalgaren wat op katon zat hier werden al naar gelang de dikte van het hout meerdere lagen garen aangebracht.

Met karton werkt makkelijker na droging van de lijm afsteken en dan schuren en daarna goed lakken.
Heeft bij mij wel 15 jaar gezeten zonder enig onderhoud.

De Typhoon is echter al van ver na de 60-iger jaren.
Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid liggen de houten dek balken op de Typhoon dus ook tegen elkaar, zonder zwarte of witte naden.

Onderstaand een foto van de Smit-LLoyd 101 na 8 dagen slecht weer waarbij de aan dek liggende ankers de houten dekbalken uit de eerder genoemde stalen profielen geragt hebben
normal_Achterdek.jpg

foto: J. Vink

@ Xander:
Dit was inderdaad de link die ik zocht (het zal ook wel niet weer Dhr. R. van Essen zijn :wink: )

@ DreBo:
Ik ben bang dat het wel een enorm ge-piel wordt om overal een draadje tussen te spannen.

@ Auke:
Dit is weer "te"realistisch, ik wil dat het lijkt alsof er een soort van ruimte tussen zit.

@ Adam:
Wat mij betreft heb jij de keutel bij het schone eind :roll: :wink:
Dit is wat ik bedoel.
Het gaat mij erom dat ik een soort van scheidingslijn tussen de plankjes krijg, wat voor het aanzien realistisch lijkt. Ook al worden ze tegenwoordig "koud" tegen mekaar aangelegd, je ziet toch een soort van donkere scheidingslijn tussen de planken.

@ Jan,
Met karton werken lijkt mij een goede oplossing.
Het gaat mij erom dat je een soort van aanblik krijgt dat het net "echt" lijkt.
Als ik de foto's van de typhoon zie, dan zie je toch een soort van scheidingslijn (donker gekleurd) tussen de planken.

@ iedereen:
Mocht er nog iemand zijn met de perfecte oplossing dan hou ik mij aanbevolen, maar ik denk dat ik een heel eind ga komen met bovenstaande oplossingen.

Greetings,
Luit

ps; ik heb voor een aantal jaren terug nog stage gelopen bij Bulthuis in Noordwolde.
hier worden o.a. trailers gemaakt, en ik heb nog meegeholpen om een "dek"in een trailer te maken.
Dit is volgens mij hetzelfde principe; de planken worden met grof geweld tussen de stalen profielen gemept, zonder kit, teer of rubber.

Je kunt ook een watervaste stift aan de zijkant van het latje langs halen.
Dan heb je toch een zwart randje tussen je latten in, terwijl je ze toch tegen elkaar aan hebt liggen.
Je kunt dan nog kiezen of je beide zijde van het latje doet, je krijgt dan een wat bredere zwarte lijn als je de latjes tegen elkaar lijmt.
Of je doet het maar aan één zijde, je raad het al, dan oogt jet lijntje wat dunner.

Alla Luit,

een beetje gepiel is toch de bedoeling van modelbouw :lol: :lol:
Wat moet je anders doen in die lange winteravonden ?????? :?:

André :wink:

@ Drebo
Luit houd niet van gepriegel daarom bouwd ie ook zo'n enorme boot :lol: zodat ie niet hoeft te priegelen :wink:

Luit heb je ook een foto van de boot zoals ie nu is ben wel beniewd naar de vordering

Groeten

er is nog een oplossing voor de dekken.
Een vriend van mij heeft de dekken met wat tussen ruimte er op geplat gelegen.
En is toen naar een jachtwinken gegaan en hneeft daar een tube van dat echte rubber gehaald en dat er tussen geplamuurd zullen we maar zeggen.
En later niet bij maar glad geschuurd
Groete fam Van Gent

Gerjan zei:
@ Drebo
Luit houd niet van gepriegel daarom bouwd ie ook zo'n enorme boot :lol: zodat ie niet hoeft te priegelen :wink:

Luit heb je ook een foto van de boot zoals ie nu is ben wel beniewd naar de vordering

Groeten

Okay Gerjan, kom'tie!!! (zoals je ziet is de kwaliteit van de foto's nog steeds ver te zoeken)

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

:wink:
Greetings,
Luit

Ha die Luit,

verdorie ziet er steeds meer uit als een sleper.

en Gerjan, luit heeft dat verkeerd begrepen hoegroter het model hoe meer gepiel :lol:

André

Yo,

Ik had dit forum-item beter "gepiel in de ruimte" kunnen noemen :lol: :wink: :roll:
Maar het klopt inderdaad dat hoe groter het schip, hoeveel te meer details "zichtbaar" worden.
Daarom zal er na verloop van tijd nog wel meer van dit soort vraagjes komen, om kort te gaan; we pielen hier nog ff door :wink: .

Greetings,
Luit

Hoi Luit,

Wat een ding zeg 8O , echt een hele mooie sleper :thumbsup: .

Nog even een manier voor je dek, ik heb ook welleens gezien dat ze gewoon een houten plank pakken en er dan een zaag(je) of mesje erbij zoeken. Met het mesje of zaag(je) maken ze dan sleuven in het hout. Op die manier lijken het allemaal losse planken :D .

Groetjes Danny.

Back