Houten model Batavia

Dat vindt ik nou mooi, zo'n ode aan de Admiraal:cool:

Even over de gestelde vragen.

De boei;
De boei was inderdaad rood, en was in touw gelegd.

1.jpg

De ankers;

Er zijn 5 ankers aan boord te weten:
- Plechtanker
- 2 x dagelijks anker (was 1/6 lichter dan het plechtanker)
- Tuianker (was weer 1/6 lichter dan het dagelijks anker)
- Werpanker (was 1/4 van het gewicht van het plechtanker)
Eén van de dagelijkse ankers werd als reserve ankergehouden en opgeslagen in het ruim.
Ankerkabel was links geslagen en ongeveer 110 - 120 vadem lang.
Een vadem of vaam (Engels: fathom) is een oude lengtemaat, die vooral werd gebruikt om de vaardiepte voor schepen aan te duiden. Het eenheidssymbool is fath. Op sommige Engelse zeekaarten wordt de diepte nog steeds in vadems uitgedrukt.
De lengte van een vadem is 6 voet ofwel 1,8288 meter. Dat is ongeveer zo lang als de spanwijdte van de armen van een niet te kleine volwassen man.
Men kon dus de diepte meten door het touw tussen de handen aan gestrekte armen binnen te halen (ookwel opvamen genoemd)
Moest het ankertouw langer zijn, dan werd er een nieuw stuk ankertouw met een korte splits aangezet.
Vandaar een verdubbeling in dikte, met een lange splits heb je geen touw verdikking. In touw van 15 – 19 duim krijg je nog moeilijk een halve steek of platte knoop.
Wegens die verdikking moet natuurlijk het kluisgat ook groot genoeg zijn.

Plaats van de ankers
[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]Aan de SB rust kwam het plechtanker.
Aan de SB kraanbalk kwam het tuianker.
Aan de BB rust kwam het dagelijks anker of boeganker.
Aan de BB kraanbalk kwam het werpanker

Om het anker op de rust te krijgen gebruikte men inderdaad het genoemde penterbalk
Die was er in verschillEnde vormen;
Een paar hebben we al gezien in de foto's van je topic.
Het kwam ook voor dat de balk zó breed was dat hij over de verschansing van het gehele bakdek lag, en vast gemaakt werd aan de beting achter de bazaanmast.
Deze balk lag er eigenlijk alleen maar indien het anker moest worden geborgen, daarna werd hij weg gehaald.
Dat is ook de reden waarom hij zelden te zien is op modellen.

Om een idee te krijgen hoe ankers werden binnen gehaald; men gebruikte een zgn, messenger of boodschapper.
Het ankertouw was te dik om om de kaapstander gelegd te worden.
De boodschapper was een touw zonder eind, en voorzien van seizings.
Aan die seizings bevestigde men het ankertouw met een aantal knopen.
Ter hoogte van het luik werd het ankertouw weer los geknoopt en kon het in de opslag zakken.

Een schema ter verduidelijking;

P1010279.jpg

Penterbalk op een model van de Friesland

89.jpg

Deze balken waren ook voorzien (meestal) van de nodige schijven en klampen.)

Dan nog een voorbeeld van de penterbalk van de HMS Agamemnon zoals ik hem straks maak
A259.jpg

Opvallend is hier dat deze penterbalk is geïntegreerd in de nagelbank, dus vast stond
[/FONT]
[/FONT]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja hoor, Germt is back!

Ik krijg meteen de meest uitgebreide informatie die ik maar wens.

Maar ik heb maar twee ankers in mijn bouwdoos zitten...:(

Ik ga het wel voor een deeltje zo doen.

Ja hoor, Germt is back!

Ik krijg meteen de meest uitgebreide informatie die ik maar wens.

Maar ik heb maar twee ankers in mijn bouwdoos zitten...:(

Ik ga het wel voor een deeltje zo doen.

Ik kan ook héél serieus zijn hoor;)

Zoals al gezegd, er zitten maar twee ankers in mijn bouwpakket.
Het bakboordanker heb ik gemonteerd:

full

full

full

Al het draad is heftig ingesmeerd met blanke lak om het maar zo echt mogelijk te laten hangen. Dit lukt niet altijd helemaal goed :(

De lantaarn

Ook een leuk ding om te maken - de lantaarn:)

Begonnen met een latje in model te schuren:

full

Daarna onder en bovenkant en het bolletje getekend - geschuurd:

full

Tot slot nog wat met boetseerklei geprutseld, waarna het er zo uitzag:

full

Toen was het te laat geworden en zijn we gaan slapen.

Andere ochtend was ik niet tevreden en heb alles gesloopt.

Stijltjes zijn te groot - daar neem ik rechte latjes voor.
Het versierselwerk is te grof, moeten we nog een keer op oefenen.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe gemaakt - met glas in lood erin (en veel te veel lijm...), om dan tot de conclusie te komen dat deze ruim 5 cm hoog is - wat bij schaal 1 op 72 dus over de 3 meter gaat.

full

Dus ook deze gaat de prullebak in.

We beginnen opnieuw

Misschien krijgt je vrouw tóch gelijk, heb wel een beetje medelijden met haar hoor;)

waarom geen kant-en klare lantaarn dan??

Ik las op MSW een discussie over wat nu scratch-bouw is.

1 - Is het een pakket wat je koopt en voor het grootste deel aanpast?
2 - Is het tekeningen bemachtigen, zelf hout kopen en alleen de fittings (blokken, ankers, scharniertjes, touw etc.) kant en klaar aanschaffen
3 - is het bij wijze van spreken je eigen boom kappen voor het hout - hennep planten voor het touw en voor de rest alles zelf maken en niets te kopen?

Ik zit tussen 2 en 3 in. Sommige dingen koop ik omdat ze zelf bijna niet te maken zijn, zoals blokken, touw, nagels etc.
De rest maak ik graag zelf omdat het of niet op maat en in de juiste uitvoering te koop is, of omdat ik het niet mooi vind wat er te koop is (en daarnaast soms nog duur ook), en - belangrijkst - omdat ik het erg leuk vind om het zelf te maken!

Nb. scratch bouw is voor MSW in feite een boot bouwen waar geen bouwpakket van is.

Je bent in elk geval goed op weg. Als je de eerste lantaarn iets fijner maakt en dunne reepjes greenstuff op de ribben zet en er een beetje mee aan rotzooit (gezichtjes, tietjes e.d.), glas in lood zoals de tweede erachter en dan ben je er volgens mij.
Vaak zie je ook kleine ontluchtingsgaatjes of 'puntdakjes' op de bol.

De eerste optie wordt geloof ik kit bashing genoemd. 2 en 3 lijken me scratch. Waarbij 3 me soms ook te ver gaat. Een metselaar staat tenslotte ook niet z'n bakstenen eerst te bakken. En op de werf werd ook van alles uitbesteed. Wat mij betreft is het beoogde resultaat wat telt. Als er mooiere onderdelen te krijgen zijn dan ik zelf kan maken of waar een hoop tijd in gaat zitten zoals blokken, dan bestel ik ze.

Hans, nog een close up van de 'ribben'. Het beeldje zou met jouw ervaring toch wel te maken moeten zijn. dit zou je op een simpel latje kunnen maken.

full

Ik ben nu iedere keer hele dunne reepjes stuff aan het draaien en deze tot een gedraaid touw samen te voegen. Zoiets doe ik denk ik ook voor de stijltjes langs het glas in lood. Gezichtjes en tietjes (en wat al niet meer) is wel heel erg friemelig....

Momenteel ligt het goudverf te drogen en zit ik een beetje te forummen.

Hans, nog een close up van de 'ribben'. Het beeldje zou met jouw ervaring toch wel te maken moeten zijn. dit zou je op een simpel latje kunnen maken.

full

Is dit een foto van de lantaarn????

Kon deze met luiken gesloten worden dan?

En zulke petijtelijke dames kan ik niet kleien hoor - dan raak ik in verwarring.

Oké, ik begrijp het, 't is ook wel lastig aan je vrouw uit te leggen dat je de hele avond tietjes aan het boetseren bent ;)
Het gedraaide touw trucje werkte bij mij ook goed. Ik merk wel dat het steeds beter gaat als de greenstuff al een kwartier tot een half uurtje aan het uitharden is

Back