houten of carbon bladen?

Ik heb reeds enige tijd een Thunder Tiger Mini Titan. Ik ben op dit moment nog aan het leren en verder dan hoveren kom ik nog voorlopig niet.
Maar vandaag dan toch de eerste crash. Niet echt zeer hard maar toch wel wat schade: beide bladen, de staartboom en nog wat plastik. (op het eerst zicht dan toch)

Voor de hoofdbladen kan ik dus kiezen voor de orginele houten bladen of de carbon bladen. Maar wat is nu zo het verschil ertussen (behalve de prijs die voor de carbon bladen het dubbele is)?
Welke ik nu had weet ik niet precies. Ik heb de heli tweedehands gekocht en de bladen waren precies iets tussen de twee. Het waren geen thunder tiger bladen.

De houten bladen die breken bij een crash direct dus ze zorgen dat heel je rotorkop niet kapot/scheef getrokken wordt, handiger voor in het begin dus ;)

Hi,

Voordeel van hout is dat ze goedkoop zijn, en bij een crash minder schade aan je toestel opleveren dan polyester of carbon.

Het afstellen van houten bladen vind ik zelf een probleem, afhankelijk van de weersomstandigheden (lees; luchtvochtigheid) verloopt het ingestelde bladspoor, en je bent continu bezig het bladspoor opnieuw in te stellen. Dit probleem is met polyester en carbon bladen veel minder.

Voordeel van hout is de prijs en bij een crach minder schade.
Nadeel niet vormvast zeer onderhevig aan vochtigheid (vervormen)

Voordeel carbon en glasvezel bladen vervormen niet door vocht en temperatuurverschillen,
Nadeel de prijs en bij een crach veel meer schade want een carbon blad breekt gewoon de boel af.:2gunfire:

Grtz Ed

En ik had het gevoel dat, toen ik mijn houten bladen door carbon bladen verving dat mijn heli beter, lees iets stabieler was.
waarschijnlijk door minder vervorming misschien?

Fiberglas kan idd ook, maar ik raad de TS toch aan om te beginnen met houtenbladen en later over te stappen naar fiberglas. Ikzelf ben ook begonnen met houten en ik heb nooit last gehad dat ik men blades altijd opnieuw moest afstellen.

En ik had het gevoel dat, toen ik mijn houten bladen door carbon bladen verving dat mijn heli beter, lees iets stabieler was.
waarschijnlijk door minder vervorming misschien?

Nee, je heli word daar niet stabieler door. Wel gaat hij veel beter, vooral preciezer, sturen, en daardoor ben jij zelf beter in staat de heli te controleren. Dat ervaar je als "stabieler"....

Groet, Bert

De standaard balsa rotorbladen van de minititan (met die gaatjes) zijn behoorlijk dik en kosten veel vliegtijd (behoorlijk veel weerstand)
De Align 450 pro blaadjes zijn prima houten bladen om mee te oefenen op een 450 (bestaan die nog :) ?)
Carbon is inderdaad strak, maar er gaat ook veel meer kapot helaas, als je even per ongeluk de grond raakt.

Nee, je heli word daar niet stabieler door. Wel gaat hij veel beter, vooral preciezer, sturen, en daardoor ben jij zelf beter in staat de heli te controleren. Dat ervaar je als "stabieler"....

Groet, Bert

Je hebt gelijk, dit is een betere omschrijving.

Groet, René

Je hebt gelijk, dit is een betere omschrijving.

Groet, René

Och... voor de individuele vlieger maakt het niet veel uit... stabieler.... beter te sturen.... beetje lood om oud ijzer.

Echter: als je op zoek gaat naar de oplossing voor een probleem is het WEL belangrijk om zowel probleem als oplossing zo nauwkeurig te omschrijven. Anders staan er straks op een forum als dit tientallen "oplossingen" voor evenzoveel "problemen" die nader bekeken allemaal op hetzelfde neerkomen.
Een automonteur kan ook weinig met de klachtomschrijving "hij rijd niet goed"...:wink:

Dat was eigenlijk een beetje mijn insteek naar de vraagsteller toe.

Groet, Bert

Als beginner zal ik maar voor de houten bladen gaan.
Zoals ik hier lees zijn ze minder sterk dan de andere soorten maar daardoor heb je elders wel minder schade.

Er is hier ook gesproken over het verloop van het bladspoor door oa veranderende weersomstandigheden. Heb je daar als beginner last van of zal dit niet opvallen. Ik veronderstel dat je dan wat meer trillingen zal hebben.

Ik neem aan dat houten bladen tegenwoordig nog steeds luchtdicht zijn afgesloten door lak en/of folie. Luchtvochtigheid heeft dan geen invloed.

Ik neem aan dat houten bladen tegenwoordig nog steeds luchtdicht zijn afgesloten door lak en/of folie. Luchtvochtigheid heeft dan geen invloed.

Helaas niet.

Tegenwoordig zijn het gewoon ongelakte houten bladen die in krimpfolie gezet zijn. De beide kopse kanten zijn gewoon ongeseald....

Groet, Bert

Dan is het kwestie van het open hout een paarl laklaagjes geven.

Ben je meestal gelijk je balans kwijt....

Hou kost zo weinig tegenwoordig, gewoon vliegen en als het niet meer goed vliegt, nieuwe....

De tijd dat je nog uren ging zitten klooien om twee houten bladen helemaal tiptop te balanceren (om er dan achter te komen dat het nog steeds niet perfect liep door kleine vormverschillen) is gelukkig ver achter ons. Kunststof bladen is een van de moderniseringen die ik wél van harte toejuich:p

Groet, Bert

Joh, ik plamuurde ze nog bij de wortel om houtnerf weg te krijgen.

We worden oud, Ron....

Maar eerlijk is eerlijk, het is zelfs voor mij te ouderwets om nog met hout te gaan vliegen zoals dat vroeger gebeurde (dus balanceren met porienvuller en schuurpapier, dan bekleden, dan nog eens nabalanceren)....;)

Groet, Bert

Wel mooi om te horen hoe het er vroeger aan toe ging:D
Wij (de jonge generatie) zouden er niet meer aan moeten denken om ze met de hand te gaan balanceren met plamuur en dan weer schuren.

Tegenwoordig gewoon de bladen er op en gaan vliegen:D

Back