Houten plankjes

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door KapWalrus, 10 jul 2020.

  1. KapWalrus

    KapWalrus

    Lid geworden:
    10 jul 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zwolle
    Beste mensen, Ik ben begonnen met het afmaken van een modelboot, waar mijn vader zaliger aan was begonnen.
    Het is een Arnemuidse Hoogaars de ARM 24. Hij heeft er een boek van, "De Hoogaars en de visserij van Arnemuiden" door Jules van Beylen. Wellicht bekend. In dit boek staat de hele bouw beschrijving.
    Hij had mahonie hout gebruikt en wel van een dikte van 3 mm.
    Nu moet ik nog wat plankjes erbij hebben.
    Waar haal ik dunne plankjes vandaan? de plankjes zijn 2 en sommige 3 mm dik. Hij heeft ze gebruikt voor de romp van de boot.
    Zelf heb ik nog niet zoveel ervaring in het modelbouw wereldje. Ik vind het wel een uitdaging en leuk om te doen. Heb er nu ook de tijd voor. IMG_6512.jpg IMG_6511.jpg
    Met vriendelijke groet,
    Peter
     
    SjorsZ, *Hans* en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    *Hans* vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik kan inderdaad diverse soorten hout leveren, maar heb niet altijd alles op voorraad. Mahonie (sipo) heb ik niet liggen, maar kan ik wel bestellen
     
    SjorsZ en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. KapWalrus

    KapWalrus

    Lid geworden:
    10 jul 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zwolle
    Beste mensen, dank voor jullie antwoord, ben er laat mee. Ik heb inmiddels zelf plankjes gezaagd uit hard houten trapdelen. Dat is prima gegaan. inmiddels is er al veel verder gebouwd aan de boot. het achterkot is klaar, ingeruimd, ik heb een afneembaar dek gemaakt, zodat je dus ook in het kot kunt kijken. BTW de schaal is 1:20.
    Nu heb ik toch nog wat vraagjes t.a.v het schip zelf.
    Ik ga nu met het ruim verder. in het boek staat wel precies beschreven hoe en wat. maar ik begrijp niet alles. Hoe ik het moet interpreteren. Ik zet hier de tekst uit het boek neer
    "De buikdenning wordt ondersteund door dwarsscheeps geplaatste ruimbalken. Die reiken van boord tot boord. De eerste ruimbalk wordt op ca. 4 cm boven het vlak tegen de voorkant. van de zwaardknie gelegd, evenwijdig met het vlak en dus aan beide kanten even diep onder de bovenkant van het boeisel. De kruising met de binnenkant van de zwaardknie wordt op de balk aangetekend. Op die lijn ligt de borsting van een 4 mm dikke tand, die aan de kop van de balk wordt gemaakt. Hij wordt met deze tand tegen de voorkant van de knie gespijkerd. De koppen van de balk worden passend op de binnenkant van de knie gesneden."
    En een fotootje van het ruim en de zwaardknie.
    Wat ik lastig vind is "de borsting van een 4 mm dikke tand" en " die aan de kop van de balk wordt gemaakt"
    Ik heb het woord borsting opgezocht en betekent een opstaande rand, maar waar moet ik dat plaatsen?
    Ik hoop dat ik er met jullie hulp uit kan komen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina