Hovercraft met "fietsbel"

• Topicstarter Topicstarter nitrostar
  • Startdatum Startdatum
N

nitrostar

Guest
Hallo,

aangezien ik nog enkele m² depron hd liggen ben ik maar eens begonnen met een hovercraft te ontwerpen voor de "fietsbel".

Ik heb hem dubbel zo groot gemaakt als de originele en het leuke hieraan is dat je dan juist de volledige breedte van de vuilniszak (in België toch) kan gebruiken!

Alle Depron is ondertussen al gelijmd en vanavond komt de electronica er dan op... Hopelijk krijg ik de rok vol geblazen want is nogal groot (820x600)!

Hieronder is mijn ontwerptekening te vinden:
Hovercraft.jpg

De verdere afloop laat ik jullie wel weten.

Originele hovercraft (30x20): http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28859

Krijg de rok dus zonder moeite vol geblazen!

Alleen trekt hij ontzettend scheef, batterij ligt nochtans vooraan in het midden... En motor staat volgens mijn weten ook recht!

Iemand een oplossing?

Heb hem wel nog niet optimaal kunnen testen want binnen test je dit groot ding niet zomaar hé.

Freakazoid zei:
Krom als naar links ofzo? Die motor veroorzaakt een lelijk torgue.

Ja trekt dus constant naar rechts... En nochtans is de windtunnel goed verstevigd!

Dat is dus de motor die em naar rechts trekt. Ik weet t niet zeker, maar dan moet je de motor geloof ik een klein beetje naar links richten, een paar graden maar.

Hierbij even vlug een foto van mijn hovercraft.

DSC00001.JPG

Gaat nu lekker rechtdoor, maar nu heb ik een klein probleem met sturen bij volgas! Door de stuwkracht van de prop worden de roeren rechter geblazen... Ga waarschijnlijk de roeren groter maken want zijn nu maar 50 breed en vooraan een beetje gewicht bijleggen om rond zijn as te kunnen draaien!

Gewicht ligt nu op 440gr maar kan gerust onder de 400gr omdat er nu een ontvanger en servo op staan van beiden ongeveer 40gr!

grtz

sjekke

Als je je de roeren groter maakt, zullen ze alleen maar eerder recht gaan. De hefboom wordt immers groter.

Wat je zou kunnen proberen is het scharnierpunt van de roeren in in het midden van het roer te leggen. Hierdoor heb je een soort contrakracht die je servo ontlast.

Wat je ook zou kunnen overwegen is een meer vliegtuig achtig roer. Waarbij je eerst een vast stuk depron hebt, waar het roer aan hangt. __/

Wat zorgt er eigenlijk voor dat je roer recht gaat?

Zoals ik al eerder zij is het vooral door de stuwkracht van de prop!

Maar zal het eerst buiten maar eens proberen want zit nu nog binnen (5x4) te proberen door de regen... :(

Als ik mijn scharnierpunt in het midden ga leggen gaan mijn roeren niet genoeg uitslag meer hebben denk ik!

Hierjuist nog even met een potje tonijnsla (+/- 100gr) voorop "gereden" en dan stuurde hij wel beter en kom ik zelfs toertjes draaien!

Hopelijk kan ik straks nog eens buiten proberen want heb nog nooit de "fietsbel" voluit kunnen laten gaan :?

Maakt het contact met de grond of water als het zich voortbeweegd? Nee.
Hangt et boven de grond zonder et aan te raken tijdens zijn "vlucht"? Ja! :P Dat noem ik een vliegtuig.

Alles wat vooruit komt zonder gebruik te maken van grond danwel water, vind ik een vliegtuig. Hij hangt in de lucht. Als dit geen vliegtuig is, dan is een helicopter dat ook niet.

Freakazoid zei:
Maakt het contact met de grond of water als het zich voortbeweegd? Nee.
Hangt et boven de grond zonder et aan te raken tijdens zijn "vlucht"? Ja! :P Dat noem ik een vliegtuig.

Alles wat vooruit komt zonder gebruik te maken van grond danwel water, vind ik een vliegtuig. Hij hangt in de lucht. Als dit geen vliegtuig is, dan is een helicopter dat ook niet.

een hovercraft is GEEN vliegtuig maar een vaartuig, en valt
dus NIET onder de categorie vliegtuigen, en dan kun je vinden
wat je wilt, maar ik heb gewoon gelijk.

een hovercraft raakt wel degelijk de grond of het water, want niet
voor niets moet de rok om de haveklap vervangen worden omdat
ie wegslijt.

verder is het gewoon een feit dat een hovercraft gebruik van
de grond of water maakt om vooruit te komen, en dat doet een
vliegtuig of helikopter niet, dus nogmaals, het is GEEN vliegtuig,
en durf ik te wedden dat hoverecrafts ook onder de
scheepvaartwetten vallen, en daarmee is de discussie wat mij
betreft afgelopen.

"Omdat ik et zeg, is et zo." Doe me n lol zeg...

In theorie raakt een hovercraft nooit de grond. Et ding "hoverd". Hij zweeft op een kussen van lucht.

Een hovercraft maakt GEEN gebruik van grond of water om vooruit te komen. Hij zet zich niet af op de grond of in et water. Et ding maakt gebruik van lucht verplaatsing om zich voort te bewegen... net als een helicopter , welliswaar in mindere maten, maar het principe is etzelfde.

En et ding valt alleen voor het gemak onder scheepvaart, omdattie gewoon niet hoog genoeg vliegt voor vliegvelden.

Maargoed, hier kunnen we wel weer n eeuwigheid over zeuren... Daar heb ik geen zin in, dus ook voor mij is de discussie hierover afgelopen..

Freakazoid zei:
"Omdat ik et zeg, is et zo." Doe me n lol zeg...

In theorie raakt een hovercraft nooit de grond. Et ding "hoverd". Hij zweeft op een kussen van lucht.

Een hovercraft maakt GEEN gebruik van grond of water om vooruit te komen. Hij zet zich niet af op de grond of in et water. Et ding maakt gebruik van lucht verplaatsing om zich voort te bewegen... net als een helicopter , welliswaar in mindere maten, maar het principe is etzelfde.

En et ding valt alleen voor het gemak onder scheepvaart, omdattie gewoon niet hoog genoeg vliegt voor vliegvelden.

Maargoed, hier kunnen we wel weer n eeuwigheid over zeuren... Daar heb ik geen zin in, dus ook voor mij is de discussie hierover afgelopen..

een hovercraft maakt WEL gebruik van de ondergrond
want ander komt ie niet eens van z'n plek af.

een vliegtuig vliegt in de lucht zonder een opwaartse druk van
de grond te gebruiken, en dat doet een hovercraft dus wel.
een vliegtuig vliegt, en een hovercraft, de naam zegt het al,
hover....craft, hovert, duidelijk genoeg voor je?

ene, een swampboat heeft ook een propeller om zich voort
te bewegen, maar dat maakt het nog geen vliegtuig.

btw, als een hovercraft een vliegtuig was, dan zou dit het grootste
transportvliegtuig ter wereld zijn, en met die stelling moet je eens
bij de vliegtuig/liefhebbers/spotters/verzamelaars aankomen,
en dan vooral de liefhebbers van de russische antonov.
Ik denk dat je dan helemaal verrot gescholden wordt. :rolling:

hovercraft.jpg

wat zei je ook al weer? hij raakt de grond niet?

Ed_Hurn_2.jpg

hier, alweer eentje die de grond, of in dit geval, het water niet raakt

hovercraft.jpg

ja...ja....ja....JAAAA, HET IS 'M GELUKT! wel 1,5 lang!

h7.jpg

ja, zelfs op z'n kop maakt niet uit, want het is een vliegtuig niet waar?

conradupsidedown.jpg

joepie, ik ben een vliegtuig. :D

hovercraft.jpg

zo, en nu weer on-topic. :D

In 1 zin: JUIST alsie de grond raakt komt ie niet lekker van zn plek, een helicopter gebruikt wel degenlijk opwaardse druk, een heli kan ook hoveren, een swampboat ligt OP et water en niet er boven, wat zwam je over spelling, bij hard raggen raakt ie inderdaad de grond/water maar anders niet, denk je dat een FP heli op zn kop ook lekker vliegt, en ja je vliegt op et laatste plaatje want ALS HET GOED IS sta je op een flinterdun laagje lucht.

Zet zon model hovercraft es aan op een parket vloer en trek er een papier onderdoor. Je raakt niks want hij hangt, welliswaar erg laag, in de lucht. En wat in de lucht hangt, dat vliegt. :P

Klaar...

@retep

graag on-topic blijven aub, anders haal je m'n topic om zeep en sluiten de mods het nog...

Is gewoon bij electro vliegtuigen geplaatst omdat er dezelfde electronica in zit als de hydrofoam! Dus handig voor de electro vliegers die eens iets héél goedkoop willen bouwen... Heeft me namelijk geen cent gekost! Alleen de duck-tape heb ik moeten kopen omdat hij op was maar dit wordt nog voor andere doeleinden gebruikt dus wordt niet in budget gerekend...

grtz

sjekke

Nu moet ik toch effe Freakazoid bijspringen, de hoovercraft zweeft en maakt normaal geen contact met moeder aarde. De eerste vormen van Hoovercrafts hadden nog niet eens die rubberen rok maar waren gewoon vlakke platen waar men een laag lucht onderblies met hoge druk. Later zijn ze er die schorten ondergaan hangen om dat luchtkussen beter te kunnen controleren. Dus en hoovercraft raakt tijdens het "varen" niet de grond of het water. Alleen zodra ze over grote opstakels heengaan of in scherpe bochten dan raken ze de grond.

Back