Hovercraft

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Boudy, 6 mrt 2010.

Tags:
  1. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Hallo, ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een RC hovercraft met brandstofmotor. Los van wat speelgoed spul heb ik weinig ervaring met het èchte RC werk, dus ik heb een aantal vragen.

    De brandstof motor (een Enya 29 model 5224) zit rechtop gemonteerd en heeft een propellor met drie bladen.
    Hoe start ik de motor?
    Ik heb wel eens gezien dat men hem aanslaat, maar dat was bij een modelvliegtuig.
    Zijn er electrische starters o.i.d.?

    Groeten, Boudy
     
  2. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    deze moter zou net zo moeten starten als een vliegtuig moter.
    dus stroom op de plug (1.5 tot 2 volt)
    nitro er in. maar ik weet niet hoeveel nitro omdat ik alleen met auto's bezig ben.
    en dan de moter starten.
    kan met je vinger maar dat lijkt me niet aan te raden dus een startmoter.
    wel moet deze startmoter een rubberen dop hebben die je op de punt van je proppeller kunt doen
     
  3. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Boudy, Er bestaan electrische starters. Je propeller is vermoedelijk in een trechter ingebouwd. Het zal dus moeilijk zijn deze met de hand te starten zoals dat vaak gebruikelijk is bij modelvliegtuigen. In je Enya zit een gloeikaars. Hiervoor heb je een starterklip nodig met een accu van 2 volt. Verder dus een electrische starter met de nodige accu. Het beste is dat je voor deze dingen naar een goede modelbouwzaak gaat. Daar kunnen ze je advies geven en tegelijkertijd je het gepaste materieel tonen, zodat je een goede keuze kan maken.
    Groetjes, Jos
     
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Hallo Boudy, welkom op dit forum. Voor het starten van deze motor heb je wat spullen nodig. Het gaat dan om een gloeiklem met 1,5volt accu (om de gloeiplug voor te verwarmen) en iets om de motor aan te slaan. Dit kan met de hand maar is denk ik niet aan te raden in dit geval omdat de berijkbaarheid van de propellor wat slechter zal zijn. Als brandstof is een basis mengsel van 80/20% methanol/Wonderolie met eventueel 5% nitro toevoeging voldoende. Buiten deze spullen heb je ook nog wat instructie nodig :yes: om de motor te kunnen starten en af te stellen. Weet niet waar je woont maar als het bij mij in de buurt is wil ik je wel even op weg helpen. Heb evt. ook nog wel wat startspullen voor je.
     
  5. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Bedankt voor de snelle reactie's.

    Ik woon zelf in Apeldoorn. Is Wentink in Arnhem de juiste plek in deze regio?
    De aansluitingen voor de gloeiplug zijn naar buiten gebracht, ik ga proberen een starterclip te maken met een batterij, dat moet wel lukken.
    En ik ga eens zoeken naar een startmotor. De propellor is van boven goed te bereiken.

    Groeten, Boudy
     
  6. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    ik heb vroeger een airboat gehad.
    en die starte ik altijd met mijn hand.

    nooit ergens last van gehad.

    al ben ik wel een keertje met mijn vinger tegen de prop aan gekomen
    en moet zeggen was geen pretje

    starter is wel makelijker.
    want soms hebben ze wel eens moeite met starten en
    dan houdt de starter het langer vol dan je vinger. (of achterkant van een schroevendraaier)
     
  7. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Hallo, ik ben weer bezig met de motor van de hovercraft.

    Ik heb de motor `gereviseerd' (goed schoon gemaakt) en weer in elkaar gezet. De motor heeft compressie. De gloeiplug gloeit flink, zie de foto's. De brandstof (Q-mix Heli C5) bereikt de caburateur en komt in de motor. Ik heb de naald 4 hele slagen uitgedraaid.

    Maar, ik krijg de motor niet aan de praat...

    Ik kan de motor optoeren met een boormachine, ik heb een rubberen startdop gemaakt.
    Ik heb ook al diverse dingen geprobeerd, naald verder open of dicht, gasschuif verder open of dicht, tank hoger geplaatst etc.

    Hebben jullie nog tips?

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep,

    1-draai eerst die sproeier maar eens flink dicht. Waarschijnlijk moet hij minder als 2 slagen open staan als je hem uiteindelijk afstelt, maar 2 tot 2 1/2 slag is waarschijnlijk een goede waarde om mee te beginnen

    2-een snoerloze boormachine draait meestal veel te langzaam om zo'n motor fatsoenlijk te starten. Denk erom dat je de boormachine de juiste kant uit laat draaien. Een boor draait (in de richting waarin je hem gebruikt gezien) rechtsom, de motor van voren gezien linksom. Met een gewone 220V boor gaat het wel, maar is niet erg handig

    3- haal alsjeblieft die uitlaat eraf en zet er wat fatsoenlijks op. Dat is een oude YU-CAN stock car uitlaat die je daar hebt, en ik heb nooit begrepen waarom ze die dingen überhaupt ooit verkochten. Zat letterlijk geen enkele vorm van demping in, en was in 1980 toen je ze nog min of meer kon kopen, al algemeen beschouwd als asociaal luid. En ze deden ook niks voor de motorprestaties....
    Ik heb er heel wat gelazer met omwonenden om gehad, en op je aller-onschuldigst zeggen "maar ik heb hem zo gekocht en er zit een nieuwe uitlaat op" hielp niet echt.

    Groet, Bert
     
  9. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Hallo Bert,

    1- Ga ik proberen. En de gasschuif? Vol open of juist niet?

    2- Ik heb een dikke Bosch op netvoeding, ik kan de motor aardig op toeren... Op YouTube zie ik filmpjes van motoren die ze met 1 slag aantikken, hoe doen ze dat?

    3- Ik heb geen andere uitlaat. Er moet nog een slang op zodat de uitlaat naar buiten geleid wordt, de motor zit nl. rechtop in de hovercraft gebouwd. Is een uitlaat nog van belang voor het starten van de motor? Of pas bij echt finetunen op vermogen?

    Gr. Boudy
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gasschuif maximaal een kwart open, liever minder. Een luchtspleet van ongeveer 1 mm is meestal mooi. zodra hij loopt eerst grofweg volgas afstellen, daarna stationair. Andersom wil meestal minder goed....

    Aanslaan van de motor wil, omdat daarna de prop vrij kan draaien. "starten" met een boormachine wil slecht, omdat een boormachine een tandwielvertraging heeft. Hij draait wel vrij snel, maar zelden sneller dan de motor in stationair. Dus zodra de motor ontsteekt, belemmert die vertraging dat de motor vrij op toeren komt. Als je dan niet exact op het juiste moment de starter weghaalt (vlák vóór er een ontsteking plaats vind) dan word de energie die vrijkomt door de ontsteking weer geabsorbeerd door de boormachine, en valt je motortje weer stil.

    Aanslaan met de hand (of liever met een "chicken-stick"): Nu is je motor waarschijnlijk verzopen. Plug eruit draaien, gas vol open, brandstofslang lostrekken, en met boormachine of starter ronddraaien tot er niks meer uitkomt. Brandstofslang weer aansluiten, tankniveau ongeveer gelijk aan de hoogte van de sproeiernaald. Gas vol open, en vinger op de luchtopening. Motor met de hand in de juiste draairichting doordraaien tot de brandstofslang volgezogen is, niet verder. Nu twee a drie druppels brandstof in de lucht opening doen, en het gas op 1 mm zetten.
    Plug erin draaien, gloeistroom aansluiten, de motor voorzichtig tegen de compressie aan zetten, en met een zo krachtig en fel mogelijke zet door de compressie heen slaan. Let wel: niet daadwerkelijk slaan, de beweging moet vanuit de pols komen, het lijkt wel wat op de beweging waarmee je een plat steentje over het water laat zeilen. Mogelijk moet je dit even droog oefenen zonder brandstof en zonder stroom op de plug. Succes!
    Echter, als je motor tekenen van slijtage vertoont (slechte compressie) dan zal starten met de hand niet echt makkelijk gaan. Dan blijft alleen een échte goede starter over.

    Gewone uitlaatjes hebben niks met loopgedrag te maken meestal. Maar deze uitlaat is gewoon domweg waardeloos, zowel constructief als qua geluid. Snel iets anders zoeken dus.....

    In zijn algemeenheid, het is een open deur intrappen mischien, maar wat je hier hebt ziet er erg oud uit, en je uitrusting is bepaald niet optimaal. Wellicht kun je beter gewoon een goed en goedkopp motortje zoeken. Kosten niet zoveel meer. Ga op zoek naar een vriendelijke modelvlieger wiens uitrusting je even mag lenen, en je hebt een stuk meer kans op een lopende motor. Want ik heb de indruk dat je er maar heel weinig verstand van hebt, en je kunt je lelijk aan deze motortjes verwonden, zeker met handstarten...

    Groet, Bert
     
  11. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    De motor doet het!

    Ik heb de motor aan de praat gekregen! :D

    Eerst heb ik de opstelling beter gemaakt. Toen gasschuif kwart open, sproeier naald 1 volle slag (360 graden) open en toen de boormachine er op. Na enkele seconden sloeg de motor aan. Eerst wat aarzelend, later bleef bij goed draaien ook met de gloeiplug los van de accu. Ook het aanslaan met een schroevendraaier lukte.

    De uitlaat maakt inderdaad een enorme takkeherrie. Heeft iemand nog suggesties voor een goed dempende uitlaat?

    Bij volgas had ik de indruk dat de motor inhield, kwestie van eerst goed warm draaien of sproeier naald iets verder opendraaien?

    Gr. Boudy
     
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoofdnaald zal verder open moeten. Om hem goed af te stellen start je de motor, dan na eventjes warmdraaien geef je volgas, nu sproeier opendraaien tot het toerental duidelijk zakt. De motor gaat nu "viertakten", vanuit deze situatie, nog steeds met volgas, de naald beetje bij beetje iets indraaien totdat de motor zijn hoogste toerental haalt. Heb je hem op het hoogste toerental dan de naald weer 1/8 uitdraaien zodat de motor aan de rijke kant blijft staan. Dit lichtjes rijk zetten is noodzakelijk om de motor koel en met voldoende smering te laten lopen.
     
  13. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Bedankt voor de tips! Ik heb de hovercraft werkend! De brandstofmotor blaast de hovercraft mooi omhoog, nu moet hij harder voorruit.

    De elektromotor welke voor de voortstuwing zorgt is een Mabuchi RS 550S, zie de foto. Deze hang direct aan een accu en met een omschakelunit (bedient door een servo) kan de motor linksom of rechtsom draaien. Er zit geen toerental regeling oid op, de motor moet maximaal vermogen leveren.

    Vragen:

    -Op welk voltage werkt deze Mabuchi motor het beste?

    -Wat voor een soort accu is geschikt?

    Alvast bedankt..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Hier wat gegevens over je motor:
    RS-550 Motor - 12V

    This is a Mabuchi Style RS-550 motor with a 3-pole balanced armature.

    This is the standard motor for our 42mm Series Gearmotors.

    Motor Specifications
    Performance
    Operating v : 6v - 14.4v
    Nominal v : 12v
    No Load RPM : 19300
    No Load A : 1.2A
    Stall Torque : 70.55 oz-in 498.2 mN-m
    Stall Current : 85A
    Kt : 0.83 oz-in/A 5.9 mN-m/A
    Kv : 1608 rpm/V
    Efficiency : 70%
    RPM - Peak Eff : 17250
    Current - Peak Eff : 10A
    Physical
    Weight : 7.7 oz (218g)
    Length - for motor : 2.24 in (57mm)
    Diameter (with flux ring) : 1.52 in (38.5mm)
    Diameter (no flux ring) : 1.41 in (35.8mm)
    ShaftDiameter : 0.12 in (3.2mm)
    Shaft Length : 0.3 in (7.6mm)
    Mounting Screws (2) M3

    Groeten
     
  15. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Ik heb een 12 volt (1200 mAh) accu pack.

    Ik heb hem even kort aangesloten op de motor en dan draait ie als een dolle.

    Wat is de Current - Peak Eff van 10A?

    Welke stroomsterkte kan de motor aan bij langdurig gebruik?
     
  16. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    :rolleyes:
     
  17. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Ok thanks!
    Tijd voor een goede testvaart.
    I'll keep you posted...
     
  18. Boudy

    Boudy

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Het duurde even...

     
    Zeiler en Cnn vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou inderdaad.... bijna 11 jaar :D :D :D

    Máárrrr.... hij DOET het! :thumbsup::wave

    Toch minstens een pluim voor het uithoudingsvermogen!
     
    Zeiler en RenéH vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina