how aeroplanes realy work

  • Topicstarter Topicstarter tigermoth
  • Startdatum Startdatum
how aeroplanes realy work

ReaLLy? 8O

Zonder gekheid, het is natuurlijk een heel interessante materie, die je hier aansnijdt.
thumbs.gif

En zo te zien komen we er met z'n allen uiteindelijk wel uit. Of niet natuurlijk, maar dan vinden we wel weer een nieuw onderwerp... :wink:
 
Bert zei:
Nog maar eens proberen, Het komt dus niet doordat het er vanaf de grond als een rechterbocht uitziet, want het is een linkerbocht!!

Als je met je Charter eerst een 360 graden cirkel linksom om je heen vliegt doe je dat door op de zender links te sturen, en hoogte te houden met een beetje up. Vlieg je daarna (na een halve rol) weer die zelfde 360 graden cirkel linksom om je heen, maar dan in rugvlucht, dan moet je opnieuw met links rudder op de zender inrollen en met down elevator hoogte houden.

om een circel links om je heen te maken moet je rechts sturen.. dus moet je gewoon een rechter bocht maken..
(hou een rechter bocht op zen kop en je hebt een linker bocht ;))

je vliegtuig gaat altijd naar de kant waar je het rudder in draait..
dus als je links af wilt en je hangt op zen kop. dan trap je links rudder, en voila. je gaat links af..
dat het er op de grond uitziet als een rechter bocht.. weet ik veel. ik zie die dingen altijd van binnen uit..

ben pas net begonnen met modelvliegen eh..
maar in het groot doe ik al wel een poosje mee..

ehm. dan nog bij: Don't try to run before you can walk.....
dat doen ALLE mensen (baby's) eigenlijk wel :P

maar om de baby's even te knippen uit deze draad:
ik heb dan nog geen correcte RC voertuig controle, dat ben ik aan het leren.. maar ik weet wel hoe ze werken..
en daarbij ben ik gewend om eerst een maneuvre op papier helemaal uit te kauwen voordat je em in de lucht gaat toepassen..

zou misschien bij RC ook wel handig zijn.. ik vergis me in dat dual stick systeem nog veel te vaak tussen gas en pitch en ik probeer nog veel te vaak te sturen met een stick waar geen roertjes aan zitten :S:S:S:S:S

huishoudelijke mededeling:
mijn kristallen zijn nog niet binnen :S:S:S:S:S
nu geloof ik niet echt dat we dit weekend zo'n geweldig vliegweer krijgen, maar... mocht het wel zo worden, heeft iemand misschien een tijdelijke oplossing bij mva?

mvg:)
Rico.
 
tigermoth zei:
om een circel links om je heen te maken moet je rechts sturen.. dus moet je gewoon een rechter bocht maken..
(hou een rechter bocht op zen kop en je hebt een linker bocht ;))
je vliegtuig gaat altijd naar de kant waar je het rudder in draait..

Rico,

Het gaat hier om twee verschillende zaken. Bij de besproken rugvlucht bij een kist zonder ailerons, die bestuurd wordt met richtingsroer en veel V-stelling wordt een rol moment verkregen door de kist dwars te laten gieren waardoor de dwars aangestroomde vleugel als een soort s-slag profiel gaat wrken en een kantwlmoment geeft on de langsas. Dit effect is bij zowel normale als inverted vlucht gelijk!!! rechts richting geeft dus een rechtse rol.
In de grote luchtvaart en veel modellen wordt de rol gestuurd met ailerons, ook hier blijft rechts rechts. Tijdens een rugvlucht wordt echter tijdens een rechter bocht links richting bijgegeven om de staart hoog te houden.

In het kort:

Tijdens rugvlucht geeft rechts richtingsroer normaliter een rolmoment naar rechts en een giermoment naar links!!!
 
tijdens een rechter bocht links richting bijgegeven om de staart hoog te houden.

dus modelvliegtuigen zijn staartlastig en gewone vliegtuigen niet???

nu ben ik het spoor even bijster.

mvg
Rico.
 
tigermoth zei:
tijdens een rechter bocht links richting bijgegeven om de staart hoog te houden.

dus modelvliegtuigen zijn staartlastig en gewone vliegtuigen niet???

nu ben ik het spoor even bijster.

mvg
Rico.

Waarvoor denk je dat je in een 1:1 kist anders richtingsroer bij geeft????
En wat heeft staartlastig er mee te maken??? Ik probeer alleen aan te geven dat je bij een Charter-achtig model tijdens ondersteboven een bocht in rollen richting wordt gegeven in een richting die het model eigenlijk de verkeerde kant uit laat gieren om een rolbeweging op te wekken in de richting waar je heen wilt; tegengesteld aan de gierrichting dus. Aerodynamisch gezien is dit rampzalig maar het werkt wel!! :lol:
 
Johan Wesselink zei:
weet ik veel. ik zie die dingen altijd van binnen uit..

Modelvliegers zien het van buiten uit,dus stick links is linksaf
gewoon of op de kop maakt niet uit.

Johan.

Uh.... Veel modelvliegers misschien, maar kom eens naast mij staan - of ga bij nader inzien maar even zitten- als ik vlieg, dan zie :roll: je alles van binnenuit! 8)
 
tigermoth zei:
ik heb dan nog geen correcte RC voertuig controle, dat ben ik aan het leren.. maar ik weet wel hoe ze werken..
en daarbij ben ik gewend om eerst een maneuvre op papier helemaal uit te kauwen voordat je em in de lucht gaat toepassen..
Ik mocht willen, dat alle leerlingen er zoveel werk van maakten....
thumbs.gif


tigermoth zei:
zou misschien bij RC ook wel handig zijn.. ik vergis me in dat dual stick systeem nog veel te vaak tussen gas en pitch en ik probeer nog veel te vaak te sturen met een stick waar geen roertjes aan zitten :S:S:S:S:S
Je mag zelf kiezen, of je single- of splitstick vliegt, het eerste beperkt alleen het aantal beschikbare instructeurs.... :cry:

tigermoth zei:
huishoudelijke mededeling:
mijn kristallen zijn nog niet binnen :S:S:S:S:S
nu geloof ik niet echt dat we dit weekend zo'n geweldig vliegweer krijgen, maar... mocht het wel zo worden, heeft iemand misschien een tijdelijke oplossing bij mva?
Het zou zondag nog wel eens mee kunnen vallen...
Wat voor set heb jij ook weer? Wat voor kristallen? Evt: Wat voor servo aansluitingen? Ik kan je niks beloven, maar zo kunnen we in ieder geval even inventariseren.... :wink:
 
Arjen van Viegen zei:
Aerodynamisch gezien is dit rampzalig maar het werkt wel!! :lol:

dit verklaard al een hoop :twisted:
(op zen kop vliegen is toch zowiezo al aerodynamish rampzalig:P en met een model vind ik het zowiezo al een VEEEEEL prettiger gevoel dan wanneer je er in zit :P;))

mvg.
Rico. ;)
 
inventaris:

Hitec zender en ontvanger..

ben er achter gekomen dat mijn ch77 kristallen (was voor tigermoth) wel werken in mijn zender, maar niet voor de hitec ontvanger, maar alleen in mijn pico ontvanger..
daarbij komt nog dat ch77 niet mijn freq. is, nl ch72..
dus tenzij iemand hitec kristallen heeft, kunnen we mijn ontvanger niet gebruiken :(

de servo's zijn van robbe, met standaard stekkertjes...

ik hoop dat het gaat lukken :D

mvg
Rico.
 
Johan Wesselink zei:
Had ik even vergeten Bruno!


conf21.gif



Johan

Ach, zoals ik nog wel eens zonder zenderkoffer op het veld aankom :oops: (maar we gingen toch RC-vliegen vandaag?......) Die servo's laten zich toch slecht commanderen met alleen een zwaphout... :wink:

Zouden die emoticons, waar jij steeds mee aankomt ook niet in dit forum kunnen worden opgenomen? Of desnoods een plek waar we ze kunnen bekijken, ik vind ze groots!
 
ik kan er wel een paar van opnemen in m'n forum...

Ik kan er wel een paar van overnemen voor mijn forum als jullie willen... Ik zal ze eerdaags even bekijken en op modelbouwforum.nl zetten..

Robert
 
tigermoth zei:
inventaris:

Hitec zender en ontvanger..

ben er achter gekomen dat mijn ch77 kristallen (was voor tigermoth) wel werken in mijn zender, maar niet voor de hitec ontvanger, maar alleen in mijn pico ontvanger..
daarbij komt nog dat ch77 niet mijn freq. is, nl ch72..
dus tenzij iemand hitec kristallen heeft, kunnen we mijn ontvanger niet gebruiken :(

de servo's zijn van robbe, met standaard stekkertjes...

ik hoop dat het gaat lukken :D

We hebben voor morgen ( 6 oktober) dus nodig: 1 Hitec ontvangkristal kan. 77

Of: 1 -n'importe quoi quel- ontvanger (Futaba aansluitingen) met kristal kan. 77.

Wie o wie, van de MVA- gang?
 
misschien beter:

een zender en ontvanger van willekeurig robbe-servo compatible merk. met willekeurig mva-legaal kristal :)
(zoals vorige week met dank aan niek!:D gewoon op zijn kanaal met zijn zender en zijn ontvanger :)

mvg
Rico.
 
Bruno van Hoek zei:
Uh.... Veel modelvliegers misschien, maar kom eens naast mij staan - of ga bij nader inzien maar even zitten- als ik vlieg, dan zie :roll: je alles van binnenuit! 8)

Dit kan ik iedereen aanraden om eens te doen. Vooral met de uitleg van Bruno erbij is dit gewoonweg fantasties. :P
 
Bruno van Hoek zei:
Je mag zelf kiezen, of je single- of splitstick vliegt, het eerste beperkt alleen het aantal beschikbare instructeurs.... :cry:
Laatst een rollende cirkel gevlogen met een Taxi II (geen rolroeren) en single stick. Het aantal single stick instructeurs kan wel met één omhoog... :wink:
party60.gif
one instructor for table six...
 
Re: Hoe helicopters werkelijk werken....

Cropduster zei:
Helicopters vliegen niet, ze zijn slechts zo lelijk dat ze door de aarde worden afgestoten...

:sniper: :offtopic: :proost:

Had je wat Tegen Heli's of Zo???

Is maar een vraag hoor!!!!!
 
Snelle reactie...

@ RCHeli; ben je wat aan het inhalen of zo? die post is van ruim een maand geleden....we gaan toch geen ouwe koeien uit de sloot halen?
Voor een logische opvolging van berichten lijkt me dit niet echt overzichtelijk :wink:
 
Back
Top