'How To' DX6i Backlight Mod

Voor de futaba gebruikers staan er ook wat how-to`s op Forum für die robbe/Futaba Fernsteuerungen - Portal
Ik heb ook al een tijd geleden mijn FX-30 opgebouwd.

Dit was erg makkelijk te doen en het enige wat er aan de zender is "veranderd" is de folie van de achterkant van het display.
Door de constructie in de FX-30 klemt de EL-folie er gewoon achter.
Het werkt echt super.

Overdag prima zicht, maar vooral ook s`avonds binnen prima zicht.
Dat vond ik nogal een nadeel als je s`avonds aan een model aan het werken was.
Dan moest ik echt recht boven de zender kijken om iets te zien op het display.

Zal er straks wel even een foto van maken.

Groetjes,

Edwin

ik heb eenfutaba t7cp omgebouwd met een blauwe achtergrond van conrad , op zich ging dit prima maar deze zender heeft geen 3 lagen op de lcd maar alleen de folie en de polariserende laag, het derde laagje zit er dus niet op
ik trok hem er wel af en daarna deed hij het niet meer , later er weer op geplakt en toen deed hij het weer
ook moest er een spannings regelaartje bij omdat deze zender 9,6 volt is in plaats van 6 volt

Ik heb zojuist de modificatie gedaan met de blauwe folie en moet zeggen dat het een hele verbetering is. Het scherm is véél beter af te lezen. Het was lastig maar zeker de moeite waard ! Nogmaals bedankt voor deze mod theflyingeagle !! Groet, Mark.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
mod uitgevoerd!

Mod gedaan gister, moet zeggen het resultaat is fantastisch! Bedankt!

Heb alleen een flinke piep in mn inverter zitten... is ie stuk of is dat normaal? Weet iemand dat hier?

Ik kan je, gedeeltelijk, geruststellen want ook mijn inverter produceert een pieptoon. Maar wel alleen hoorbaar op max. 15 cm. vanaf de zender. Een zachte en zeer hoge toon.

Ik kan je, gedeeltelijk, geruststellen want ook mijn inverter produceert een pieptoon. Maar wel alleen hoorbaar op max. 15 cm. vanaf de zender. Een zachte en zeer hoge toon.

mmm, dan lijkt er toch op dat er iets mis is met die inverter. Ik vond m al erg piepen in de testopstelling, maar ik dacht, "na het inbouwen hoor je m waarschijnlijk niet meer". Valt toch een beetje tegen. Ik moet echt een msr in de lucht hebben om het piepen niet meer te horen... ;-)

Heb Conrad een mailtje gestuurd, kijken of ze zo een nieuwe sturen...

Maar de mod zelf is echt geweldig!

De Pieptoon is normaal voor deze inverter..

Bij alle zenders die deze mod hebben hoor je hem, er is ook niet veel aan te doen.
Ja uitzetten maar dan heb je je Backlight niet meer..

Als ik er wat voor weet zal ik het er wel bij zetten, maar tot nu toe niet zo mee bezig geweest..
De inverter had ik al ingepakt met Depron maar dat hielp niks.

@Kars.R, die kitjes zijn er ook voor de DX6i maar het is volgens mij presies hetzelfde spul en dan mischien op maat geknipt.
Beetje een afzetter idd

Ik heb deze mod ook gedaan. Echt een aanrader.
Wat echter wel zo is, dat ik de backlight niet heb als ik mijn Tx gebruik voor het simmen, daar de on/of schakelaar niet gebruikt wordt.
Heeft iemand een idee hoe je deze verlichting kan aansluiten zodat je ook backlight hebt als je aan het simmen bent?

Ik heb deze mod ook gedaan. Echt een aanrader.
Wat echter wel zo is, dat ik de backlight niet heb als ik mijn Tx gebruik voor het simmen, daar de on/of schakelaar niet gebruikt wordt.
Heeft iemand een idee hoe je deze verlichting kan aansluiten zodat je ook backlight hebt als je aan het simmen bent?
Op de aansluiting van de trainerplug wordt de plus of min (weet niet welke van de twee maar waarschijnlijk de min) doorgeschakeld bij het insteken van de plug. Je moet dus ergens anders de voedingsspanning vandaag halen, bijvoorbeeld van de hoofdprint en niet van de schakelaar. :yes:

Ik heb de stroom nu "rechtstreeks" uit het batterijencompartinent. Een draad gaat over een schakelaartje die op de zender gemonteerd heb. Werkt uitstekend, nu kan ik ook de display goed zien als ik aan het simmen ben. Als ik ff wat tijd heb zal ik hier wat foto's plaatsen.

zender_met_extra_schakelaar.jpg

nu met backlightschakelaar rechtsboven

dx6i_uit.jpg

backlight uit

dx6i_venster_aan.jpg

backlight (lichtblauw) aan

Laatst bewerkt:
Aanpassingen: folie en andere problemen. Waarschuwing

Vandaag ook geprobeerd een backlight te installeren.

Twee problemen ondervonden en waarschuwingen voor opvolgende :

1) folie 138 x 34 is niet/minder geschikt omdat de aansluitingen in de weg zitten van de houders aan de zijkant, bij mij is er een pootje afgebroken en kan ik nu een nieuwe bestellen :( Dat wordt dus een grotere zodat je anders kan knippen waardoor je de aansluitingen aan de onder of bovenkant kan houden.

2) het zilverfolie liet de hele zilverlaag laat achter (dus eigenlijk had ik twee doorzichtige folies). Dat kan je (na inmiddels wat krasje te hebben gemaakt) verwijderen met thinner en je nagels. Het lijkt er op dat Spektrum het aanpassen met een sterkere lijm probeert tegen te gaan.

Ik heb het LCD getest en het doet het nog, maar ben nu redelijk uit mijn humeur.

Als de DX8 in mijn tray past ga ik een DX8 kopen of een Futaba.

Ik heb het helemaal gehad :onweer:.

Update: met een in de houder gestoken wit papiertje achter het LCD de zender weer functioneel gemaakt. Verschil met de oorspronkelijke toestand nauwelijks te zien. Morgen bij daglicht maar eens kijken of het veel uitmaakt en de krasjes uberhaupt wel zichtbaar zijn.

Update 2: inmiddels ook gelukt krasjes zijn niet zichtbaar en het ziet er allemaal goed uit. Inmiddels wel een FX 20 gekocht voor buitenvliegen.

Nog een tweetal tips: bij de EL inverter moet je de min aansluiten op de onderste pool zoals het schema ook aangeeft. Let je niet op (zoals ik dat niet deed) dan werkt het niet (doorgebrand dacht ik) en bestel je een nieuwe. Dom ... dom, ik kwam er een nieuwe inverter en soldeerbout achter.

Laatst bewerkt:
full

Ik had wel twee EL folies nodig :rolleyes:. Bij de eerste werden de contacten te warm en was het onbruikbaar. Bij de tweede kwamen ze weer los op het moment dat ik de krimpkous verwarmde.. Gelukkig met een klein (15Watt) boutje het contactje weer terug geplakt.

Bedankt voor de uitleg! Zelfs ik kan het..
(oja, wel een schakelaar geplaatst maar ik heb geen folie van het LCD getrokken..)

Laatst bewerkt door een moderator:
nog een vraagje. heeft iemand dit al gedaan met een dx3s spektrum 2.4 ghz ? en binding problemen ondervonden of andere ? had dit graag even geweten voor ik er aan begin .

Back