How To; Het maken van een mal

Ik krijg regelmatig PB's met de vraag of het mogelijk is om een mal te maken en of het moeilijk is. Als eerste is het niet echt moeilijk om een mal te maken je hebt als eerste natuurlijk een model nodig. Ik ga bij deze How to uit van een romp van een AC120

full


Ik moet toevallig van deze vier jongens een mal maken.
Als eerste moet je zorgen dat je model strak is want je wilt natuurlijk een mooi resultaat. Deze vier jongens zullen o.a in koolstof gemaakt met blanke gelcoat dus dan moet het model extra strak zijn en glanzend.

Als eerste moet je het model goed in de was of PVA zetten ik heb zelf de voorkeur voor Meguiar's mirror glaze het is wat ouderwets poets werk maar ik heb in 20 dikke 20 jaar nog nooit release problemen gehad.

full


Als eerste heb ik het model 6 maal in de was gezet met tussen pozen van een uur zodat de was goed kan uit ademen.

Wordt vervolgt ..............
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Robert,

I have been trying to contact you last 2 months via e-mail without success .... hope all is well by you ? can you contact me please.

Cheers Alan
 
Prachtig initiatief, een draadje speciaal voor het mallen maken!

Hier 2 video's die hier in mijn ogen zeker aan bij kunnen dragen:

Het maken van een 2-delige mal:
c0uR6leKtJs[/media] twee delige mal maken door lamineren met gelcoat epoxyhars en glasvezel - YouTube
Het maken van een composiet onderdeel m.b.v de voorgenoemde mal:
cd3WJxB7XCY[/media] maken van een composiet motorbehuizing vanuit een 2 delige mal - YouTube

Dit youtube 'kanaal' heeft ook video's met als onderwerp vacumeren / en honingraat constructies.

Als je even door de reclame (en het slechte acteren) heen kijkt, zijn dit zeer informatieve video's.

Ik zit uren video's door te worstelen aangezien ik nog steeds aan het nadenken ben hoe een nieuwe voerboot te ontwerpen en maken van een Carbon / Glasweefsel combinatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
leuke filmpjes, maar dit is wel op een overdreven manier! Je doet normaal de 2 losse delen goed in de was zetten en dan schroef je ze al aan elkaar vast. Je doet niet 2 delen eerst apart van elkaar behandelen.. Als ze aan elkaar zitten gaat er gewoon een goede laag gelcoat er in en goed verdelen en dat laten drogen en dan met polyester of epoxy insmeren met een goede kwast en dan hoppa de lappen er in.. Bij polyester scheuren en dat andere netjes stukken knippen.. Met de luchtroller alle overtollige lucht er uit rollen en drogen maar.. De 2 delen splijten en je hebt het zelfde resultaat, alleen een dag sneller hahaha
 
hallo arjan

denk dat je het wat eenvoudig ziet
een romp van 2.40 meter kan je niet maken zoals jij zegt
dat moet je in twee helften doen en daarna de mal aan elkaar schroeven en dan pas de rompdelen aan elkaar zetten net zoals in het filmpje
anders moet je verekkes lange armen hebben om tot vooraan je gelcoat en je glasdoek mooi verdeelt te kunnen krijgen
om de rompen aan elkaar te zetten rol ik een tuk glasdoek op een rolletje
eerst smeer ik de rompen voor het inelkaar zetten in met polyester en daarna rol ik het rolletje glasdoek over de naad heen meteen ontlucht ik de opgebrachte doek
een laag is voldoende om de romp uit de mal te kunnen halen ;daarna nog versterken met meerdere lagen
voor zo een kapje doen ze in het filmpje wel over dreven dat moet ik wel toe geven
gr raf
 
@Raf: zolang je maar zorg draagt dat het losbaar blijft maakt het niet uit... vroeger maakten wij altijd boten uit 1 mal... van 2.4m tot 7m....
 
@ Raf.. Ik heb zelf in de polyester gezeten en dat was dan met name in de tuningswereld.. Bumpers skirts etc maar het bedrijf was begonnen met pleziervaartuigen.. Ook wij maakten veelal boten uit 1 mal. We maakten zogenaamde luchtventielen in de mal, waardoor je heel eenvoudig met een luchtspuit en een compressor lucht tussen de mal en het product in blies en het zoeel makkelijk deed lossen. Je heb ook kunstof spatels die je er tussen kunt wiggen.. Een deelbare mal word meer gebruikt bij producten waar veel lastige hoeken in zitten.. Je kan dan idd doormiddel van bouten losse stukken mal in elkaar zetten.. Voorbeeld: Wij bouwden een Ford Focus body helemaal van polyester voor de racelarij.. Zo een mal bestond uit een deel of 8 Een boot zoals Kuperus al omschreef deden wij eerst op de ene zijde maken en dan doordraaien naar de andere zijde. Hoe groter hoe makkelijker! Als de gelcoat droog is, dan kruip je gewoon in de mal en werk je vanuit het midden naar je toe, dus lange armen heb je niet echt nodig hoor ;) Het belangrijkste blijft de wax! Daar zit je grootste zorg in. Meeste denken daarbij dat ze het wel goed genoeg vinden, maar je bent langer bezig met iets goed in de wax te zetten dan het uiteindelijke polyesteren. Ik zeg ook niet dat de beste man het niet goed doet, maar over het algemeen gaat het er niet zo aan toe.. Dat kun je zo doen als je alle tijd van de wereld hebt, maar in zo een leven zitten we niet echt meer toch.. Alles moet rap en snel, want tijd is geld.

grtz
arjan
 
m`n pa die spoot polyester ipv hand-lay-up... stukken bij de kiel rolden we airless door een roller op een wat langere stok te monteren.
 
@kuperus.. De optie om te spuiten hadden wij helaas niet.. Bij ons was alles met het handje en soms gebruikte ik ook een stuk bezemsteel in zo een roller om de lucht er uit te halen hahahha... Inventief moet je soms zijn he ;)
 
hallo

ik HOBBY met polyester
dus mijn rompen daar kan je echt niet in kruipen
een pvc buis van 120 krijg je juist op het dikste stuk er door heen
hoeken en kantjes luiken en lasnaden zitten er allemaal op
heb je ergens een foutje in de gel coat dan heb je het vlaggen en zit je met een kl*te romp die haast niet meer bij te werken is
dus ik werk met mallen uit meerdere stukken die aan elkaar gezet worden en waar dan mooie rompen uit komen zonder dat ik van onder tot boven vol kleef met polyester
moet het iets steviger dan doe ik de mal naar bernico en heb ik voor weinig geld een profecionele romp gespoten klaar uit de fabriek
dit is de laatste romp die ik gemaakt heb en nu aan bezig ben
bild0223t.jpg

en daar zie ik nog niemand aan in kruipen om een laagje gelcoat te leggen
de dikte van de romp is ook heel belangrijk en niet wat stevigte betreft maar dikte
er moeten een paar 100 roosters in de romp gemaakt worden
en die wil je echt niet maken in 1 à 2 cm dikke polyester
sam0480cv.jpg

hier ben ik begonnen met het maken van de roosters
russen zijn gek die hebben heel de boot vol zitten met van die gaten
47796021.jpg

ik zie je daar al aan beginnen met je gesloten romp
nooit 1/1 vergelijken met modelbouw want dan kom je nergens
een model kan je verkleinen maar water en lucht blijft schaal 1/1
en polyesteren heb ik bij bernico geleerd en die mensen hebben meer dan hervaring genoeg
bezoek anders hun site eens daar zie je pas mooie boten
http://www.bernico.be/en/
vaar je niet met hun dan vaar je achter hun vind ik een mooi motto
gr raf
 
Back
Top