Howard Hughes H-1

Al jaren heb ik mij voorgenomen een toestel te gaan bouwen. Mijn voorkeur ging toen uit naar de Gilmore Red Lion. Echter omdat dit inmiddels een toestel is dat je redelijk vaak op een vliegveld ziet, ben ik op zoek gegaan naar een ander model. Na enig speurwerk op het net kwam ik het verhaal van Howard Hughes tegen. Een excentriek persoon dat in de 30-er jaren enkele toestellen heeft ontworpen en gebouwd; waaronder de H-1, de XF11 en de H-4 Hercules, ook bekend als de Spruce Goose. Velen onder jullie zullen de film The Aviator wel kennen waarin de H-1 volledig aan de orde komt.

Na een draadje op MBF geplaatst te hebben dat ik op zoek was naar bouwtekeningen van de H-1 kwam GJVO met een reactie dat hij niet alleen de tekeningen maar ook een gelaserd pakket had liggen. Een afspraak was daarna snel gemaakt om de spullen van eigenaar te doen wisselen en het bouwen kon beginnen.

full

full

full

Na enkele weken gebouwd te hebben heb ik inmiddels de romp beplankt, zijn het hoogte- en richtingsroer aan de romp bevestigd en ben ik begonnen met een vleugel.
full

full

full

full

Ik ben niet iemand die elke plank weer op de foto zet dus het zou kunnen zijn dat het even duurt voordat er een update te lezen is. Ik hoop in elk geval dat ik een ieder weet te boeien met mijn verslag. Ikzelf heb er in elk geval zin in. Het toestel heeft namelijk enkele technieken die voor mij nieuw zijn waaronder retracts, flaps en een mooie stermotor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er mooi uit. Kun je wat meer vertellen over de afmetingen van het toestel en de fabrikant van de kit?

De spanwijdte zal net boven de 2 meter worden, de lengte van het toestel ligt daar net onder.
Hier kun je mijn zoektocht naar tekeningen en/of een kit vinden.

Dit draadje moet ik gaan volgen :)
Ik heb nog een doos vol met balsa, voor een 1.60m versie van deze H-1
Een custom kit, gebaseerd op deze 2meter versie.

Vanwege drukte en andere projecten, ben ik er nog niet aan begonnen helaas...
Voor de 2meter versie is een motor cowl verkrijgbaar. Bij de 1.60m versie zal deze van balsa moeten worden gemaakt....

Trouwens, voor de liefhebbers van deze Golden Age kisten:

mNZCK5jw69Y[/media] Rocketeer part 1 (1/11) - YouTube

Kijk eens aan het begin van deze film.........
Verder in de film is de H-1 racer te zien (van afstand) in de Hangar.

Success met bouwen!

Ps. ik heb de doos met 'stapel hout' nog eens opengemaakt.
Het is de downscale versie naar 1.60m
Door deze downscaling is meer 'ervaring' nodig op alles kloppend te krijg...
Dus ik schat dat ik em op 'te koop' plaats helaas. Een mooi project als je gepensioneerd bent...

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, jij schiet lekker op!

Leuk om te zien dat iemand plezier aan de bouwkit beleefd.
Ik wil wel bij de maiden zijn!

GJ

Dit draadje moet ik gaan volgen :)
Ik heb nog een doos vol met balsa, voor een 1.60m versie van deze H-1
Een custom kit, gebaseerd op deze 2meter versie.

Vanwege drukte en andere projecten, ben ik er nog niet aan begonnen helaas...
Voor de 2meter versie is een motor cowl verkrijgbaar. Bij de 1.60m versie zal deze van balsa moeten worden gemaakt....

Trouwens, voor de liefhebbers van deze Golden Age kisten:

mNZCK5jw69Y[/media] Rocketeer part 1 (1/11) - YouTube

Kijk eens aan het begin van deze film.........
Verder in de film is de H-1 racer te zien (van afstand) in de Hangar.

Success met bouwen!

Ps. ik heb de doos met 'stapel hout' nog eens opengemaakt.
Het is de downscale versie naar 1.60m
Door deze downscaling is meer 'ervaring' nodig op alles kloppend te krijg...
Dus ik schat dat ik em op 'te koop' plaats helaas. Een mooi project als je gepensioneerd bent...

Back