howto dispose old Lipo's?

howto dispose of old Lipo's?

of in't Nederlands .... :)

Wat doe je met een oude lipo, die je niet helemaal vertrouwd en eigenlijk liever met pensioen wil sturen.
Voor alle duidelijkheid: gewoon de vuilbak in, is GEEN optie!

ik citeer even van deze website:
Gebruikte batterijen kunt u in principe bij elke winkel die batterijen of producten met batterijen verkoopt inleveren. Sinds september 2008 is er namelijk een wet die winkels verplicht de batterijen kosteloos in te nemen als consumenten ze aanbieden. Daarvoor is het niet noodzakelijk dat u dan nieuwe batterijen koopt.

Inzamelton en inleverbox

Let op: het gaat hier over de normale huishoudelijke batterijen, inclusief de accubatterijen voor foto- en videocamera's, voor mobiele telefoons en voor snoerloos gereedschap. Andere (industriële) batterijen mogen alleen worden ingeleverd bij het gemeentelijk depot.

... vallen onze Lipo's ok onder "normale huishoudelijke batterijën"?
Ik weet dat snoerloos gereedschap en GSm's zijn die ook al Lipo's bevatten, dus ik zou kunnen "JA" antwoorden ... maar zo normaal vind ik onze lipo's eigenlijk dan toch weer niet.

en, besides that, ik woon in België :)

Wat ik met mijn lipo`s doe?
Opladen, dan buiten of een oude steen leggen, en dan lekprikken,
Lekker uit laten fikken en dan gewoon in de container, lijkt mij dat er dan nog maar weinig "troep" in zit.

Mike

De netste manier is de accu helemaal ontladen. Eventueel een lampje aansluiten en zo helemaal ontladen. De cellen doorprikken en enkele uren in zout water leggen.
Op dat moment is de accu veilig en kan ingeleverd worden.

gewoon inleveren bij de chemokar of gemeente werf. deze mensen weten precies wat ermee moet gebeuren.

ik denk dat je hem gewoon het beste kan kortsluiten en laten exploderen.
dan is hij onschadelijk gemaakt en kan er weinig meer mee gebeuren.
mischien iets van een schakelaar eraan solderen even afstand nemen schakelaar om zetten en wachten maar.

Een nachtje alleen maar in zout water werk niet echt. De cellen zitten wel mooi gesealed. Inleveren is de veiligste manier, youtube momenten de leukste :twisted:

Beste mensen, die item is al een aantal keren eerder ter sprake geweest. Daar heb ik al geantwoord dus doe ik dat hier niet nog een keer. De zoekfunctie gebruiken is kennelijk erg moeilijk. ;)
Mijn antwoord is gebaseerd op wat de fabrikanten over dit item vertellen en het is heel erg logies! Lees DIT ANTWOORD eens en denk dan nog meer eens goed over de onderstaande opmerking. :):)
.....Voor alle duidelijkheid: gewoon de vuilbak in, is GEEN optie!

Back