HOWTO: Electro motor kiezen voor een model :idea:

Ik snap wat je bedoelt en het principe. Maar een vuistregel om de juiste kv te bepalen Voor een type vliegtuig met dit of dat gewicht vind ik niet.
Ik ga der eens over slapen.
Of het gemakelijkste... afkijken wat anderen gebruiken, alleen ben ik altijd de pionier in de club als ik iets nieuw nodig heb. :wink:

Ik heb al zitten rekenen en met grafieken zitten spelen om te ontdekken welke combinatie de beste prestaties zal geven. Men bevinding is dat een kleine prop 10 x 6 iets meer snelheid zal hebben op 1,4kg dan die 13x8 maar ik geraak er niet uit of ik wel juist reken, daarom graag een beetje hulp.
Is men benadering soms verkeerd? Kan ik beter uitgaan van een bepaalde prop en dan daarop een motor kv kiezen?
Aan de andere kant begint het me ook te dagen dat het vliegen een dynamisch gegeven is wat niet zo gemakelijk in getallen is te vangen.Daarom hangt de motor en prop keuze ook een deel van je vliegstijlsmaak af.

Tadango, als het je de keel uitgangt dat ik in deze post zend laat het dan maar weten hoor. Ik kan wel een nieuw onderwerp starten. Maar ik vond de kv van een motor inschatten wel passen in een howto motor kiezen draadje. :wink:

nee hoor :) geen probleem... of juist dat is nog het grootste probleen ;) spoed * toeren = luchtsnelheid prop. diameter * toeren = trekkracht. Als je nu een grafiek maakt met op de x de vliegsnelheid zul je zien welke trekkracht er over blijft bij welke vliegsnelheid. Als je de weerstands curve van het vliegtuig hieroverheen legt krijg je een snijpunt en dat is de maximale vliegsnelheid. Probleem is dat je die weerstandscurve van het vliegtuig niet eenvoudig kan berekenen :(

Tadango! Je praat over de vliegsnelheid alsof dat een bekend gegeven is. Zelf zit ik ook lekker te stoeien met formules en het is me duidelijk hoe je het motorvermogen voor een bepaald gewicht moet bepalen. Maar dan! Om een kombinatie van prop en Kv te bepalen moet je toch weten wat de (top?)snelheid van je model is. En daar heb ik nu geen flauw benul van :nooo:

Ik heb net een Focke wulf 190 van Alfa besteld; een slowflyer. Mijn tweede keus was een Tucano van HET; een speedmodel. De kisten wegen beide tussen de 400 en 500 gram, toch vliegt de ene langzaam en de ander snel. Er moet toch een manier zijn om een berekening te maken die een redelijke gooi doet naar de snelheid van een kist. Ik denk dat profiel, profieldikte dikte (in verhouding tot de koorde) en vleugelbelasting belangrijke variabelen hierin zijn.

Overigens heb ik uit info van verschillende sites begrepen dat de slowflyer een motor krijgt met 1000Kv en de speedkist 2100Kv (bij 3s Lipo). Met name bij de slowflyer is er een ruime keus uit props, waarbij gekozen moet worden uit meer topsnelheid of meer trekkracht bij lage snelheid. In hoeverre het in de praktijk uithaald wil ik proefondervindelijk gaan vaststellen. Ik denk dat vooral als je voor meer topsnelheid kiest het maar de vraag is of je dat haalt daar de weerstand bij deze theretische topsnelheid wellicht groter blijkt te zijn dan de trekkracht (zoals je ook al aangeeft).

Snelheid is geen gegeven maar juist het resultaat van de berekening ;) De eind snelheid is het punt waarop de weerstand groter wordt dan de trekkracht die overblijft op die snelheid. Er zijn vast wel voorbeelden te vinden waarmee je ongeveer de weerstand bij een snelheid kan bepalen. V vleugels hebben ook minder weerstand dan rechte vleugels enz.

Ik kan me suf piekeren op dit :? als ik eens de volgende situatie neem om een vliegtuig in verticale stijgvlucht te berekenen. Mag ik dan gewoon het frontale oppervlak nemen en dit vermenigvuldigen met de stuwdruk/M² van de wind bij een gegeven snelheid en daarbij het gewicht van het toestel optellen?

een voorbeeld om me te verduidelijken:stilletto heeft een frontaal oppervlak van 0.0305 M² dit vermenigvuldig ik met een stuwdruk van 18Kg/m² bij een snelheid van 60Km/h = 550 Gram het toestel zelf is 1400 gram maakt tesamen 1950 gram benodigde stuwdruk.
Bij een vliegsnelheid van 100Km/h heb je 50Kg/M² stuwdruk dus 0.0305M² x 50 = 1525 + 1400 = 2925 gram thrust benodigd 8O

Om over te gaan tot horizontale snelheid kan volgens mij het toestel gewicht afgetrokken worden maar zal de frontale vleugelopp vermeerderen omdat met een hogere invalshoek gevlogen wordt.

Ik heb hier de oppervlakte van de romp in meegeteld, maar dit bedraagt bij men zwevers die ik uitgerekend heb slechts één/tiende van het vleugeloppervlak, dus dit zou event mogen wegvallen zoals gebruikelijk is om de vleugelbelasting te tellen gram/dm².

Klinkt dit een beetje aannemelijk?

Vanaf nu tast ik nog meer in het duister mbt de propspeed want je kan wel een grote krachtige prop hebben met veel thrust maar zonder snelheid.
Vraag als het voorgaande een goede stap is in de richting moet de propsnelheid dan even hoog zijn als de gewenste vliegsnelheid of veel groter?

veel groter. Als je bv 2kg statische trust heb met een propsnelheid van 100 km/u dan blijft er bij 50km/u maar 1kg over. Als je dus 50km/h wilt vliegen is een propsnelheid van 50km/h niet genoeg want dan is de trekkracht 0. (is vast niet zo lineair ;)

Teken maar eens een grafiek hiervan dan zie je het lekker duidelijk ;)

het staat me zo bij dat er een slip (verlies) op de propsnelheid is van zo'n 20%. Oftewel, stel dat je een motor/kist combinatie hebt die makkelijk 100 km/uur haalt (weerstand van kist bij 100km/u is kleiner dan vermogen van motor). En stel dat je daar een prop op zet die bij volgas een propsnelheid heeft van 100 km/u dan zal de combinatie toch ongeveer 80km/u vliegen, vanwege de slip van 20 % (want bij 100 km/u zou hij inderdaad geen stuwkracht leveren). :hammer:

Tevens kan ik me voorstellen dat props met een grote spoed statisch minder trekkracht leveren dan bij toenemende voorwaartse snelheid en pas boven een bepaalde snelheid weer afnemen. Heb ik gelijk of niet :?:

Tevens lijkt het me dat de daadwerkelijke slip afhankelijk is van de weerstand van de kist.

Ik kan een heel eind meekomen met het beredeneren/berekenen van de theorie, maar loop stuk op het uitrekenen van prop en stuwkracht.
Mijn setup is;
HXT4250 , 200gram(robbe roxxy kloon voor half geld (united hobies)
5s2200 20c HiModel, 320gram(rctechnics)
11x7,5 Master Airscew
Dit komt op een model van 2Kg, dus;
- 10% gewicht model is gewicht motor (klopt!)
- 20% gewicht model is gewicht accu (accu is dus aan de lichte kant)
Met deze setup kom ik op 550W (gemeten) oftewel 225W per Kg (klopt dus ook aardig)

Hoe bereken ik nu de kracht van de prop (en eventuele snelheid) ??

Volgens mij is de kracht niet te berekenen, alleen proefondervindelijk vast te stellen. Bijv. veerunster aan staart vastmaken en aflezen bij volgas.

Snelheid wordt ongeveer: Statische toeren + 5% x spoed in meters / 60 seconden >>>> geeft snelheid in m/s

Statische toeren moet je meten........toeren per minuut

5% is wat de toeren toenemen bij voorwaartse snelheid (hier ben ik niet geheel zeker van > geldt voor verbrandingsmotoren: wie verbeterd me?)

Spoed in meters: in jouw geval: 7,5 x 2,54 / 100 = 0,1905 meter

Uiteindelijk kom je dan bij de THEORETISCHE snelheid, die horizontaal nooit gehaald kan worden omdat bij deze snelheid de trekkracht praktisch nul is. De daadwerkelijke snelheid zal ongeveer 20% lager liggen. Dit is afhankelijk van de kist; een dubbeldekker zal misschien 30 % langzamer vliegen en een speedkist 10% (dat laatste als voorbeeld)

Heb de nieuwe methode even in een excelsheet proberen te verwerken.
Kunnen jullie eens kijken of deze een beetje klopt, en mij laten weten wat
eventueel veranderd moet worden volgens jullie?!

RC Berekening Motor en Lipo

Xls sheet ziet er goed uit. ga ik nog wat mee stoeien. tadango heeft gelijk, we moeten proef ondervindelijk vaststellen wat de daadwerkelijke vliegduur is tov de volgas vliegduur. Een proefondervindelijk vast te stellen aanpassings factor. ben bang dat die wel heel persoonlijk is: wat voor kist vlieg je en hoe is je vliegstijl!
Bedankt voor de sheet!

Heb er nog een paar formules tegenaan gegooit Tadango! :wink:

Heb wat 30/70 en 50/50 gemiddelden erbij gezet... aangepaste sheet staat weer online.

Hoi mannen

ik heb een slinger gekocht van :

Wingspan: 47.4 in (1205mm)
Wing Area: 459 sq in (29.6dm2)
Weight: 23 oz (650g)
Wing Loading: 7.2 oz/sq ft (22g/dm2)

Motortje van : HET-RC EDF-3W

Specificaties: EDF 3W
Voltage 8,4-15
KV: 2980
aantal windingen: 3
maximale stroom: 30
Maximale vermogen: 350
Max Efficientie: 78%
Draairichtingen: L+R
Aantal polen: 6
Volledige lengte 49 mm
Motor lengte 37 mm
Diameter :28 mm
As lengte: 12
As diameter: 3,17
Gewicht: 78 gram
Aanbevolen propellor: mini fan of 4.7x4.7 propellor

type regelaar :
40A Professional Brushless ESC

Specification:
Output: Continues 40A, Burst 55 up to 10 Secs.
Operating Voltage With BEC: 5.6V - 23.0V ( Lithium : 2 - 5S or NiMH/NiCd 5 -15 Cells) max.
Operating Voltage Without BEC:Lipo: 6S or NiMH/NiCd 18 Cells max.
Linear BEC (Battery Elimination Circuit) Output: 3A
Max Speed: 210,000rpm for 2 Poles BLM, 70,000rpm for 6 poles BLM, 35,000rpm for 12 poles BLM. (BLM: BrusheLess Motor)
Size: 29mm*55mm*18mm (width*length*high)
Weight: 35g

Wat ik daar wil van weten is of dit zal vooruit zal gaan !
ook welke Li Po zou jullie mij aanbevelen ?

hopelijk word dit een snel kistje !
want ik denk dat niet zo snel zal zijn !

of wie heeft er meer ervaring mee met zo'n kistje ?

Wat is een slinger? Voor edf moet je op 4s 3200 mAh 20C of meer zitten en voor 4.7x4.7 op 3s 2100 20C of meer. Dan gaat het wel vooruit :)

Back