HPI D8 Atsushi Hara Edition

• Topicstarter Topicstarter RNSK_
  • Startdatum Startdatum
R

RNSK_

Guest
Beste mensen.

Ongeveer 6 maanden geleden ben ik begonnen met deze hobby en heb ik een RTR hpi trophy truggy 4.6 gekocht ( Pitstop zoetermeer ).

nu 7 liter nitro verder en wat kapotte onderdelen ben ik geintresseerd geraakt door mooie filmpjes van Atsushi Hara in het model D8 hara edition.

mijn vraag is aan jullie om je oordeel/kennis over dit model te uiten, ik wil namelijk graag een 2de auto erbij.

Nu ik de truggy 4.6 vaak uit elkaar en in elkaar heb gezet lijk mij het een leuk project omeens een auto van schroef 1 tot eind op te bouwen, vandaar ook de Hara Edition ( voor alle duidelijkheid ik blijf graag bij 1 merk hpi dus).

Ik wil graag wat informatie inwinnen of het juist besteed geld is ( toekomst richten op wedstrijd rijden)
welk motor/uitlaat verstandig is om erbij aanteschaffen.
is het een sterk model.

ik vind de acceleratie van deze buggy erg belangrijk dat vind ik het mooie ervan, daarom zoek ik ook de juiste combinatie met motor en uitlaat systeem, Wim van Pitstop zoetermeer gaf aan een picco te nemen.

ik hoop dat ik door jullie een stuk bevestiging kan krijgen of het geen weg gegooid geld gaat worden en dat ik net zo goed een andere motor voor mijn truggy kan kopen.

alvast bedankt.

een buggy rijdt wel anders dan een truggy hé ;)

ik weet zelf niet of deze auto sterk is, kwa motor moet je echt naar je budget kijken. kan je veel geld uitgeven zou ik kijken naar een: Ninja, GRP, OS, Werks en picco
Hara rijdt volgens mij met een OS...

acceleratie hangt af van je motor, uitlaat en je afstel skillz. vaak kan je voor je motor heel makkelijk de juiste uitlaat vinden (wordt vaak aangegeven om een bepaalde uitlaat apart te kopen)

waarom zou het weggegooid geld zijn?

Tja zoveel keuzes om te maken...geef eerst eens aan waarom je specifiek voor een D8 wilt gaan? Hotbodies is in ieder geval niet te duur met onderdelen en waarschijnlijk kan ook Pitstop makkelijk onderdelen leveren.

Als je echt een auto wilt die wedstrijdklaar is zal je wel nog een aantal zaken erbij moeten aanschaffen:
- Motor met uitlaat combo (€ 250)
- Goede setje servo's (€ 150)
- Zender/ontvanger (€ 100/200)
- Startbox met accu (€ 80/90)
- Setje wielen met bandjes (€ 50/60)
- Voldoende reserve onderdelen

Een motor kan je beginnen met € 130 en uitlopen tot € 500+ dus het is wel handig als je even aangeeft wat je budget ongeveer is.

amateur:
ik bedoel met weg gegooid geld dat je voor het zelfde bedrag een veel beter type auto kan kopen dan bijv die van hpi.
ik zelf wil graag bij 1 merk blijven vandaar dat ik ook bij de d8 uitkom.

snellehenk:
waarom de d8? de d8 kwam eigelijk al als plan 1 voor 6 maanden geleden alleen vanwege geen ervaring en alles wat er bij kwam kijken koos ik voor een rtr auto.
ik zelf wil graag bij merk hpi blijven en kwam toen weer uit bij d8 vind het gewoon een mooi model, en wil graag een buggy erbij.
budget ja daar let ik niet echt op, bedoel het is een dure hobby dus 2 tientjes minder of meer daar kijk ik niet na.
ik wil graag van deze d8 een mooie machine ontwikkelen, sterk snel en de juiste feeling om mee te rijden.

startbox,ontvangers, zijn al aanwezig van dat andere was ik ook op de hoogte.

maar in verhouding het verschil tussen truggy en de d8 als ik op de d8 de juiste motor en uitlaat plaats is het verschil kwa acceleratie en snelheid groot, daar ben ik namelijk ook wel benieuwd na.
als de truggy op 100% rijd is de buggy dan misschien 20% sneller of zijn ze redelijk gelijkwaardig alleen dat de buggy lichter is en een sterkere motor heeft die langer mee gaat?.

Wat bedoel je met de truggy op 100% rijden, ben je dan op straat of een grasveld heen en weer aan het knallen? Dat is namelijk iets heel anders dan met een wedstrijdklare buggy op een circuit rijden...dan gaat het namelijk niet alleen om snelheid maar vooral om setup en stuurmanskunst. Uiteindelijk is de auto altijd van ondergeschikt belang aan de bestuurder, kan jij goed sturen dan ben je met iedere auto snel op een circuit...maar je moet het niet met raggen op een grasveld vergelijken.

Een buggy met een wedstrijd geschikte motor zal wel sneller zijn dan je truggy, maar het rijdt vooral heel anders. Een buggy is veel "agieler" dan een truggy, dus veel wendbaarder maar hij zal ook sneller omrollen en fouten worden harder afgestraft, wat dat betreft is een truggy wat lomper en is er meer ruimte voor fouten.

En tja, 20% sneller; hoe zie je dat? Qua topsnelheid of qua snelheid over een baan? 20% topsnelheid erbij is simpel, hoger percentage nitro rijden en een grotere (tandwiel op je) koppelingsklok. Offroad rijden gaat niet om topsnelheid (eigenlijk vooral om trekkracht), het gaat om bestuurbaarheid van je auto: daarmee ben je sneller, topsnelheid alleen is niet heilig, trekkracht alleen is ook niet heilig, het moet in de juiste balans zijn en je setup van je auto moet kloppen.

Overigens voor wedstrijden met een buggy staat meestal in het reglement dat je maximaal 3,5cc mag rijden, vaak is er ook een bandenreglement. Wil je echt wedstrijden gaan rijden, ga eens kijken bij de buggycup (www.buggycup.nl) daar kan je een schat aan informatie opdoen en goed kijken waarmee er het meeste gereden wordt.

Een gewone HB D8 kost € 375 of zo.
De Hara uitvoering zal wel een tikkie duurder zijn....
Maar we weten nog steeds het budget niet ;)

Op RCtech.net is een forum over de HotBodies D8 Hara Edition met ruim 2000 bijdragen en daaruit blijkt dat het een goede buggy is die veel waar voor het geld biedt en goedkope onderdelen heeft. Hij heeft weinig last van slijtage en heeft geen specifiek zwakke punten.
Het is een wedstrijdwaardige buggy die een goede prijs/kwaliteit verhoudig heeft.

Het verschil tussen een buggy en truggy zit vooral (zoals snellehenk aangeeft) in het gevoel tussen beiden; waar de buggy zenuwachtig aanvoelt en snel reageert op commando's vanuit de zender, is een truggy wat gemoedelijker, wat lomer.. Een buggy is 'nerveus'. Maar daardoor ook meteen een leuke uitdaging om snel mee te rijden.
Het is voor een 'beginner' makkelijker om snel te rijden met een truggy dan met een buggy; een buggy vergt iets meer oefening...

Hong nor x1 cr pro is ook een goede auto hoor..
En betaalbaar:P

Ik lees: Buggy lichter als truggy?
Mijn HN x1 is zwaarder dan mijn HN x2 Truggy.

Ik heb niet echt een budget, hobby mag geld kosten haha.

Verder bedoelde ik met 100% van mijn truggy de power. Ik vroeg mij gewoon af of er veel verschil in zit met de buggy maar ik weet ook dat je daar niet echt een antwoord op kan hebben.
Zijn 2 verschillende types en het is maar hoe je er zelf mee omgaat.

Maar over dat 3,5 cc wedstrijdregels dat heeft Wim van pitstop al aangegeven deze man is goed in het verzorgen van informatie en laat je niet zomaar iets aanschaffen.

Ik kom in ieder geval een heel eind met jullie informatie ik vond het even belangrijk om te weten dat het wel een geschikte auto is. Bedoel het gaat tog om veel geld.

En ik vind hpi gewoon een mooi merk dat is meer iets persoonlijks van mij om ook al mijn auto's die ik in toekomst aanschaf van zelfde merk te houden, dus dat is gewoon meer persoonlijk haha.

Ik mail via de telefoon dus als er vragen zijn overgeslagen of antwoorden van mij niet te begrijpen sorry voor ongemak haha

Prima auto hoor die hotbodies D8. Kun je gewoon leuk competatief mee meerijden in de oa. de buggycup wedstrijden. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en betaalbaar.

Als motor en uitlaat combi kun je genoeg meningen vinden.. Tis maar net waar je zelf het beste gevoel bij hebt. De een zal je vertellen een alpha motor te nemen, de ander zegt een werks motor, en weer een ander technopower, of O.S, LRP etc etc.. De een is wat makkelijker in het gebruik als de ander mischien, maar als je ze juist behandeld en gebruikt allemaal snel en goed genoeg. Ook je budget kan je overtuigen van een bepaalde keuze.

Een picco is ook geen verkeerde keuze.. met een Picco boost + bijbehorende uitlaat heb je een dijk van een motor voor een betaalbare prijs.

Succes met je zoektocht en als je vragen hebt in de toekomst over bv. de buggycup wedstrijden, dan kun je ook terecht op www.buggycup.nl.

Back