dit klopt inderdaad wel, toch zit er een maar aan.
ik denk dat veel mensen ook afschrikken van de prijs van een litertje nitro, wat toch al snel rond de 11á12 euro per liter gaat.
om deze reden ben ik ook van elektro overgestapt op bigscale met een benzine motor....... geen gedoe met afstellen, fabrieksinstelling, starten en lopen, en alleen nog een beetje bijstellen tot hij zonder tegen te sputteren weg kan rijden...
maar ieder zijn ding natuurlijk...
Dat is eerder een fabel dan werkelijkheid. Ook nitromotoren laten zich altijd starten en vereisen alleen kleine correcties, alleen als je het maximale eruit wilt halen ben je de grenzen van de motor bij het actuele weer aan het opzoeken wat alleen voor de wedstrijdrijder belangrijk is. En geloof mij, bij de bigscale wedstrijdrijder speelt dit ook een grote rol en wordt ook daar veel afesteld.
Probleem met nitromotoren is dat mensen geen problemen kunnen herkennen zoals een rotte gloeiplug of een versleten motor, zaken welke bij een bigscale ook gewoon spelen.....
Goedkope brandstof is het wel bij een bigscale maar Nitro hoeft ook niet duur te zijn, eigen mengsels kunnen tot onder de 6 euro per liter komen voor een 25% mengsel. Er zijn ook gewoon goede commerciële brandstoffen van in de 30 euro per 5 liter te vinden.
En dan, het prijsverschil tussen een nitro en een benzine model geeft heel veel ruimte om de nodige liters nitro te verstoken voordat je met een benzinemodel kiet speelt.
Om terug te komen op het verhaal van gloeipluggen nitro, compressie etc.
Nitromotoren werken op basis van een zelfonsteking/ontbranding.
Temperatuur, compressie, nitrogehalte en pluggradatie spelen hierin een rol.
- meer nitro = vroegere ontsteking
- meer compressie (minder shimringen onder de kop) = vroegere ontsteking
- warmere gloeiplug = vroegere ontsteking
- meer omgevingstemperatuur = vroegere ontsteking
Normaal bij een verandering van het nitrogehalte moet je de ontsteking corrigeren met de shimringen bij de kop en de omgevingstemperatuur corrigeer je met de plug.
Veel RTR motoren hebben een breed gebied waarop ze werken, sommige zelfs 10% tot 30% nitro. De combinatie van een lage compressie samen met een warme gloeiplug geeft hierin veel ruimte. Neemt niet weg dat er meer uit te halen is als je de boel gaat optimaliseren.
Natuurlijk kan je net als bij benzinemotoren spelen met het ontstekingstijdstip.
- vervroegen geeft meer kracht onderuit maar limiteerd toptoeren.
- een latere ontsteking geeft meer toeren maar verliest kracht onderuit.
Ga je te laat met je ontsteking zal de motor niet starten
Ga je te vroeg kan de motor starten maar kan je "detonatie" verwachten, dit is zichtbaar in een dof grijze zuiger en verbrandingskamer wat er dan uit ziet alsof die gezandstraalt is.