HPI S-25 schoon maken/houden

• Topicstarter Topicstarter Jelle-
  • Startdatum Startdatum
J

Jelle-

Guest
Ik heb gister met me Savage SS gereden, maar toen ik me glow plug er uit wou draaien dacht ik laat maar lekker zitten, dan maar een keer geen afterrun er in, want om me glow plug lag zo veel zand dat het geheid me cilinder in zou komen als ik de glowplug er uit zou halen..
Hoe maak je dit schoon want ik kom er echt niet bij of hoe hou je dit schoon ?

je kunt bij een elektrospeciaalzaak meestal wel spuitbussen kopen met lucht onder druk.
er zit dan meestal een buisje bij,
gewoon bij je plug in de buurt houden en even spuiten, werk net als een compresser en is lekker mobiel.

bij hardnekkig vuil kun je er eerst ook wat WD40 op spuiten en met lucht later weer wegspuiten.

Je kunt het beste bij de carburateur er after-run olie in gooien. Het gaat toch om de lagers van het motortje. Bij auto's gaat dit wat lastiger dan bij b.v. vliegtuigen omdat we in de vliegerij geen luchtfilters gebruiken. Maar je plug er iedere keer uit moeten draaien is ook niet alles, dus 'k zou het liever bij de carb naar binnen gooien :)

Ik sproe er gewoon wat nitro tegenaan terwijl ik de auto op de kop houd. Does the trick

paul

Koop bij de automaterialenhandel een bus remmenreiniger. Voor 5 euro een bus heb je een goede schoonmaakmiddel, even de vuil eraf spuiten....

Roelof zei:
Koop bij de automaterialenhandel een bus remmenreiniger. Voor 5 euro een bus heb je een goede schoonmaakmiddel, even de vuil eraf spuiten....

Kgebruik dit spul ook en het is echt waar de moeite waard, al het vet en vuiligheid komt los en als je dan nog eens een compressor hebt spuit je gewoon alles weg en je autootje blinkt weer als nieuw, pas wel op met dit koude weer als je zo'n spul gebruikt, want het wordt ijs en ijskoud , vooral op de alu.

Remmemreiniger is wel zwaar agressief. Als je in de buurt van een lager spuit kun je deze afschrijven! Eventueel kun je een lager nog met WD40 inspuiten. Kies een iets minder agressievere 'degreaser'.

pk

In de goede modelbouwzaak is speciaal spul te koop om motoren (en andere delen van het chassis) mee schoon te maken. Dit zit in een spuitbus, en komt er onder druk uit, samen met één of andere vloeistof die ijskoud wordt als je ermee spuit. Die vloeistof verdampt meteen (daarom wordt't koud). Gevolg: je blaast alleen het vuil los van de motor. na afloop ligt er dan een beetje vuil op je werktafel (of ergens anders...), en dat gooi je weg. Heel handig.

Dat spul wordt oa door HPI gemaakt, en heet 'Nitro degreaser'. Het spul wat je in de winkel ziet is meestal niet dat van HPI, omdat dat ontzettend duur zou zijn. Het is van een ander, onbekend merk. Vraag er naar in je shop. Het wordt geleverd door Merit Racing, de Importeur van de meeste RC autotjes in NL.

Dit spul is niet zo duur, ong. €3,50 per bus. Hoeveel hier precies in zit durf ik niet te zeggen. (de bus is ong. 25 cm hoog)
Greetzz, Robbert

ik ben het met DualdudE eens, afterrun via de carburateur is het beste!!
ik heb het namelijk ook altijd via de gloeiplug gedaan, maar daardoor is m'n motor dus wel naar de filliesteinen gegaan!! dus gewoon lekker dat zand laten zitten en niet moeilijk doen!!

En als je dan toch moeilijk wil doen dan raad ik je aan om voor 160 euro een keer een compressor te kopen, hiermee kun je gelijk de rest van je auto schoonspuiten. want dat kleine beetje druk uit zo'n spuitbus heb je werkelijk niks aan. (ik spreek uit ervaring) 8 bar rules !!

160 euro ???
Laatst bij de Gamma voor 87 euro een comperssor !!!

En voor het even kleine werk kan je ook spuitbussen lucht kopen bij de betere electronicawinkel of de conrad.

ja pas ook bij de hornbach, ook voor een prikkie, maar das dus echt een miskoop geweest!!!

Ik gebruik om schoon te maken:
Compressor
Kwasten
WD40
HPI NITRO Cleaner
WC papier :)
Oorwatjes

aan het eind is hij dan ook weer helemaal schoon :D

ik gebruik gewoon :
-compressor (zo'n grote tank met een paar miljoen bar :P)
-verfborstels (ook wel kwasten genoemd)
-remmenreiniger voor de auto (of hoe het deze week ook heet)
-doeken
-een beetje geduld
-op het einde WD40 erover en blinkt weer zo goed als nieuw (op de blutsen, krassen en verdwenen voorwerpen na :lol: )

Ik heb bij vasco modelbouw zo'n bus gehaald..
Het is van RCTech Products en er staat op degreaser..
kwasje uit de schuur getoverd en een rol pleepapier uit de wc gejat van de buuren(ga onze eige plee rollen niet verspillen natuurlijk :D ) en vandeweek even WD40 bij de formido halen, compressor heb ik al in de schuurstaan dus das mooi :)

Dan ben ik wel compleet zo denk ik :)

En bedankt voor al de nuttige tips

Back