HPI Savage

Goedenavond allen!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, luidt mijn vraag "wat is een leuke HPI Savage?".
Natuurlijk is deze vraag niet zómaar te beantwoorden en om de eerste "terugvragen" maar te beantwoorden:

Ik heb ervaring! Ik bezit een oud on-road dingetje, waarvan ik het merk niet eens ken. Ik bezit de Reely Rex-x Promo II. Van de zomer heb ik een Baja 5B weten te bemachtigen. Heerlijk allemaal!
Nu heb ik al wat evenementen bijgewoond en zie ze daar veel rijden, maar ook Youtube heeft mij erg aangestoken: een HPI Savage. Maar welke?
Wat ik wil is een robuust karretje waarmee ik over grof terrein kan rijden. Een beetje springen is natuurlijk wel kicken, maar de kracht en set-up om per sé een wheely te maken, hoeft voor mij niet.

Dan is het natuurlijk de vraag: welke? En nieuw of tweedehands?
Nieuw is het gemak dat alles gewoonweg werkt en je weet wat je krijgt. Maar als het een stuk goedkoper kan (marktplaats?) is dat leuk, maar moet je er alles nog aan vervangen dan is het niet rendabel meer.

Dus alle suggesties zijn welkom en alvast hartelijk dank voor de reacties!

Groeten,

Tinus

Voor een beetje springen is een Truggy iets beter.. IMO... een savage heeft een vrij hoog zwaartepunt. Ik heb zelf een Savage gehad en na het verlengen en verlagen van de auto ging het wel maar echt stabiel is ie nooit geworden.

Maar een Savage is inderdaad een goede stevige auto (alleen ik had erg veel problemen met diffs.)

Inmiddels rijdt ik met een Truggy en dat bevalt een stuk beter.

Wat betreft wat is een leuke savage.... ALLEMAAL... ze zien er geweldig uit.. de ene is net ff beter dan de andere.

Dan is het natuurlijk de vraag: welke? En nieuw of tweedehands?
Nieuw is het gemak dat alles gewoonweg werkt en je weet wat je krijgt. Maar als het een stuk goedkoper kan (marktplaats?) is dat leuk, maar moet je er alles nog aan vervangen dan is het niet rendabel meer.

Wees daar maar niet al te zeker van ;) Ik kocht een splinternieuwe Traxxas Revo 3.3, blijkt de ontvanger al meteen kapot te zijn, 2 dagen later breekt de uitlaat zomaar af, en nog een dag later.. Motortje kapot. Maar over het algemeen heb je wel gelijk. Ik heb een 2e hands Baja 5B gekocht.. Je wilt niet weten wat er allemaal mis mee is, en is gegaan.

Ehm tjah. Dit hangt natuurlijk ook af van wat u wil... Hoeft u ,zoals ik kan lezen, geen wheely power, neem dan gewoon de eerste versie, de Savage 25. Maar volgensmij kan je er niet zo snel meer aan komen. Verder is er nog de geupdate versie de Savage X 4.6. Maar als u 'm zelf wil bouwen is er nog de Savage SS, daar zitten ook hop-ups bij. Verder heb je ook nog de nieuwe Savage XL met een 5.7 motor meen ik?
Maar dit is mijn ogen een beetje overdreven.
Maar dit is gewoon een kwestie van smaak en budget. Ik loop nu gewoon te herhalen wat je al weet of wat je al kon weten met behulp van internet.

Wat het nadeel is van tweedehands nitro auto's kopen, is natuurlijk dat je niet weet wat de vorige eigenaar met de auto heeft gedaan. Heeft hij de motor goed ingereden? Heeft hij alles goed onderhouden? etc. En zelfs als hij 'm goed heeft onderhouden, dan zal er natuurlijk altijd slijtage optreden. Dit kan dus sneller tot problemen wijzen. Het hoéft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Maar als je een nieuwe koopt dan heb je nog een verse auto. En volgensmij is een nieuwe auto natuurlijk leuker dan een gebruikte. Owjah en een tweedehands kán ook incompleter zijn, want misschien is de vorige eigenaar een handleiding o.i.d. kwijtgeraakt.

Wees daar maar niet al te zeker van ;) Ik kocht een splinternieuwe Traxxas Revo 3.3, blijkt de ontvanger al meteen kapot te zijn, 2 dagen later breekt de uitlaat zomaar af, en nog een dag later.. Motortje kapot. Maar over het algemeen heb je wel gelijk. Ik heb een 2e hands Baja 5B gekocht.. Je wilt niet weten wat er allemaal mis mee is, en is gegaan.

Dat heet misschien gewoon pech:p Of is het merk niet zo super, (ik heb geen ervaring met Traxxas btw).. Maar je kan het ook zo zien: Als dat allemaal is gebeurd, terwijl je hem nieuwe hebt gekocht, dan moet je niet voorstellen wat er zal gebeuren als je hem 2e hands koopt;)

Wat je zegt! Wat ik allemaal al niet vervangen heb aan mijn Baja 5B. Maarja, tegen een boom oprijden is ook niet het beste wat je kan doen :-(

Ehm tjah. Dit hangt natuurlijk ook af van wat u wil... Hoeft u ,zoals ik kan lezen, geen wheely power, neem dan gewoon de eerste versie, de Savage 25. Maar volgensmij kan je er niet zo snel meer aan komen...

Waarom is hier niet goed meer aan te komen? Gaat dit type er uit? Of is hij (om welke reden dan ook) niet erg in trek?

De savage 25 is al heel lang uit productie en is nergens (nieuw) te verkrijgen.
Misschien moet je de savage 3.5 ook in overweging nemen.
deze kost ongeveer 350 euro en is toch een leuke auto.

@: Caretaker

ik heb meteen bij aankoop alu diffs er ingezet en heb nog nooit een diff kapot gekregen ;)

De savage 25 is al heel lang uit productie en is nergens (nieuw) te verkrijgen.

@: Caretaker

ik heb meteen bij aankoop alu diffs er ingezet en heb nog nooit een diff kapot gekregen ;)

Ook ik heb alu diffhuizen en bulkheads erin gezet maar helaas steeds diffs kapot..

Ik had zelfs andere tandwielen gebruikt. Spiralgears uit een truggy, en ook die gingen eraan.

Ehm tjah. Dit hangt natuurlijk ook af van wat u wil... Hoeft u ,zoals ik kan lezen, geen wheely power, neem dan gewoon de eerste versie, de Savage 25.

De eerste versie was de 3.5 , met de .21BB met paarse koelkop (force blokje) ;)

De 25's kwamen een versie of 2 later als ik me niet vergis..

@Tinus:

Marktplaats kan interessant zijn , mits je over voldoende kennis van het spul beschikt. Anders loop je al snel het risico dat je de welbekende "kat in de zak" koopt...

Het zijn niet bepaald auto's waarmee zuinig wordt omgegaan en er zijn er een hoop die van de hand worden gedaan door beginners die zonder de juiste kennis aan het raggen geweest zijn ;) Zo'n "koopje" veranderd dan al gauw in een bodemloze geldput :murder:

Fout over dat 3.5..

De eerste savy was de Savage 21, Toen de 25..

De 21 is vrijwel gelijk aan de 3.5, alleen de 3.5 heeft een F3.5 ipv een 21BB, en 4 gear diffs.. en een fiber brake..

Enne patrick, jijn zou als Hoornienees moeten weten dat de 3.5 bij Fox modelbouw voor 339 over de toonbank gaat..

Als je iets zegt, moet je het goed zeggen he :wink::

Eerste was de Savage 21 (RTR) met 3.5cc motor.
Tweede was de Savage SS, met 4.1cc motor.
Derde was de Savage 25 (RTR) met dezelfde 4.1cc motor.
Vierde was de Savage SS 4.6 (Kit) met dus 4.6cc motor.
Vijfde was de Savage 25 Limited Edition (RTR), = de gewone 25 met een aantal hop-ups.
Zesde de Savage X (RTR) met 4.1cc motor.
Zevende de Savage 3.5 (RTR) met 3.5cc motor.
Achtste de Savage X SS (Kit) met 4.6cc motor.
Negende de Savage X 4.6 (RTR) met 4.6cc motor.
Tiende de Savage XL (RTR) met 5.9cc motor.
Elfde de Savage X 4.6 met achteruitversnelling standaard.

Nu je ongeveer de hele geschiedenis weet, kan ik je er ook bij vertellen dat de laatste 5 nog geproduceert worden. Wil je een nieuwe, dan heb je daaruit te kiezen. Tweedehands vind je de 25 nog heel vaak.

Zoals velen al aangeven, en dat geldt bij een ragbak als een Savage eens te meer, dat nieuw vaak economischer is nog dan een tweedehands. Nu ben ik tóch wat gaan kijken op marktplaats en kom daar deze advertentie tegen: Marktplaats.nl > HPI Savage 3,5 cc - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw .
Hierin wordt een Savage 3.5 aangeboden. Alles nieuw enkel zit de doos er niet meer bij, het was een showmodel.

Zou dit een goede keuze zijn? Zit hier genoeg power in de motor (paarse koelkop...?).
Ook; zijn de hop-ups die nu verkocht worden universeel, dus zouden die ook op de 3.5 passen?

Ik heb een 1:8 buggy met een motor van 3.5CC. Ik vind zo af en toe het vermogen nog wel eens wat teleurstellend. Nu weet ik dat het niet alleen aan de motorinhoud ligt, maar is een 3.5CC op die Savage wel echt genoeg? Zodat ik eens een ramp kan pakken en genoeg kracht heb om het ding enigszins van de grond te krijgen? :-P

"oja"-bericht:

Deze kwam ik ook nog tegen op marktplaats:http://link.marktplaats.nl/220720895 .
Het gaat om een rollend chassis Savage SS.
Hij levert er wel een standaard S-25 motortje bij, evenals "goede" servo's, een zender en wat reserve onderdelen.
Zou het misschien leuk zijn deze te kopen? Ik zal mogelijk het motortje moeten vervangen, maar hij vraagt er rond de 200 euro voor.

Laatst bewerkt:
Als je iets zegt, moet je het goed zeggen he :wink::

Eerste was de Savage 21 (RTR) met 3.5cc motor.
Tweede was de Savage SS, met 4.1cc motor.
Derde was de Savage 25 (RTR) met dezelfde 4.1cc motor.
Vierde was de Savage SS 4.6 (Kit) met dus 4.6cc motor.
Vijfde was de Savage 25 Limited Edition (RTR), = de gewone 25 met een aantal hop-ups.
Zesde de Savage X (RTR) met 4.1cc motor.
Zevende de Savage 3.5 (RTR) met 3.5cc motor.
Achtste de Savage X SS (Kit) met 4.6cc motor.
Negende de Savage X 4.6 (RTR) met 4.6cc motor.
Tiende de Savage XL (RTR) met 5.9cc motor.
Elfde de Savage X 4.6 met achteruitversnelling standaard.

Nu je ongeveer de hele geschiedenis weet, kan ik je er ook bij vertellen dat de laatste 5 nog geproduceert worden. Wil je een nieuwe, dan heb je daaruit te kiezen. Tweedehands vind je de 25 nog heel vaak.

En hier tussendoor kwam ook nog ergens de Savage ATV(gewoon een 25 met andere veren en kap) zelfs... dus het zijn er al 12

Back