HPI Savage

Tja, dat was een gewone Savage 25 met andere kap, zachtere veren en zonder rolbeugel. Ik was aan het twijfelen of ik die ertussen zou zetten, maar uiteindelijk toch niet gedaan, om voorgaande reden.

Tweedehands is altijd riskant vind ik. Zelf zou ik het denk ik nooit doen, tenzij ik heel goed weet en goedkeur hoe de verkoper met z'n auto is omgegaan.

Maar wel zit ik af en toe te denken om m'n eigen Savage 25 te verkopen. Ik rijdt er niet vaak mee. Der zit zo'n dubbele uitlaat op, en dat maakt me toch een herrie! Er is op een 15km van huis een circuit, maar om de Savage iedere keer op m'n fiets te zetten en dat eind te fietsen heb ik ook niet vaak zin in (rijbewijs moet ik nog altijd eens gaan doen :rolleyes:). Dus iedere keer de twijfel verkopen of bijhouden. Maarja, als ik dan zie wat er op advertenties van Savage 25's geboden wordt op marktplaats of 2dehands zie ik het al niet meer zitten. Als je veel geluk heb krijg je er nog 350€ voor :?. Dat heb je met een populair model he. Er steekt redelijk wat geld in (achteruit, stalen tandwiel, uitlaat, skidplate, dubbele schijfrem,...), maar de mijne is ook al goed gebruikt geweest. Da's vooral goed te zien aan de kap. Het motortje heeft al een goeie 14 l gelopen ook. Nog compressie genoeg ja, maar nieuw is het niet meer. De uitlaat is licht verplooid, en verder de gewone gebruikssporen. Alles werkt goed, maar veel geld krijg je daar niet voor :lol:

Succes met het vinden van een auto, nieuw of tweedehands :-) Een savage is een ongelofelijke ragbak, kan enorm veel hebben, maar vraagt ook onderhoud. En dat betekend (zeker bij de pre-X modellen) veel schroeven, omdat alles tussen je chassisplaten zit gekneld.

Ok dus nieuw blijft nog altijd de voorkeur houden. Maar enig idee hoe het zit met die hop-ups? Zijn die universeel voor alle savages?

Ja, het overgrote deel wel. En de spullen specifiek voor de oudere types Savages zijn ook nog steeds te koop, want de 3.5 heeft nog het oud type chassis (geen X-chassis). Voor spares en soms hop-ups moet je maar eens op ebay kijken naar plcman1. Amerikaanse verkoper, maar er zijn er een aantal hier op het forum die al redelijk wat gehaald hebben bij hem en ze zijn er zeer over te spreken (en anderen ook, te merken aan zijn 100% feedback)

Laatst bewerkt:
Ik heb de Savage 3.5. En ik ben er wel tevreden over wat prestaties betreft. Kijk op een recht stuk asfalt is een andere savage sneller, en ook op een recht stuk zand/prut of wat dan ook. Maar om een heuvel op te komen red hij makkelijk, en springen red hij ook met gemak (al moet ik hier nog wat op oefenen:roll:).

3,5cc is meer als genoeg ik heb zelf ook een savage gehad en weet dat de motoren ruim voldoende zijn kwa vermogen + de 3,5cc is een heel stuk zuiniger met de brandstof als een 4,6cc.
ik rij momenteel met 2 truggy's 1 met 4.6cc en 1 met 3,5cc motor maar vindt zelf de 3,5cc fijner rijden.

m.v.g. roy

Omdat de 3,5cc minder abrupt reageert op veranderingen van de gasschuif ;)

Bij de 3,5cc komt het vermogen vloeiender vrij als bij de 4,6cc , daardoor rijd de 3,5cc ook lekkerder. Bij de 4,6cc komt er bij lage toeren al meteen een hoop power vrij waardoor de meeste auto's ongewenst rijgedrag gaan vertonen ;) Wielen in de lucht en dergelijke stunts...

Achh ... Dat gaat op een gegeven moment ook vervelen... En ik ga liever voor snelheid en vooral snel optrekken zonder wheelie's , dat is pas spectaculair ;)

En zoals ik al eerder heb verteld , mijn Savage (eerste model) deed het met een 3,5cc'tje ook...

Voor Sportandspeedlover draait het met de Truggy's niet om spectaculair maar snel je rondes draaien op het circuit , net als bij mij.

Ik rijd ook met "maar" een 3,5cc'tje op m'n wedstrijd truggy... Zeker bij wedstrijden is "bigger" namelijk niet altijd "better" ;)...

Achh ... Dat gaat op een gegeven moment ook vervelen... En ik ga liever voor snelheid en vooral snel optrekken zonder wheelie's , dat is pas spectaculair ;)

En zoals ik al eerder heb verteld , mijn Savage (eerste model) deed het met een 3,5cc'tje ook...

Voor Sportandspeedlover draait het met de Truggy's niet om spectaculair maar snel je rondes draaien op het circuit , net als bij mij.

Ik rijd ook met "maar" een 3,5cc'tje op m'n wedstrijd truggy... Zeker bij wedstrijden is "bigger" namelijk niet altijd "better" ;)...

Inderdaad. Als je een (degelijke) motor gewoon goed afsteld etc. kan je makkelijk een wheely maken. En zoals je leest kon het ook met de eerste versie. 3,5cc worden erg onderschat. Maar een wheely is leuk, maar het kan ook irriteren. Als je gewoon een keer snel wil optrekken gaat ie wheelien, dus moet je de snelheid (,ik bedoel hierme gas minder hard indrukken) compenseren zodat hij niet met zijn wielen omhoog gaat.
Maar ieder zijn wil;):).

ik regel dat met de low needle iets verder uit dan geen wheelies meer of is dat fout??
dan krijgt hij onderin toch meer brandstof rookt ie iets meer maar smeert beter
maar inderdaad wel trager als met de gashendel
is maar een klein ietse meer he 1/8 a 1/4ik heb nu een 4.1 de 4.6 en de 5.9 XL dus kan het mis hebben he
maar jullie hebben wel gelijk helemaal die wheelies koste me twee kappen in een jaar
omdat ik GEEN wheelie bar hebt gemonteeerd
maar het blijven leuke trucks

succes met je 3.5 savage

Laatst bewerkt door een moderator:
Heerlijk, mijn vader haalt morgenavond een nieuwe Savage 3.5 op. Het is anders voor mij 3 uur treinen in totaal en hij is dan toch in de buurt. 325 Euro betaal ik ervoor.
Ik dank jullie allen voor de mooie adviezen!

Ik las eerder dat plcman1 op ebay aktief is en dat hij goede spullen heeft vanuit Amerika. Nu ben ik nog helemaal niet bekend met ebay: ik zie allerlei érg lage prijzen staan. Ik zie daarbij ook staan "nu kopen" maar in zijn advertentie heeft hij het over een "auction". Een bieding dus. Hoe zit dat nu? Als ik de gevraagde "nu kopen prijs" biedt, dan gaat het artikel echt voor die prijs de deur uit? Of sta ik dan bovenaan met bieden?

Ladys and gentlemen, I got 'em!:-D
Mijn vader heeft, zoals gezegd, het ding gisteren opgehaald. Hij is nog groter dan ik mij kon herinneren van bijgewoonde meetings. Een minder punt is ook altijd het inlopen van een nieuw motortje, het duurt vaak erg lang. Dus gisteravond maar meteen begonnen met de eerste tank leeg te draaien. Hoewel ik er nu nog maar weinig echt ervaring mee heb, ik vermoed dat ik er al érg veel ragwerk mee kan doen :-D hahaha!
Daarom dank ik jullie allemaal voor het geven van jullie meningen, ik ben tot een goed besluit gekomen!

Veel plezier ermee. Inlopen bij koude temperaturen is wel niet zo super... Zorg dus dat je motortje goed op temperatuur komt, en hou die daar. Een infrarood temperatuurmetertje oid kan dus geen kwaad :wink:

Ik las eerder dat plcman1 op ebay aktief is en dat hij goede spullen heeft vanuit Amerika. Nu ben ik nog helemaal niet bekend met ebay: ik zie allerlei érg lage prijzen staan. Ik zie daarbij ook staan "nu kopen" maar in zijn advertentie heeft hij het over een "auction". Een bieding dus. Hoe zit dat nu? Als ik de gevraagde "nu kopen prijs" biedt, dan gaat het artikel echt voor die prijs de deur uit? Of sta ik dan bovenaan met bieden?

plcman1 heeft zo'n beetje een eigen systeem, zeker voor internationale kopers. Kijk wat hij heeft staan wat je wilt kopen, dan stuur je via ebay hem een bericht met je lijstje en het land waar het naartoe moet gestuurd worden. Hij stuurt je een bericht terug met de totale verzendkosten. Dan mag je op 'nu kopen' klikken bij alle spullen die je in je lijstje hebt gezet. Die zijn dan voor die prijs van jou :wink:

Zijn lage prijzen zijn te verklaren: hij haalt nieuwe kits/auto's uit elkaar en verkoopt die in stukken door.

Misschien helpt het om wat aluminium folie o.i.d. om de koelkop van je motor te doen. En de kap erop doen helpt ook wel tegen de kou. En koop inderdaad een infrarood temperatuur metertje, daarmee zal je veel preciezer je motor kunnen inlopen/op temp houden en ook bij het tunen zal hij van pas komen.

Maar is het dan niet de bedoeling van de koelkop om de motor niet te heet te laten worden? Als ik er aluminiumfolie erom heen wikkel wordt hij misschien te warm?

Enig idee wat zo'n infrarood temp.metertje kost en waar ik dat kan halen?

Maar is het dan niet de bedoeling van de koelkop om de motor niet te heet te laten worden? Als ik er aluminiumfolie erom heen wikkel wordt hij misschien te warm?

Enig idee wat zo'n infrarood temp.metertje kost en waar ik dat kan halen?

Een motor wordt denk ik niet snel heet in deze buiten temperaturen... Veel mensen, vooral nitro rijders, stoppen nu met rijden omdat het te koud is voor de auto (en voor henzelf:p). Maar betreft de folie. Daarom is zo'n infrarood temp meter handig. Ineerste instatie zou je motor een beetje kouder lopen door het weer. En door je rijke afstelling is het soms moeilijk om op temperatuur te lopen. Door je koelblok te isoleren kan dit helpen. Maar je moest steeds de temp. bijhouden. Als deze te hoog is, kan je altijd de folie eraf halen. Je kan zo'n ding gewoon bij de modelbouwshop halen, ik weet niet of je ze ook bij een bouwmarkt o.i.d. kan halen.

Back