Hpi trophy 3.5 afstelling

Hoi!

Sinds kort heb ik een Hpi trophy 3.5. Geweldige buggy om mee te beginnen.

Ik heb echter wel moeite met het afstellen van de carb.
Break-in met 1 liter 16% (tornado) ging prima. Constant temp in de gaten gehouden. Wat me opviel tijdens het eerste tankje stationair was dat de motor hoog in de toeren zat en de wielen constant draaiden (op factory setting).

Nu ben ik overgestapt naar 25% tornado met 10.5% olie.
De buggy gaat nu een stuk vlotter.
Maar eenmaal op temperatuur rolt de auto vanzelf (iets sneller dan stapvoets).
Ook lijkt het vermogen niet netjes op te bouwen bij vol gas en heeft de auto heel wat meters (ca 150 meter) nodig om toptoeren te bereiken.

Wat ik gedaan heb:
Motor eerst rustig opwarmen.
Vanuit factory settings eerst de hsn getuned (niet moeilijk)
Vervolgens stationair toeren ingesteld (die was al prima eigenlijk)
Lsn telkens 1/8 slag rijker gezet, maar hij blijft rollen als de motor.
Bij het armer zetten van de lsn werd het alleen maar erger en geen rook uit de uitlaat bij accelereren. (Natuurlijk paste ik de stationair schroef ook weer aan op de nieuwe instelling van de lsn)
Opening van de carb is 1 mm bij neutraal.
Nieuwe gloeiplug van Rossi nr 5. (Standaard plug van hpi was ook 5)
Heb ook met een Rossi nr 6 geprobeerd, maar geen succes.

Heb tal van filmpjes bekeken van hpi en anderen. Tevens alle instructies van dit forum en rc junkies gelezen.
Alle stappen met beleid uitgevoerd maar zonder succes.
Ben inmiddels 1,5 liter verder met de 25% nitro maar nog steeds niet optimaal.
Had hetzelfde met 16% nitro maar minder erg.

De prestaties zijn en blijven onregelmatig tijdens het rijden. (Soms felle acceleratie en soms traag en onregelmatige opbouw in de snelheid.

Tevens slaat de motor soms af als ik de rem gebruik of vanuit full throttle rem en vervolgens gas geef.

Wat kan het probleem zijn? Doe ik iets fout? Auto is gloednieuw

Wellicht iemand die mij een keer kan helpen met het tunen en afstellen van de auto (Amsterdam).

Mvg

Laatst bewerkt:
Bij het remmem en afslaan kent 2 oorzaken:
- rotte koppeling maar gezien dat die nieuw is sluit ik het even uit (maar is niet ondenkbaar)
- verkeerde trim instelling icm met een verkeerde stationair insteling.

Dat laatste komt vaak voor. Zet de zauto en zender aan en beweeg de rem. Als in dat moment de schuif van de carburateur nog iets beweegt heb je de trim niet goed staan. Draai dan aan de trim totdat de schuif niet verder dicht gaat, van daaruit kan je perfect de stationair en de LSN regelen.

Maar Amsterdam is niet ver weg.....

Dank voor je reactie. Heb het al twee keer eerder geprobeerd.
Ik ga vanavond de auto even goed schoonmaken (gisteren flink gereden).

Ik zal de filter van de carb halen en de schroeven naar fabrieksinstellingen doen en de trim in neutraal zetten. En dan de opening op 1 mm zetten. Misschien dat het wel lukt deze keer.

Maar als ik de trim lager zet gaan de remmen ook iets knijpen. Is dat wel de oplossing?

En de trim op neutraal is niet het draaiknopje op de zender op "0" zetten maar op de zichtbare stand dat het gas net aan dicht is en de rem vrij loopt.

Lukt dat niet moet je de lengte van de stangetjes aanpassen.

ok dit begrijp ik wel allemaal. Hopelijk lukt het me ook om een en ander zo in te stellen.

Maar zal dit dan ook het probleem van het rollen van de auto in neutraal oplossen?

Ik baal er van dat het vanuit de fabriek niet goed was. Anders had ik een referentiepunt gehad. Nu ben ik al uren aan het testen sinds ik die auto heb en niet echt even een paar tankjes probleemloos heb kunnen rijden.

Ik leer de auto wel kennen op deze manier maar al dat gesleutel zonder resultaat begint een beetje te frustreren.

Vriend van mij heeft ook dezelfde auto gehaald en bij hem heb ik alles probleemloos kunnen tunen

Een auto uit de doos staat maar heel af en toe goed afgesteld hoor.

Gewoon eerst alles afstellen en dan pas gaan rijden.
Het hoeft echt geen uren te duren. ik denk dat je met een half uurtje al klaar bent.

Heb de luchtfilter verwijderd en alles op neutraal gezet. Vervolgens de opening op 1 mm gezet. Van vol gas naar stationair sluit goed. Bij het remmen is er ook geen beweging.

Dit heb ik overigens eerder ook gedaan. Even afwachten of het tijdens de volgende rit wel wil lukken om de auto ongeveer 20 seconden stabiel stationair te laten lopen.

Ik ga weer de stappen volgen. Hsn, lsn, stationair.

Als het dan niet lukt, zal ik toch hulp nodig hebben van iemand met meer ervaring.

Update:

Ik heb toch even de motor los gehaald en schoongemaakt aan de buitenkant. Van binnen ziet het er heel mooi uit. Mooie kleur en geen zichtbare krassen.

Ik heb de clutch Bell even los gehaald om de koppeling te kunnen zien.

Het was een beetje vies geworden maar voor de rest zie ik er niks aan.

abe2u4u3.jpg

e8a4y6u6.jpg

uta8ygyb.jpg

Als ik aan een van de schoentjes trek dan lijkt mij de veer niet te soepel te zijn en het voelt niet onregelmatig aan.

Dus ik denk dat de koppeling niet de oorzaak van het probleem kan zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back