HQ 3015 Profiel Printer Gezocht

Hallo,
Een tijd geleden heb ik van Kees (PL119) een Asw-28 van Fly Fly Hobby overgenomen, met de gedachte om er later met meer ervaring mee bezig te gaan. Van veel mensen heb ik al begrepen dat de kist niet super vliegt. Het vleugel oppervlak is te klein en de vleugels zijn erg zwaar. Daarom ben ik van plan een nieuwe vleugelset te maken. Op de site van Hobby-City staat dat het profiel een HQ 3015 is. Is er iemand met profiel software (Profili oid) die dit profiel naar mijn wensen kan printen op A4 en vervolgens op kan sturen of helemaal mooi is het als iemand de tip/wortel rib uit kan vrezen in triplex;).

Ik hoor het graag.

Groeten Rick

Weet je het wel zeker dat dit profiel er op zit?
Het is nl. 15% dik. Dat lijkt me erg veel voor zo'n kistje.

Gr. Dirk.

NB.
om te kunnen printen of frezen hebben we wel een koorde nodig (en de bijbehorende dikte ook even erbij zetten).

Beste Rick

Als je in google intypt " vleugel profielen modelbouw" vind je de site van Hoppenbrouwer daar in de software staat een programma profili 1.2 waarin 1800 profielen zitten die op een A4 printer uit te printen zijn.
Als jouw profiel geen bijzondere is zit hij vast daarin.

Ko

hq3015.jpg

De vleugels van die ASW-28 van FlyFly wegen zo'n 350 gram per stuk. Zal niet meevallen om dit veel lichter te bouwen.

Ik denk dat de "boosdoener" vooral het dikke profiel is.

Het mooiste zou zijn om een nieuwe set vleugels te maken beginnend met HQ3015, binnen 20cm verlopend naar S3010 en dan verlopend naar S3021 richting de tip.

Kijk voor meer ideeën hier: Vorbildähnliche Segelflugmodelle - Modellbau Wiki

Als je sorteert op spanwijdte, is het zoeken wat makkelijker.

Het mooiste zou zijn om een nieuwe set vleugels te maken beginnend met HQ3015, binnen 20cm verlopend naar S3010 en dan verlopend naar S3021 richting de tip.

.

Persoonlijk ben ik geen voorstander om twee verschillende profiel families te combineren. Doe je dat wel dan moet je behoorlijk veel kennis hebben van aerodynamica.
Een dikke vleugel kan je juist licht bouwen!

Johannes

Hee,
Bedankt voor alle reacties
De vleugels van die ASW-28 van FlyFly wegen zo'n 350 gram per stuk. Zal niet meevallen om dit veel lichter te bouwen.
De vleugels kunnen wel licht zijn, maar ze hebben dan ook een klein oppervlak. Ik ben van plan om de span ook te vergroten naar 2800/3000 mm

1001252o.jpg

1001253a.jpg

1001254n.jpg

Ik weet niet zeker of dat dit een HQ-3015 is. Dit staat aangegeven op de Hobby-City site. Als ik morgen de vorm ed. van de nieuwe vleugel bepaald heb zal ik het hier asap melden.

Groeten Rick

Het verloop van HQ3015 naar S3010 over 20cm wordt enkel gedaan om de aanvorming op romp niet te hoeven aan te passen.

Als je uitgaat van een gebagde vleugel kun je met 125gr koolstof UD en 50 grams glas onder 45° een vleugelhelft van 250 gram maken.

Zou je uitgaan van het dikke profiel, kun je toe met 80 grams UD, buigt de vleugeltip de helft minder door bij dezelfde belasting, en is het gewicht vergelijkbaar.

De polar bij Re200k:

Clipboard01-1.gif

Zie ik het goed dat de koorde van de wortel rib 155 mm is? (vleugelspanwijdte ca. 3000mm).
Als dat zo is, wordt de keuze welk vleugelprofiel toe te passen wel erg belangrijk.
Tenzij je het leuk vind om vlot te vliegen.

Johannes

De vleugel is op het moment 2.53m lang. Van de vorige eigenaar heb ik al begrepen dat hij erg vlot vliegt. En daar wil ik dus vanaf door een langere lichtere (andere opbouw) vleugel te bouwen.
@Ariel
Morgen zal ik de spec's geven voor de afmetingen.

bedankt
Groeten Rick

Rick,
Ik vind het geweldig als je zelf de vleugels voor je ASW-28 wil bouwen.
Mijn advies is, omschrijf wat je van je toestel verwacht kwa eigenschappen en prestatie. Aan hand daarvan kun je een vleugelprofiel kiezen en de opbouw van de vleugel.
Plaats je ideeën in dit draadje, bestudeer de daarop volgende reacties en zo kun je langzaam na een definitief ontwerp toe werken.

Johannes

Bedankt,
Van profielen, Reynolds getallen en dergelijke heb ik niet veel verstand.
Kwa prestatie en vliegbeeld wil ik gewoon een ''floater''.
En de constructie met een D-box open ribben met cap-strips

aswl.png

Rick,
Als je de vleugelspanwijdte vergroot van 2500mm naar 3000mm, heeft dit direct gevolgen op de stabiliteit om de hoogteas. In de praktijk betekend dit dat het moeilijker wordt om zonder gieren (Haakeffect) een bocht te vliegen.
Daar gaat je winst :(

Johannes

Rick,
Als je de vleugelspanwijdte vergroot van 2500mm naar 3000mm, heeft dit direct gevolgen op de stabiliteit om de hoogteas. In de praktijk betekend dit dat het moeilijker wordt om zonder gieren (Haakeffect) een bocht te vliegen.
Daar gaat je winst :(

Johannes

Rick,

Johannes heeft 200% gelijk.
Bovendien ben je ook een (flink) stuk van de stabiliteit over de dwars-as kwijt (tip-tip-as). Dat zul je moeten verbeteren door een groter stabilo, maar dat werkt maar beperkt. Doe je er niets aan dan loop je het risico dat je ooit eens een keer hard vliegt en dan merkt dat je stabilo de kracht (lift) niet kan genereren om weer up te geven. Je kist davert dan (met vol up op de zender) tegen moeder aarde aan.

Wat kun je wel doen:
- spanwijdte met max 20 cm vergroten
- vleugeloppervlak vergroten (koorde richting tip groter). Maar dat gaat mogelijk te koste van de thermiek/float-performance (grotere tipwervel=meer weerstand).

Als je de wijzigingen beperkt houdt zal je een beetje verbetering merken in het langzaam vliegen.
Bij deze aanname ga ik er van uit dat de oorspronkelijke kist een typisch Chinees ding is, dus niet een geoptimaliseerd ontwerp. Anders maak je het alleen maar slechter ...

Jou derde vleugel-suggestie is wel aardig qua koordes. Alleen de span zou ik beperken tot 265 cm.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Toppie, hier kan ik wat mee.
Ik had wel al verwacht dat ik er niet zomaar een grotere span van kon maken. Ook gezien de lengte van het zwaartepunt tot de staart/stabilo. Dus een span van rond de 2700mm wordt het dan. Alleen de profielen:
raden jullie het mij aan HQ3015 (als dat overeenkomstig is) te gebruiken of een overloop naar een ander trager profiel (RG15??)
De derde suggestie is het meest simpel en leek mij ook al goed. Maar hij is wel het minst schaal. Alleen zit ik daar niet heel erg mee.
Hoor het graag

Rick

Laatst bewerkt:
Rick,

De derde vleugel-suggestie is inderdaad de beste optie.
Wel wat meer werk.
Optie vier is eenvoudiger te bouwen en zal in de praktijk weing onderdoen van optie drie.

Johannes

Als er inderdaad een HQ 30-15 op zit (3% welving, 15% dik), zou ik die blijven aanhouden. Alleen de dikte richting tip verminderen.

Dus:
Wortel: HQ 30-15
K1 : HQ 30-14
K2: HQ 30-13
Tip: HQ 30-12

Ook een kleine verdraaiing inbouwen:
wortel: 0 graden
K1: 0 gr.
K2: -0,3 gr.
Tip: -1 gr.
Negatief wil zeggen tip naar beneden.

Scharnierpunt voor rolroeren/flaps op 22,% van de lokale koorde.

Dirk.

Mijn voorstel, HQ strak

aswstrak.jpg

Een tipverdraaiing hoeft misschien niet eens.
Maar om dat de onderzoeken heb ik nog meer tijd nodig.
Zelf zoek ik altijd naar een oplossing zonder tipverddraaiing.

Johannes

Back