Hoewel de K-XVIII nog wat werk vergt: ben ik toch langzamerhand begonnen aan een nieuw project: de eerste Nederlandse onderzeeboot hr ms O-1. Ik heb een aantal tekeningen gekregen van Fred Huygen: en het wordt dus weer een echte scratchbuild. Hoewel ik een boot gebouwd heb zie ik mezelf nog steeds als een beginner in dit interessante gebied. Ik heb voorlopig gekozen voor een schaal van 1:32 (de schaal van de tekening). Dit geeft een model van ongeveer 68 cm lengte, een gewicht van 3.8 kg, met een duiktank nodig van misschien wel 600ml, en een diameter van 11 cm. Ik ga de romp bouwen ongeveer zoals Lex Verkuyls Walrus: planken op spanten, waarschijnlijk met een bajonet sluiting. De ruimte gaat een probleem worden, ook omdat op deze schaal de propeller 54mm wordt, en dus een speed 400 of 500 met behoorlijkevertraging nodig heft. Hierbij een foto van een van de tekeningen, en een eerste ontwerp van de 'kielbalk' en een paar spanten. Groeten, Freek
Weer een leuk project, Freek! Ik zie jou nog wel de complete Nederlandse onderwatervloot bouwen...... Rob
Hoi Freek, Mooi project weer, veel succes gewenst, ik ga het volgen. Persoonlijk zou ik voor direct drive gaan. Dat gegier gaat je na verloop van tijd op je zenuwen werken, en de vertraging kost nog ruimte ook. Met een 5 polige 600 kan directdrive ook zonder problemen op een 54mm schroef (zolang de spoed niet al te groot is) of anders een 36mm buitenloper? Dan kun je helemaal klein werken en loopt qua stroom erg zuinig.
Is ook niet moeilijk he Raf om de vloot klaar te hebben. Ze hebben geen duikboot. Hoe komt het eigenlijk dat België geen onderzeeboot vloot had-heeft? Heb je nu nog wat gekregen van die tekeningen of gegevens van die 88 t/m 92? Of heb je de zoektocht gestaakt? Freek succes met je nieuwe boot. Hein
Lex, de reden is dat de Belgiese regering alles gewoon aan het daglicht wilde houden. En niet alles zo als andere regeringen alles duister houden cq onder water. Onze boten komen weer alle 4 volledig in de vaart. Hein
Wedstrijdje bouwen tegen schrijven ? Winnen jullie altijd! Ik neem mijn twee plankjes wel mee naar Zutendaal en hoop op advies! Freek
Freek, als er niet ergens op gereageerd wordt zijn de topics helemaal dood. Het forum is al heel lang erg stil. Zonder deze reacties was het forum waarschijnlijk dood. En deze reacties worden ook gelezen en er wordt ook nog op geregeerd. Of het nu on-topic is of niet. Hein
hallo freek straks die info over de regelaar en de motor nu moet ik gaan werken dus effe geen tijd daar voor en gisteren te moe om ook nog maar iets te doen gr raf
Beste allen, Een middag met de dremel - figuurzaag om de kielbalk en de eerste spanten te maken. Het wordt de eerste boot gebouwd met spanten en latten (ik heb wel een beetje oefening met de deksectie van de K-XVIII). De latten zullen 3 mm hout worden en de spanten zijn 4 mm triplex.
Hoi Freek, ik heb het toen zo gedaan: Sorry voor de kwaliteit van de foto's, die zijn nog uit het analoge tijdperk .. In de boeg- en Heck spant zit een stuk M6 draadeind waarop het spantenframe kan draaien. Na het lijmen van de eerste 4 latjes op 12, 3, 6, en 9 uur kon ik het dan ronddraaien om telkens om en om latjes te lijmen zodat de sigaar niet krom trekt. Met de zijwandjes op de bouwplank kon ik mooi kijken of het geheel inderdaad recht bleef.
hallo wat geduurt maar hier de beloofde info regelaar is no.8628 deze kan 18 amp aan de motor is no.4960 alle twee van robbe gr raf
Bedankt RAF! Hoeveel stroom zal die motor trekken bij een beetje normaal gebruik? Ik wilde eigenlijk weer eneloops gebruiken maar die moeten niet meer dan 2A trekken denk ik. Hier een paar foto's van de spanten op de kielbalk gemonteerd. En meet latje wat ik voor en achter smaller gemaakt heb en in water laten weken en gekromd. Waar moet ik nog aan denken voor ik de spanten lijm? Freek
hallo freek ik vaar met 2 zulke motoren op lion accu's van 2200 amp en vaar daar ongeveer 30 minuten mee dus 1 pakket voor de twee motoren wel met 40 mm propjes er achter of 35 mm dat moet ik morgen meten want de boot licht in marche op de beurs gr raf
Naar eeuwenoude (waarschijnlijk incorrect geïnterpreteerde) traditie hebben we vandaag een 1 cent muntstuk op de kielbalk van de O-1 gemonteerd. De beeltenis van Hare Majesteit Koningin Juliana uit mijn geboortejaar zal hopelijk de boot een behouden vaart toe wensen. Zoals te zien is is het "geraamte" van de boot nu stijf gemaakt door balkjes tussen de spanten te lijmen. Dat zal zeker helpen bij het beplanken van de romp. Groeten Freek