Verder met de WTC en de techniek. In de houten romp moeten nog veel gaten gemaakt worden, voor propeller assen, doorvoerstangen, vloed gaten en dergelijke, en ik wil eerst de definitieve lay-out van de WTC weten voor ik die gaten boor en met epoxy afwerk.
De wtc bestaat dus uit drie PVC buizen, met algemene lay-out eerder geschetst:
- achterste 44mm ID buis: motor, twee servos, regelaar en doorvoerstangen.
- middelste 69 mm ID buis: pomp met servo als slangenklem(p), ontvanger, duiktank, BTS en/of arduino
- voorste 44 ID buis: servo voorduikroeren, accu’s, doorvoer scheeps verlichting.
Hier de achterste buis van de WTC verbonden met de bajonet en het deel van het techrack waar de pomp in zit, en de duiktank. De dunne slang is lucht-uit en gaat door de bajonet naar een periscoop zodat ik geen druk in de tank nodig heb.
Hier links de duiktank met wateringang, lucht uitgang en contacten voor vol melding. Daarnaast de 500ml/min tandrad pomp en een servo die als slangenklem werkt. De ontvanger komt hier ook (moet die pomp waarschijnlijk nog ontstoren).
de motor as steekt achter uit de WTC en zal via tandraderen in het nat twee assen aandrijven, met 30mm props. Dit voor schot wordt verlijmd en de motor kan van buitenaf losgeschroefd worden en met het achter-techrack eruit getrokken als onderhoud nodig is.
voor de duiktank is ruimte voor de BTS, deze had ik nog liggen en moet ik testen. Kan zijn dat ik hier een arduino plaats om de voorduikroeren en hun vouw installatie aan te sturen.
Dus vele uren Fusion 360 en vele prints gemaakt. Ik wacht nog op M3 draadstangen om het techrack aan op te hangen.
toch ook wat tijd gevonden voor een beetje houtwerk, het roer is gemaakt van 3mm messing gesoldeerd op de as, en “bekleed” met vier lagen 1mm triplex. Dan de vorm erin geschuurd. Ook de ophanging van de achter duikroeren is hier zichtbaar.