hr.ms. pax y8500

hallo

bij deze zal ik mij even voorstellen ik ben dominique de vree, 14 jaar woonachtig in apeldoorn en ik zit bij het zeekadettenkorps arnhem.
ik wil de hrms pax y8500 gaan nabouwen en ik zal proberen u hierover op de hoogte proberen te houden.
waarom wil ik dit schip bouwen?
nou ik wil dit schip bouwen omdat hij nu in het bezit is van zeekadetkorps arnhem. waar ik dus bij zit en wij varen elk jaar een paar keer met het schip.
wat gegevens:

De Pax is in 1953 gebouwd en heeft dienst gedaan als logementsschip voor duikers van de Koninklijke Marine.
De Pax doet vanaf 1998 dienst voor het ZKK arnhem.
lengte 33.00
breedte 5.40
diepgang 1.20
voortstuwing 150 pk Klöckner Deutz.​

heeft u foto,s van de pax, ze zijn altijd welkom.(wel graag fotos uit de tijd dat hij bij de marine voer.)​

foto,s volgen nog.​

met vriendelijke groet dominique de vree​

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Dominique,

Van harte welkom op dit forum,bij vragen zit je hier altijd goed ;-)
Ze ziet er een beetje uit als een Rijnaak,maar alsnog interesant.
In welke schaal wil je haar bouwen,en krijgt ze ook funkties,radiografisch?

groet John

dutchdds

hallo

ja volgens mij is het in het verre verleden een rijn aak geweest en daarna is het door de marine opgekocht en omgebouwd als logements schip voor de duikers van de marine.
hij word radiografisch en de schaal is 1 op 50

mvg dominique

Laatst bewerkt:
hallo

ja dat klopt het is in het verre verleden een rijn aak geweest en daarna is het door de marine opgekocht en omgebouwd als logements schip voor de duikers van de marine.
hij word dus ongeveer een meter lang.

mvg dominique

Ik denk als dat jullie beiden nog nooit een Rijnaak hebben gezien
Daar kan dit LUXE motorscheepje wel 3 x in
Want luxe dat is het origineel
mvg
Frederik:D :D :D

hr.ms. pax

jeroen,
ik zal er op kijken bedankt alvast.

stephan,
het is zeker een leuk scheepje.
ik heb ook al op picassa naar jouw schepen gezien.
mijn complimenten.

ik ga woensdag weer naar de club mischien kan ik dan beginnen want ik moet morgen het lijnen plan nog even kopieren dan zal ik woensdag wat fotos van het begin maken.
helaas ga ik elke woensdag na de club dus het zal elke keer een week duren voor foto,s

mvg dominique

Laatst bewerkt:
Hoi Dominique,

Welkom als eerste.

Succes met dit mooie project!!

En het geeft niet dat we een week moeten wachten als je maar foto's plaatst:p;)

hallo

ja dat klopt het is in het verre verleden een rijn aak geweest en daarna is het door de marine opgekocht en omgebouwd als logements schip voor de duikers van de marine.
hij word dus ongeveer een meter lang.
mvg dominique

1;50
Is volgens mij toch maar 0.66 Mtr hoor
Oftewel 66 centimeter
Word het toch nog een klein aakje
ja die bestonden er ook hoor
maar geen Rijn

Laatst bewerkt:
dat dacht ik maar op de tekeningen word hij rond een meter.
mvg dominique

Dan vermoed ik toch dat de schaal 1:33 is. Ik zou dat toch even uitzoeken, want later bij de afwerking is het wel belangrijk dat de dingen een beetje in verhouding zijn met de rest van het schip.
Succes verder, is een leuk schip zo te zien.

Groet,

Ad Bakker

schaal

heb het even nagekeken en de schaal is 1/25 dus mijn excusses.
zal eerdaags even fotos van de tekeningen plaatsen.
mvg dominique

heb het even nagekeken en de schaal is 1/25

Dat is een mooie schaal, waarin je veel details kwijt kan en waarin ook wel het een en ander aan kant en klare frutsels te koop is.
Wordt dus een flinke boot, met zo'n 1,32 m lang. Zo'n romp is best wel een hele klus. Doe het rustig en weloverwogen, want het is wel de basis van je schip.

Groet,

Ad Bakker

ad

ja ik doe het rustig want het is mijn eerste klus.
ik zit wel bij een club die mij kan helpen dus.
ja ik weet dat er dingen kant en klaar maar het lijkt mij juist leuk om dat soort dingen zelf te maken.
maar tog bedankt.

mvg dominique

ja ik weet dat er dingen kant en klaar maar het lijkt mij juist leuk om dat soort dingen zelf te maken.

Beste Dominique,

Ik wil echt niet doordrammen, hoor. Maar je zegt het al zelf, het is je eerste klus. En uit je opstelling merk ik wel dat je graag wilt leren.
Alles zelf maken klinkt mooi en uitdagend. Aan de andere kant wil je een model maken dat er netjes en vezorgd uitziet. Dan ontkom je er niet aan dat er dingen zijn die je kant en klaar moet kopen, omdat het met normaal beschikbare gereedschappen niet mogelijk is er een enigzins realistisch model van te maken. Dan is het helemaal geen schande om die kant en klaar te kopen. Ik heb het dan over zaken als bolders, ankers en misschien ook relingpalen (scepters). Als je er aan toe bent moet je maar eens in het leveringsprogramma van bijvoorbeeld Aeronaut kijken (maar er zijn er meerdere, hoor, met googelen vind je ze zo).

Maar dat zijn allemaal zaken waar je pas tegenaan loopt als je aan de afbouw toe bent. Eerst de romp, dat is ten slotte de basis. Hoe wil je die trouwend gaan maken? Een klassieke latten op spanten methode, of heb je daar een ander plan voor?

Groet,

Ad Bakker

Beste Dominique,

Ik wil echt niet doordrammen, hoor. Maar je zegt het al zelf, het is je eerste klus. En uit je opstelling merk ik wel dat je graag wilt leren.
Alles zelf maken klinkt mooi en uitdagend. Aan de andere kant wil je een model maken dat er netjes en vezorgd uitziet. Dan ontkom je er niet aan dat er dingen zijn die je kant en klaar moet kopen, omdat het met normaal beschikbare gereedschappen niet mogelijk is er een enigzins realistisch model van te maken. Dan is het helemaal geen schande om die kant en klaar te kopen. Ik heb het dan over zaken als bolders, ankers en misschien ook relingpalen (scepters). Als je er aan toe bent moet je maar eens in het leveringsprogramma van bijvoorbeeld Aeronaut kijken (maar er zijn er meerdere, hoor, met googelen vind je ze zo).

Maar dat zijn allemaal zaken waar je pas tegenaan loopt als je aan de afbouw toe bent. Eerst de romp, dat is ten slotte de basis. Hoe wil je die trouwend gaan maken? Een klassieke latten op spanten methode, of heb je daar een ander plan voor?

Groet,

Ad Bakker

beste ad.

de relingen die op de foto,s staan komen er niet op want dat was in de tijd na dat de pax bij de marine voer, bij onze club maken we ook bolders dus die heb ik ook al maar je hebt wel gelijk zoals een ankerlier enz.
ik ga hem maken op de klasieke latten op spanten methode (met hulp van anderen).
mvg dominique

Dat is een mooie schaal, waarin je veel details kwijt kan en waarin ook wel het een en ander aan kant en klare frutsels te koop is.
Wordt dus een flinke boot, met zo'n 1,32 m lang. Zo'n romp is best wel een hele klus. Doe het rustig en weloverwogen, want het is wel de basis van je schip.

Groet,

Ad Bakker

Helemaal met Ad eens. Veel details mogelijk en best wel een apart scheepje. Ben benieuwd hoe je vorderingen zijn. Hou ons op de hoogte. Blijf je volgen.

Groet
Sjoerd

Back