Johan, het zou ook nog in één van de vertragingskasten kunnen zitten. Ik had nog een vraag of het los van de as was. Zo niet, dan kan er ook nog wat spanning op de koppeling staan. Beter zou zijn om een dubbele kruiskoppeling te gebruiken. Staan de motoren met hun basisplaat in het schip gelijmd? Zie geen bouten of schroeven daar. En inderdaad, zoals Baggeraar schrijft hebben de koppelingen hun beste tijd gehad. Bij mij zwerft er ook nog zo'n monoperm Super uit 1976. Prima dingen, maar met 40 jaar op de teller moet je ze even goed nakijken. Om uit te vinden waardoor de ene zwaarder loopt dan de ander zou ik de motoren er helemaal uit halen, vertragingen eraf en dan nogmaals de motoren met de hand tornen en kijken of je verschil voelt. Dan ook gelijk testen of de uitlooptijd gelijk is. De vertraginskast openen, zonodig schoonmaken en de tandwielen inspuiten met WD 40. En nogmaals de uitlooptijd vergelijken. Als alles naar je zin dan opnieuw in het schip zetten en gelijk koppelingen met een dubbele cardan monteren. De assen kun je gemakkelijk wat inkorten. Als de assen mooi recht voor elkaar liggen kun je ook overwegen om als koppeling een stukje rubberslang te gebruiken. En dan moet je weer jaren vooruit kunnen. Gr. Klaas.