Maar geen specifieke NiXX oplader, en hij zal daarmee waarschijnlijk die electronische accu's niet herkennen als NiCd/NiMH.
Beide opladers kunnen ook liIon batterijen opladen, dit type heeft altijd een spanning van 3,6V of 3,7V, daarom moet de oplader ook dit type batterij kunnen opladen. Wat is een NiXX batterij dan. Enkel deze XTRA accu als enige in de wereld dan. Hoe hebben zij die spanning verlaagd als ze liIon zijn. B
Hier is de Datasheet van de AAA Xtar / R03 680mAh batterij:
https://drive.google.com/file/d/1UY8cLHoALhQDGSL0-LXT09by9qryhULo/view?pli=1
Op pagina 7 zie je dat de laadkarakteristiek een kopie is van een NiMH cell die bij normale temperatuur niet boven de 1.5 volt uitkomt.
Wanneer jouw lader deze cell ziet als een LiIon dan gaat er dus iets fout.
In de cel zal naast de DC-DC converter die de spanning van de inwendige Li cel naar 1.5 volt brengt, dus ook een step-up converter zitten die het laadproces van de inwendige Li cel regelt.
Dat systeen is waarschijnlijk gemaakt op NiCd/NiMH laadsystemen en niet voor een universele lader zoals jij hebt.
Enkel een spanningskwestie bestaat niet bij electriciteit, er is altijd ook een stroom kwestie.
Je hebt gewoon een uitstekende accu en een uitstekende lader gekocht, maar ze zijn niet voor elkaar gemaakt.
Deze cellen hebben echt een dedicated NiXX lader nodig.
Ik kocht 1.5 volt batterijen, de datasheet die je geeft zijn gewone 1.2 volt batterijen. Je hebt de verkeerde document genomen.
https://www.xtar.cc/product/XTAR-1.5V-AAA-1200mWh-Battery-173.html
Bovendien mag je nog zo veel ampere steken als je wil, een liIon heeft een hogere spanning. Met 1,5 volt loopt die cel leeg, niet vol. Dat is alsof je zou beweren dat water 3 meter omhoog kan lopen. De laadstroom moet altijd hoger zijn dan de spanning in de cel, dit verschil moet zelfs groot genoeg zijn om de interne weerstanden eveneens te overwinnen.
Dus naast de foute datasheet verkoop je grote onzin.
Juist daarom zorgt de chip die op deze cellen zit niet enkel voor een beperking op de spanning naar 1,5 volt, maar de chip zorgt er ook voor dat de batterij altijd een spanning van 1,5 volt levert tot het eind. Wanneer de spanning te laag word voor de liIon schakelt de interne transfo gewoon uit. Dit om diepontlading te voorkomen die de liIon cellen zou vernietigen of de levensduur zou aantasten. Met een werkspanning van 1,5 volt breng je de liIon cel die in deze accu zit namelijk in diepontlading.
Dus van de laatste reactie's is volgens mij meer dan 50% onzin hoor.