OK, is dus ook koolstofvezel versterkte kunststof, maar dan unidirectioneel.
Wat betreft de software had ik dat wel verwacht dat het beschikbaar is, eigenlijk is het een relatief eenvoudige lineair elastische toepassing en de meeste moderne CAD software pakketten hebben dat geïntegreerd in het systeem. Ik begrijp dat hij zelfs ervaring heeft met waarschijnlijk het modelleren van anisotropisch gedrag van composieten, hoewel ik dat voor een eerste orde benadering nog niet eens echt nodig acht.
Uit de rest blijkt dat hij goed nagedacht heeft over de diverse ontwerp opties, en ik ben benieuwd wat er uiteindelijk gaat uitkomen. Wat hij beschrijft is terecht. In deze tak van sport lijkt het erop dat ontwikkelaars nogal trial & error te werk gaan. Bij deze producten gaat dat nog wel maar in grootschalige ontwerpen zal je altijd eerst goed moeten rekenen zodat het uiteindelijk te bouwen prototype zo dicht mogelijk bij het eindproduct komt.
Groet,
Ad
PS
Ik zie nu pas de additionele foto's. De buiging zou bij deze vorm nog wel eens mee kunnen vallen, maar de torsiestijfheid is waarschijnlijk erg laag. Het effect daarvan op het totale gedrag is wel te verkleinen door de motoren zo te bevestigen dat het vlak waarin de props zitten zo dicht mogelijk bij de neutrale lijn van de armen ligt, maar dat valt nog niet mee.