Hughes P21-J Devastator

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Luppie, 26 jul 2017.

  1. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Dit ga ik volgen, leuk project!
     
  2. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik ben er even tussenuit geweest met vakantie maar inmiddels weer wat dingen gedaan.

    Er zijn bevestigingspunten gekomen in de vleugels en romp. De vleugels hebben aan 1 kant de pinnen die in de romp steken en aan de andere kant moest straks twee schroeven komen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb de canard vleugel gemaakt. Deze heb ik niet geknikt zoals op mijn tekening. Ik vond dit wel veel werk en in het "origineel" zit er ook geen knik in. Op de foto boven het canard zit je een accu en servo plank. Op de foto is alles ook gelijmd.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb in het lange deel van de romp van de vleugels tot aan de canard nog een paar kruisen om de boel sterker te maken. Op de foto zie je nu ook de balsa latjes in de romp zitten en de oranje bowdenkabel die naar de gasservo in de neus gaat. Ik hoop dat het goed gaat met stationair want door de lengte en de bochten zit er iets speling op. Ook de oudere STD servo van het gas is wat ruim in de nul stand.
    [​IMG]

    het neuswiel kan ook sturen maar omdat hij ook kan inklappen geeft dit uitdagingen. Mijn oplossing is om hem te sturen met pull pull draden van aramide vislijn. De oranje servo kon niet in het verlengde van het wiel dus de draden maken een hoek richting de servo. Links onder de hoogteroer servo die de canard stuurt met een kort stangetje.
    [​IMG]

    fabricage van de kont waar de motor in komt. Het is wat normaal de neuskap op een vliegtuig is. Wel wat zwaar wat normaal vaak van kunstof is is hier een puzzeltje geworden van hout. Ook wer erg veel werk omdat de rekening toch niet helemaal correct was :hammer:
    [​IMG]

    Ik heb de wielen in de romp en vleugels gemonteerd en de ruwe vorm van de horizontale stabilisator los op de vleugel gedrukt. Het gaat een stoer vliegtuigje worden, ik ben elk geval blij met hoe hij er nu al uit ziet.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gewicht zoals op de foto is 2200 gram. Dit is met motor en 3 servo's en de wielen. Er moeten nog 6 servo's in de vleugel komen, ontvanger accu, 300~400 gram aan 2,5mm balsa beplanking, een busje lijm en de folie. Ik hoop op 3 KG te blijven steken.

    Ik moet nog verzinnen waar de servo's van het rudder moeten komen. Alle details kosten wel veel tijd maar voorlopig vind ik het een geslaagd project. Nu nog even door prutsen want er zit nog veel werk in.
     
    Sickboy vindt dit leuk.
  3. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
     
    aurectar en Sickboy vinden dit leuk.
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Gaaf Johannes. Je gaat snel met bouwen zeg!!
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Gaaf project! :thumbsup: Mooi gebouwd ook.
    Ben zeer benieuwd naar de vorderingen en het resultaat.
    Ik blijf het volgen!

    Groeten, Ramses
    .
     
  7. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Gaaf model zeg,en ja dat spel speelde ik ook veel.
     
  8. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Helaas heeft photobucket ook mijn foto's op zwart gezet. Ik heb al jaren een betaald account daar en ik kreeg laatst nog een email van ze dat ik me geen zorgen hoefde te maken...

    Photobucket.com

    di 25-7, 14:49

    [​IMG]


    Are you worried about your account?
    Don't be! All of our Plus Members are grandfathered in for 3rd Party Hosting until the end of your current subscription.



    niet dus :(:mad:

     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Oei, dat is inderdaad balen zeg!
    Waarom maak je geen "Albums" aan hier op het modelbouwforum?
    Heb ik ook voor m`n bouwverslagen:

    [​IMG]

    Zo blijven de foto`s ook altijd aan het forum gekoppeld.
    En je kan ze heel makkelijk plaatsen in je verslag.

    Succes!
    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  10. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb wel een album hier maar inmiddels heb ik meer dan 16Gig aan foto´s online staan en op mijn mobiel maakt hij automatisch een backup. Ik gebruik nu maar Onedrive van Microsoft. Photobucket heeft het nog wel hersteld omdat het weer een foutje was van ze.

    Dit was mijn laatste vakantie week dus tijd om nog even wat te bouwen.

    Bedrading in de vleugel. Servo´s en wielen worden gevoed door een 0,75mm2 luidsprekersnoertje. De signaaltjes gaan over de servosnoertjes. Er komt een 20A SBEC op een 2S of 3S lipo. Ik wou eerst wat scheiden met de voeding maar heb toch 1 bec gekozen met 2 uitgangen.

    [​IMG]

    toen een start maken met indekken.
    [​IMG]

    Al snel blijkt dat ik toch niet zo netjes kan bouwen en begint het vaak op een reparatieproject te lijken.
    [​IMG]

    de twee vleugels ingedekt maar ik had nooit een goed plan voor de vleugeltippen. Ik ga een proefstukje folien om te zien of dit wat is.
    [​IMG]

    De achterlijst van de bovenste vleugel zat er verkeerd aan.... iets te veel omhoog aan de achterkan waardoor het profiel helemaal hol zou worden aan de bovenkant. Dus die heb ik er afgezaagd en opnieuw aan gezet.
    [​IMG]

    Ik heb in de onderste vleugel een gat gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Er zit een luchthapper onder de vleugel en het is dan wel mooi als dat ook nog nut heeft. De motor zit voor een groot deel ingesloten en via dit gat in de vleugel zou hij dan lucht moeten krijgen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier zie je ook de reden dat de onderste vleugel de pennen waarmee hij vast zit aan de romp aan de achterkant heeft. De uitlaat steekt straks onder de vleugel door waardoor hij eerst met de achterkant er in geschept moet worden.
    [​IMG]

    De luchthapper gaat aan de achterkant van een ronde vorm naar hoekig. En dan het ronde stukje aan de voorkant vd vleugel voor de overgang naar de romp toe. Dit zal ook een mooi stukje folieen worden ben ik bang :roll:
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
  12. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Jazeker en dat laat ik ook zo. Anders moeten mijn wielen langer en ze zijn eigenlijk al niet bedoeld voor zo'n zwaar vliegtuig. Dan heb ik ze zeker krom als dat nu al niet het geval is. Blijft een project met een klein budget :)
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Kun je de stabilizers dan niet een beetje kleiner maken, korter, afschaven?
    Op deze manier is de gelijkenis met de "echte" meteen heel veel verder weg.
    Desnoods vlak stukkie aan de onderkant..

    Evt laat je de wielen ertegenaan uitklappen, zet een latje op de stabilizer, en zo maak je een fysieke weg klap eindstop voor het uitklapwiel
    Ben je hem niet zo snel kwijt en zo..
     
  14. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik vond het zelf eigenlijk ook net iets mooier met de stabilizer op de vleugel omdat dit hem iets compacter maakt. Die dingen steken er zo raar onder uit... Maargoed dat is ook een kwestie van smaak natuurlijk. Ik heb even snel grofweg de tekening aangepast zoals ik hem nu heb bedacht. met de bovenste zoals hij was bedoeld.

    [​IMG]

    Je ziet op het bovenste plaatje hoe de schuinte is van de stabilazer aan de onderkant. Wanneer ik het wiel hier tegenaan wil steunen moet dit elkgeval een stukje op 90 graden lopen. het wiel zit nu ook niet in lijn en dan zou de stabilizer ongeveer 3cm naar binnen moeten. De kleurtjes op het onderste plaatje zijn niet meer goed zichtbaar maar dit is wat je ongeveer bedoelde?

    [​IMG]
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je foto's zijn dan ook erg groot, de vertraging is goed te merken bij het laden van de foto's: 5120 by 3840 pixels, 2-3MByte per foto.
    800 bij 600 is meestal ruim voldoende, levert je weer veel ruimte op.
    Foto's kun je, behalve met je toestel, verkleinen IrfanView (wikipedia).
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2017
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Jup

    Evt kun je die dingen nog afneembaar maken voor transportdoeleinden oid.. voor de praktische invulling
     
  17. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ik zie dat ik na een bepaalde tijd de post niet meer kan bewerken. In het forum van onze club heb ik een auto image resizer geïnstalleerd en dan maakt hij alle plaatjes daar tot een bepaalde grote. ideaal :)

    Maar je hebt gelijk Ron en ik zie nu dat op OneDrive ik bij het genereren van de tag kan kiezen hoe groot het plaatje weergegeven moet worden. In vervolg zal ik een datavriendelijke afmeting kiezen. Vroeger snoepte Photobucket er vanzelf al een paar miljoen pixels af bij het uploaden maar de nieuwe laat ze op origineel formaat in de opslag.

    even testen:
    [​IMG]
     
  18. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Het vliegtuig is bijna helemaal dicht. Ik had al in het begin van de bouw 15 meter folie gekocht in drie kleuren voor dit vliegtuig en het budget is ook wel ruim overschreden dus ik denk dat ik het goedkope spul er op ga doen. Maar ik heb nog even om er over na te denken want ik wil er eigenlijk ook wel een mooie tex folie op.

    Afgelopen week de romp geschuurd en de motorkap verder op maat gemaakt. Er moest nog een gat in voor de cilinder.

    Natuurlijk even de motor er in met een spinner er op. Ik wil straks met een drieblads prop vliegen maar ik heb geen spinner in die maat gevonden voor een drieblad CCW propeller...
    [​IMG]


    De romp is dicht maar zonder cockpit lijkt het nog nergens naar.
    [​IMG]

    Van petvlessen en plankjes een cockpit geknutseld. Hij is verschrikkelijk krom maar eenmaal op de romp gaat het wel redelijk netjes worden. Ook het puntje van de neus er aan op deze foto.
    [​IMG]

    De aansluiting van de vleugels op de romp
    [​IMG]

    en een bonus foto.
    [​IMG]

    Misschien dat de cockpit wel iets lager moet worden??
     
    Ariel vindt dit leuk.
  19. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Nog wat kleine dingen gedaan zoals brandstofslangen in combinatie met een `Unilateral InLine Fueling Valve`gemonteerd. Ik heb dan maar 2 aansluitingen op de tank met een vulpunt halverwege de slang naar de carburateur. Dit vulpunt maakt de slang naar de carburateur dicht tijdens het vol en leeg tanken.
    [​IMG]

    Schijnt wel gevoelig te zijn voor vuil dus heb een afdek dopje gemaakt met een magneetje. Ben benieuwd of dat wat is.
    [​IMG]

    al wat bedrading gesoldeerd. Bij de aansluiting van de vleugels zijn het maar 4 stekkertjes met 1 XT60 voor de 5V voeding en 4P stekkertje voor de signaaldraadjes. wel twee conventionele sservostekkers op de bovenste vleugel
    [​IMG]

    Een groot gat in de voorkant van de romp gezaagd. Dit was ook de bedoeling want dit word een luik voor de vliegaccu en zo kun je bij de canard-servo en gas-servo. Een dikke 20A SBEC voor de voeding met twee uitgangen. Tenminste dat dacht ik maar het zijn gewoon twee setjes draden op de zelfde uitgang gesoldeerd :hammer:
    [​IMG]

    Hier moet ik nog wel wat aan solderen.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Klein praktisch tipje..
    Ik heb zelf een ultimate, waarvan de motor volledig onder de kap zit.
    ik ben er achter, dat het af en toe echt ### is om te zien of de motor nu wel of niet voldoende heeft aangezogen.
    immers, als je vrolijk blijft starten zonder dat hij peut heeft, kun je jezelf een lamme arm slaan.. maar gaat hij het niet doen.

    ik heb daarvoor de aanvoerleiding een keer via de buitenkant laten lopen.
    dus 2 doorvoeren door de huid van de kap, buiten de kap een lus, en dan weer door naar binnen de kap en de carb in.
    nu kun je ook de ingaande slang ff dichtknijpen als de motor geen zin heeft om uit te gaan.
    en je kunt zien of de motor uberhaupt aanzuigt.

    weet je ook zeker dat je tijdens het tanken, niet de carb aan het overspoelen bent. (stel, het ventiel werkt niet zoals de bedoeling is ;-))
    aangezien de carb bij jou net binnen de kap valt, wordt het dan een zooitje.

    en misschien is het handig in deze fase al wat gedachten te laten lopen over het feit "wat als de motor eruit moet"
    nu kun je nog iets..
    ik heb het bij 1 kist niet op tijd gedaan.. wat een pokkeding is dat geworden bij motoruitdagingen..

    wordt wel echt een gaaf ding :D
    is dat trouwens een 46ax die erin zit, of is het wat anders?

    en inderdaad, na een paar dagen mag er niet meer worden bewerkt van het forum.
    dit kan weer open worden gezet, dat moet even bij Burp aangevraagd worden.
     

Deel Deze Pagina