Hugo bouwt (ooit) een TK50

ik denk dat ze beide niet echt geschikt zijn. Ik denk dat het erg lastig gaat worden om hierop nauwkeurig turbine onderdelen te draaien. Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen even doorsparen.. (goedkoop=duurkoop)

Het valt me trouwens op dat de draaibanken daar aanmerkelijk duurder zijn geworden

De draaibank die ik 1.5 jaar geleden gekocht heb is nu 600 euro duurder geworden... (voor alleen dwarsvoeding extra)

Gr. Rik

rik,

Denk dat het te maken heft met de yen en de dollar.

gj

Hugo ,kom maar eens een keer langs van de winter , dan laat ik zien op wat voor draaibankje ik alle turbines gebouwd heb , dan loop jij hard lachend weg .

Hoezo? Ik draaide krukasjes en zo op 0,005mm nauwkeurig (op geijkte micrometer) op een lompe vieze oude bank met veel speling op school. Maar da´s even geleden, en ik draaide toen meerdere uren per week (ik versleet heel wat motortjes want ik kon niet goed harden). Wat voor bank heb je? Overigens neem ik, los van de reden, je aanbod graag aan eens langs te komen en over turbines te bomen. Maar stiekem hoop ik dat met as en wielen te doen, want balanceren... Nou ja, da´s weer een ander hoofdstuk!

Hugo

ferm 350

volgens sommige geen goeie draaibank om turbine onderdelen te maken, maar ik vind em prima.

Het enige nadeel is dat ie geen conische binnen gedeelte heeft in as van de drie klauw.
je kan er dus geen spantangen in zetten ,en dat is soms wel eens handig

Hoi,
ik heb op mijn werk een mooie oude draaibank ter beschikking, maar er zit geen onafhankelijke vierklauw bij en ik kan ook niet zomaar een werkgerelateerd klusje verzinnen waar ik die voor nodig zou hebben! Ik zou hem zelf kunnen kopen, maar het is nogal een grote machine dus zal dat een erg duur onderdeel worden. Maar voor het draaien van de as heb ik die wel nodig, denk ik. Of zou ik de hele as, uit één stuk met flinke overlengte, in 1 opspanning kunnen draaien? Het ene uiteinde conventioneel en het andere ´tegen de richting in´, terwijl de as wordt ondersteund door een bril en meedraaiend center?

Dank voor advies,

Hugo

Hallo Hugo,

Zoals je het al aangeeft, gaat dat prima.

As-werkstuk gewoon in de klauwplaat en aan het eind een centertje boren. Vervolgens gewoon alle maten tussen de centers op een paar tienden overmaat draaien. Mogelijk ook de draad voor-snijden met bijteltje. (later, als de as gereed is met een snijplaatje de draad nasnijden) .
Na dit "overmaat" draaien alles een nachtje laten staan (althans zo doe ik het) om de klauwplaat en werkstuk op de omgevingstemperatuur te laten komen. Vervolgens alles op maat draaien. Opletten dat de de as (8mm) waar de lagers over heen schuiven en het compressor wiel, mooi parallel zijn. (ik heb ze vaak konisch gezien). Met het meedraaiend center kan je dit mooi gecontroleerd houden.
In ieder geval de as nooit uit de klauwplaat halen, voordat deze geheel gereed is.
De as is samen met de tunnel 1 van de belangrijkste onderdelen en wordt vaak onderschat.

Als je een balanceertoesteletje hebt, even de as nalopen. Als het goed is, dan is er geen/minimaal onbalance. Maar je hoeft niet vreemd te kijken, dat dit er toch in enige mate is.

succes en het gaat lukken !!
groet,
Jacques.

as

een as moet je in 1 opspanning maken tussen de centers en moet nul lopen.

Ik draai de as voor gewoon in de drie klauw dan zet ik hem tussen de centers en draai hem op maat ook hier niet uit halen tijdens het bewerken. niet om draaien dus, De draad snij ik met een beitel en met een snij ring loop ik hem na.
lagers met kooi gebruik ik om met een klok te controleren of het zuiver loopt.

Gr Gerrit Jan

ik neem in de drie klauw een asje waar ik een punt aan draai waar het center in past van de as
mee draaiend center aan de andere kant mee nemer kun je zelf maken is beter dan 1 kant in drie klauw. je draait tussen de centers zo tor deer je tijdens het draaien je as niet

Laatst bewerkt:
Hallo GJ

Eenvoudiger is (om je as niet te laten "torderen") om je werkstuk net bij de klauwplaat in te steken en daar een 4 mm te laten staan. Op die manier heb je, als er dan toch "tordeerkrachten" optreden dit in ieder geval niet in je asdeel. Dat geklooi met de meenemer heb je dan niet.

groet,
JV

een meenemer maak ik nooit.

in 1 bewerking in de draaibank .
ik maak de as in 1 dag af, bv zaterdag, van s'ochtends tot s'avonds
ik geef het materiaal de tijd om af te koelen.
dan pas draai en slijp ik alle passingen.

ook gooi ik de tegencenter los als de as te warm word.
laat hem even staan en ga dan weer verder.
nog nooit problemen gehad.
wel altijd 12.9 gebruiken .
bij m,n 44 er had ik een as van rvs ,dat ging prima , alleen bij hoog toerental hoorde je de compressor fluiten , omdat de as ging buigen.
maar nooit erge problemen gehad
de as in de Heat is ook van rvs ,en die draait nog steeds ,al 10 jaar.
maar draaid korte runs met 125000 tpm .

mee nemer

Ach ja een ieder doet het op zijn manier.
Ik heb jaren op een machine fabriek gewerkt veel aan verspaning gedaan.
Tja zo deden wij dat vroeger jaren 70 /80 .

wegens succes 2308 compressor heb ik van daag een 2209 besteld daar ga ik iets moois van maken.
En ben met een salamander heinkel bezig leuk voor de winter avonden.
Gr Gerrit Jan.

ja, ik moet eigenlijk zeggen , een meenemer gebruik ik nooit.

anders word het mischien verkeerd begrepen

mooi hoor Gerrit Jan , ik ben benieuwd waar de 2209 in gaat.

succes, je andere motoren lopen nog steeds goed?

Mvg,

Martin.

motoren

ja, ik moet eigenlijk zeggen , een meenemer gebruik ik nooit.

anders word het mischien verkeerd begrepen

mooi hoor Gerrit Jan , ik ben benieuwd waar de 2209 in gaat.

succes, je andere motoren lopen nog steeds goed?

Mvg,

Martin.

Ja mijn andere motoren lopen nog steeds goed sinds ik de de voor spanning en tunnel naar eigen idee heb gemodiviseerd. geloofde ik mijn oren niet .eindelijk zo als ik het hebben wilde .Tja ik ben dik tevreden, van daar dat ik een 71 mm compressor gekocht om een stapje verder te gaan. lekker rustig plannen maken de wig hoeken is mijn verteld kunnen het zelfde blijven als de kj66 misschien heb jij er een ander idee over. vriendelijke groet Gerrit Jan.

Zoals de titel van het topic al aangeeft, ooit... Maar ik denk en spaar (geld en materialen) rustig verder. Even een idee in de groep gooien:

Ik zal waarschijnlijk niet met een jet kunnen gaan vliegen. Met een vliegtuig met straalmotor, dus. Ons veld en de omgeving zijn daar niet echt geschikt voor. Maar met een heli zou het wel kunnen. Dus denk ik nu aan een stationaire turbine. Eentje die eigenlijk maar op één toerental goed draait, maar dat ook wel HEEL goed doet. Variatie in vermogen wordt dan door variatie in koppel geregeld. Zelf denk ik dat ik hiervoor een heel ander soort turbinewiel nodig heb. Ik wil dus niet met freepower aan de gang, maar het vermogen van de as afnemen. Door het turbinewiel overbemeten te maken of zo, of om het freepower wiel aan de as te koppelen. Puur het vermogen van de as van een reguliere motor gebruiken lijkt me niet logisch, dan gooi je al het stuwdrukvermogen (?) weg.

Het idee: één toerental, bij lage belasting weinig brandstof, en een overmaat aan lucht van de compressor. Hoe hoger het gewenste vermogen, hoe meer moment het turbinewiel moet leveren, hoe meer brandstof er nodig is. Bij maximaal vermogen wordt alle ingaande lucht (zuurstof) gebruikt om veel brandstof te verbranden, dus veel uitlaatgassen langs het turbinewiel te sturen. Hmmmmm, klinkt niet onlogisch, maar is het ook uitvoerbaar, of heb ik iets over het hoofd gezien?

Zoals altijd is alle input welkom,

Hugo

Laatst bewerkt:
Geen idee hoe nu, da´s juist het leuke van zo´n project. Daarnaast heb ik vanavond eens heel veel gelezen over freepower. Gezien netto vermogensopbrengst is freepower toch wel superieur. Zelfs als je met een superfantastiloos turbinewiel werkt blijft de freepower efficienter. En aangezien turbines toch al redelijk goed van innemen zijn, en alles toch mee omhoog moet, is efficientie wel gewenst. Ik heb nog wel een heel gek (onuitvoerbaar?) derde idee; de hybride.

Het idee: gebruik maakend van een soort differentieel de freepower as en de (vertraagde) turbineas aan elkaar koppelen. Om dus ook het kleine vermogensoverschot aan de turbineas te kunnen gebruiken. Maar of dat haalbaar is, waag ik te betwijfelen. Maar ach, wel weer stof tot nadenken. Ondertussen ook verder met de materiaallijst.

Hugo

Back