Zoals de titel van het topic al aangeeft, ooit... Maar ik denk en spaar (geld en materialen) rustig verder. Even een idee in de groep gooien:
Ik zal waarschijnlijk niet met een jet kunnen gaan vliegen. Met een vliegtuig met straalmotor, dus. Ons veld en de omgeving zijn daar niet echt geschikt voor. Maar met een heli zou het wel kunnen. Dus denk ik nu aan een stationaire turbine. Eentje die eigenlijk maar op één toerental goed draait, maar dat ook wel HEEL goed doet. Variatie in vermogen wordt dan door variatie in koppel geregeld. Zelf denk ik dat ik hiervoor een heel ander soort turbinewiel nodig heb. Ik wil dus niet met freepower aan de gang, maar het vermogen van de as afnemen. Door het turbinewiel overbemeten te maken of zo, of om het freepower wiel aan de as te koppelen. Puur het vermogen van de as van een reguliere motor gebruiken lijkt me niet logisch, dan gooi je al het stuwdrukvermogen (?) weg.
Het idee: één toerental, bij lage belasting weinig brandstof, en een overmaat aan lucht van de compressor. Hoe hoger het gewenste vermogen, hoe meer moment het turbinewiel moet leveren, hoe meer brandstof er nodig is. Bij maximaal vermogen wordt alle ingaande lucht (zuurstof) gebruikt om veel brandstof te verbranden, dus veel uitlaatgassen langs het turbinewiel te sturen. Hmmmmm, klinkt niet onlogisch, maar is het ook uitvoerbaar, of heb ik iets over het hoofd gezien?
Zoals altijd is alle input welkom,
Hugo