Hugo bouwt (ooit) een TK50

Ja, hé! Niet meer mogelijkheden aandragen, dan moet ik nog meer kiezen! Dank voor jullie input. Ik heb inmiddels besloten dat de KJ66 te groot is. Als de ThunderTail daar goed mee vliegt is hij te groot voor mijn plannen. Dus wordt het de TK50 of de MW54. In principe is de 54 beter uitgewerkt en zijn er meer onderdelen van verkrijgbaar. De 50 is daarentegen een groter project, een groter avontuur. En misschien dat ik daar wel voor kies. Ik ben in ieder geval al een Garrett 52mm compressor op het spoor. Verder wil ik veel zelf maken, al hoewel een turbine wiel en het ding ervoor (met de turbine guide vanes, hoe heet dat?) waarschijnlijk veel beter zijn als ze ge-CNC-d uit inconell gemaakt zijn. De diffusor kan ik uit massief draaien en frezen, plaatwerk is even geleden voor me maar moet met wat gevloek (sorry) en oefening geen probleem zijn. Het overige draaiwerk is redelijk simpel. Misschien dat die 50 het toch wordt. Ja, ik ben eigenwijs...

als je echt besluit om de tk50 te maken , dan heb ik nog iets moois voor je.
je moet het wel kopen ,want weggeven doe ik het niet.
iets met schoepjes.;)

Pb even ,dan weet je meer.

Zo, de kogel is door de kerk, ik ga inderdaad langzaam beginnen aan een gemodde TK50. Ik heb al een turbinewiel en een compressorwiel gelokaliseerd (met dank aan Frema!!), binnenkort maar eens bestellen. Verder ben ik de tekeningen aan het overzetten in CAD, om alle onderdelen goed te leren kennen / begrijpen, en meteen de brandstofinvoer van 6 naar 12 buisjes te veranderen. Ook ontwerp ik een andere diffusor, gebaseerd op die van de KJ66 en enkele anderen. Ik zal t.z.t. het ontwerp wel voorleggen aan de deskundigen hier. Verder blijft het voorlopig eerst nog bij materiaal verzamelen en tekenen, eerst de Piper in de lucht voordat ik echt aan de motor ga hakken en zagen.

Hugo

Materiaalvragen:
1) Ik kan van een Engelse leverancier 0,25mm dik RVS plaat kopen voor de verbrandingskamer. Ik lees vaak 0,5mm bij andere projecten. Dit is dus wel lekker licht, scheelt de helft, of is het te dun?
2) Aluminum voor astunnel en diffuser; ik kijk vanuit mijn kantoor uit op een schrootverwerker, waar ik voor weinâg of niets reststukjes materiaal kan bietsen. Maar wat voor soort alu het is, dat staat er niet op. Is het soort aluminium belangrijk?
3) Asmateriaal, ik denk eraan een grote borstbout van hoge kwaliteit te kopen, is supersterk en al bijna op buitendiameter. Is dat een logische keuze?

Dank,

Hugo

materiaal

Materiaalvragen:
1) Ik kan van een Engelse leverancier 0,25mm dik RVS plaat kopen voor de verbrandingskamer. Ik lees vaak 0,5mm bij andere projecten. Dit is dus wel lekker licht, scheelt de helft, of is het te dun?
2) Aluminum voor astunnel en diffuser; ik kijk vanuit mijn kantoor uit op een schrootverwerker, waar ik voor weinâg of niets reststukjes materiaal kan bietsen. Maar wat voor soort alu het is, dat staat er niet op. Is het soort aluminium belangrijk?
3) Asmateriaal, ik denk eraan een grote borstbout van hoge kwaliteit te kopen, is supersterk en al bijna op buitendiameter. Is dat een logische keuze?

Dank,

Hugo

ik zou gewoon 0.5 rvs nemen inconell 0.25 zou kunnen
Aluminum zou ik van goede kwaliteit nemen hard zo dat je het goed kunt verspanen en wat slijt vaster is.
Matt voor de as bout 12.9 goed te bewerken en is bewezen voor zelf bouwers een goede keus.
Veel Bouw plezier .Gerrit Jan

Hugo,

Jou ooit is heel wat sneller dan mijn ooit. Ik riep het 3jr geleden ook al maar heb nog weinig ondernomen. En nu met de komst van de kleine zal het nog wel even duren.

Gert-Jan

Niets is mooier dan zo´n kleine. Mijn Daniël is nu bijna 14 maanden. Ik heb zelden zo weinig gehobbied en zoveel genoten. Geniet van elk moment, het gaat zo snel! Die van mij loopt nu rond en begint te praten.

Ooit is voor mij nog niet begonnen, hoor, ik ben slechts met tekeningen en lijsten bezig. Voor ooit. Ik heb pas 1 aankoop gedaan, een bouwtekening van een JETMACH44 Trainer. Dat deed ik al een tijdje geleden, met EDF ideeën. Eigenlijk bouw ik liever een dubbeldekker-canard-jet-vliegboot (je moet toch iets origineels doen, af en toe) maar misschien is de Trainer toch wel verstandiger als eerste jet. Plaatje:

44.jpg

Hugo

Hugo,

Ik hab al een hele tijd de tekeningen van de kj66 liggen. ik heb gekozen voor deze moter omdat ik toch een stuwdruk van 8 a 9 kg wil. Ik heb een boek van kurt schrekling daar beschrijft hij inderdaad ook de tk50 in dit is een geel boek. Wel een leerzaam boek.

Hugo,

Ik heb net een filmpje van de super sport bekeken het lijken mij zeer goedmoedige trainers toe, die ook vanaf een klein veld te bevliegen zijn. Alleen jammer dat er geen cad tekeingen van zijn. Ik bouw het liefst zelf gezien ik in het bezit ben van een goede cnc frees.

Gert-Jan

Ja, ik ben begonnen! Althans, het eerste geld is gespendeerd. Via de creditcard aan Helptoday - Automotive fuel injection, marine fuel injection, turbochargers, servicing and parts, compressorwiel van Garrett nummer 436131-0021 3A3351. En een turbinewiel van 50mm, van de onvolprezen Frema. Waar zou de zelfbouwerswereld zijn zonder hem; als je tijd hebt lees maar eens wat hij al allemaal geschreven en gedaan heeft.

En dan maar meteen weer wat vragen en bierideeën.

Als eerste wil ik me nu voorzichtig gaan concentreren op het hele draaiende gedeelte, dus voornamelijk de as. Het valt me op dat de TK-50 bussen heeft tussen de as en de lagers, en de KJ-66 niet. Ik kan de as van de TK-50 makkelijk hertekenen zodat ook deze geen bussen nodig heeft. Of ik herteken het as huis, waardoor er lagers met 6mm boring in passen. Ik houd niet van bussen tussen assen en lagers.

Daarnaast heb ik nu een guide vane holder, een as huis, en diverse steuntjes op het ashuis. Ik kan alles samen ook uit 1 stuk maken. Dan moet ik veel weg verspanen, maar ik hoef geen 2 verschillende stukken materiaal (met veel overlengte voor het inspannen in de draaibank) te kopen. 't Wordt geen eenvoudig deel, maar veel complexer wordt het er ook niet op.

Nou, shoot, zou ik zeggen.
Dank,

Hugo

Ja, ik ben begonnen! Althans, het eerste geld is gespendeerd. Via de creditcard aan Helptoday - Automotive fuel injection, marine fuel injection, turbochargers, servicing and parts, compressorwiel van Garrett nummer 436131-0021 3A3351. En een turbinewiel van 50mm, van de onvolprezen Frema. Waar zou de zelfbouwerswereld zijn zonder hem; als je tijd hebt lees maar eens wat hij al allemaal geschreven en gedaan heeft.

En dan maar meteen weer wat vragen en bierideeën.

Als eerste wil ik me nu voorzichtig gaan concentreren op het hele draaiende gedeelte, dus voornamelijk de as. Het valt me op dat de TK-50 bussen heeft tussen de as en de lagers, en de KJ-66 niet. Ik kan de as van de TK-50 makkelijk hertekenen zodat ook deze geen bussen nodig heeft. Of ik herteken het as huis, waardoor er lagers met 6mm boring in passen. Ik houd niet van bussen tussen assen en lagers.

Daarnaast heb ik nu een guide vane holder, een as huis, en diverse steuntjes op het ashuis. Ik kan alles samen ook uit 1 stuk maken. Dan moet ik veel weg verspanen, maar ik hoef geen 2 verschillende stukken materiaal (met veel overlengte voor het inspannen in de draaibank) te kopen. 't Wordt geen eenvoudig deel, maar veel complexer wordt het er ook niet op.

Nou, shoot, zou ik zeggen.
Dank,

Hugo

Goed het begin is er Hugo.

ik zal de tekening ook nog een ker doorkijken ,maar heb het boek niet op dit ogenblik.

succes,

Martin.

Even een tussenstapje, ik zit te kijken naar een draaibankje van buitelaar, deze:
Home
of deze:
Home
Met onafhankelijke vierklauw, uiteraard. Ik weet dat het niet de beste machines zijn, maar mijn vraag is simpel; is er met wat ervaring wel precies mee te draaien, goed genoeg voor een turbine as? Ik kan goed omgaan met speling (oude bank op school had tienden speling op de spindels) en dat je met dit vermogen geen grote aanzetten kan maken snap ik ook. Maar de accuratesse is dus de vraag.

Dank,

Hugo

ik denk dat ze beide niet echt geschikt zijn. Ik denk dat het erg lastig gaat worden om hierop nauwkeurig turbine onderdelen te draaien. Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen even doorsparen.. (goedkoop=duurkoop)

Het valt me trouwens op dat de draaibanken daar aanmerkelijk duurder zijn geworden

De draaibank die ik 1.5 jaar geleden gekocht heb is nu 600 euro duurder geworden... (voor alleen dwarsvoeding extra)

Gr. Rik

Ja, de dollar, hè? Die was ooit 64 cent, nu weer 78, ruim 20% verschil. Dat scheelt wel, want die Chinesen werken met de dollar. Ik kijk ook naar leuke 2e hands (EMCO of zo), maar die zijn dun gezaaid. Misschien moet ik wel een vierklauw voor de machine op het werk aanschaffen, maar dat is wel weer een erg lompe groffe machine... Hmmm....

Hugo

Back