Hulp bij aansluiten van reciever

Hallo,

Ik ben nieuw in de helikopter wereld, en heb al redelijk wat vlieg uren achter Phoenix V5. Maar nu wil ik mijn helikopter aansluiten, en daar ga ik de mist in.

Is er iemand in de buurt van Lopik die mij opweg kan helpen.

Krijg de verbinding tussen de zender en de reciever in stand.
Maar de reciever aansluiten op de servo`s en gyro lukt mij niet, want ik weet niet wat waar hoort.

Heb de helikopter 2de hands gekocht. En hij vloog al niet bij aankoop en ik dacht dit wel even te maken, aangezien ik ervaring heb met modelauto`s.
Maar dit is toch wel wat moeilijker en zou hier graag hulp bij krijgen om alles goed te leren. Want ik vind dit een interessante hobby.

Ik weet het merk en type niet van de helikopter maar de zender en reciever zijn van Spektrum.

Dus zou iemand in de gelegenheid zijn om mij dit verhaal over de helikopters goed uit te leggen. Dit kan bij mij, of ik ben ook in de gelegenheid om naar u te rijden als het in de buurt van Lopik is.
(omg. Utrecht).

Groeten Stephan
 
Hmmmm, je koopt een tweede hands heli zonder te weten of hij het wel doet en zonder te weten welk merk. Je houdt wel van een gokje.
Probeer eerst te achterhalen welk merk het is. Dan kun je via internet wel een manual vinden hoe alles in elkaar hoort. Ook handig voor reserve onderdelen, want als je niet weet welk merk het is, hoe weet je dan welke reserve onderdelen je nodig hebt.
Misschien een fotootje van de heli????

Fred
 
Een niet vliegende heli kopen is een extreem grote kans op een kat in de zak.
Verwacht niet dat je met een beetje auto ervaring zo even met een heli wegvliegt.

Auto's is 1 van de makkelijkere dingen in de modelbouw (zonder kwaadheid oid, is een klein feitje)
Heli's is het moeilijkste om te leren, daarnaast zijn heli's technisch lastig.
Je moet veel van de theorie en techniek een beetje snappen om het werkend te krijgen.

Als je het alleen wilt leren.

Maar.
Heli's zijn allemaal anders. Zo ook de zenders etc.
Wat heb je gekocht? Welke heli, merk en type
Welke servo's zitten erin (allemaal, zitten hopelijk 2 typen in)
Welke gyro, motor, regelaar
welke zender heb je, welke ontvanger

zonder die info, kunnen we je niet helpen.
 
Nu word ik ook nieuwsgierig , Stephan,

stuur een foto of de merk van de heli,
en je word zo verder geholpen
(tot dat ding vliegt !!)

Groet
Uwe
 
f117b3285d2251ad53d07d9045e5c113.jpg
aa93cfad1e70e0cc605f1ab7ed9d2252.jpg
579eed12921618553ca0750e18f214ae.jpg
13f86a7a0f9d2d2f0eee3d24abcc1dab.jpg


Hier zijn de foto's van de helikopter. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
 
Wat ik zie, is

> een 450er heli (typ ?)
> een Spectrum zender (6i)
> een ontvanger , maar welke kan ik niet zien

iig zou de heck-aansturing veel te strak gaan met deze aansturing,
en ook de positie van de heck-gyro is niet zo best,
'n beetje wind en dan vliegt die weg

verder tips ...
 
http://www.vrhc.co.uk/Heli%20Gear/Gyro/Manuals/Protech%20NT420%20Gyro%20manual%20web.pdf
Hier alvast een begin voor je gyro en aansluiten.
Volgens mij zou ie juist anders om moeten maar wel rechtop.
Inderdaad "Uwe" het aansturing voor de heck servo zou veel beter moeten is gewoon een zaak van alles goed te plaatsen.
Als ik zo verder naar de foto kijk zie ik als ik het goed heb dat de tail boom maar met 1 schroef vast zit links boven in de hoek klopt dat?
Zou voordat je wat doe alles heel goed nalopen is maar een mee denkend tip niks kwaads bedoeld
Phil
 
Ik zou zo'n heli als het manual gevonden is helemaal uit elkaar halen.

Dan weet je zeker dat alles goed zit, en gelijk hoe het in elkaar zit.

Ik heb ook een 2e hands gekocht voor onderdelen, bleek die toch overcompleet te zijn.
Die hebben we gedemonteerd, en dan kom je er achter dat niet iedereen even zorgvuldig is.

Nu bouwen we hem volgens het manual op, dan is alles weer tip-top.

Kan je de verkoper nog vragen welk type het is?

Arie
 
Gyro zit inderdaad verkeerd geplakt. Wel onderkant naar onder plakken..

Servo's zijn wel een beetje extreem aan de onderkant van wat er in mag
1 keer een enthousiaste beweging, en het stript.
Dezelfde op de staart gaat ook meestal niet goed. In normal gyro modus kan het goed te krijgen zijn, heading hold kan een probleem worden

Gewoon een tip..
Dat je niet te duur wilt gaan, ok.. maar als iets stript, ben je hem kwijt.
 
volgens mij zijn daar meer dingen niet goed aan de heli,

verder boven al geschreven, dat de heck-sturing van een vliegtuig komt,
en niet zou werken bij deze heli om de staart goed aan te sturen,

tsja, en de 3e swash-servo kan ook nog aan de andere kant zijn,
maar het kan idd ook een fp heli zijn,

als ik ooit een 2e hands heli zou kopen,
moet die voor gevlogen worden,
of het is een heli hier van het forum
of van de club bv.

Groet
Uwe
 
Het is niet duidelijk te zien maar volgens mij kan ik net een servo hevel zien onder de hoofdrotor as. Ik denk dat de collectieve bladverstelling daarmee aangestuurd wordt. Net zoals vroeger bij een Schlüter Bell 222 of een Kalt Space Baron.
 
Nu ga ik toch noch een keer in op de vraag:

Hulp bij aansluiten van reciever

Stephan, dan zou het handig zijn,
als wij weten welke reciever het is,
het is niet vermeld, en is ook niet te zien !??
 
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik ben bang dat dit moeilijker is als het lijkt.
Idd zijn er al een aantal zaken aangegeven die niet lijken te kloppen, maar daar zal ik op basis van jou fotos niet verder op in gaan.

In antwoord op de vraag “hulp bij aansluiten receiver”.
Je zult eerst moeten weten wat voor type swash aansturing je hebt, en dit correct instellen op je zender (pagina 89 van het DX6i manual).
Als ik zo je helie zie kan het een H1 aansturing zijn (elke servo zijn eigen functie) het kan echter ook een HR3 zijn, de servos hebben dan een gecombineerde functie.
Als je dit verkeerd instelt krijg je hem nooit werkend.
Op Spektrum ontvangers staat de functie geschreven dus als je weet wat voor swash je hebt en welke servo wat doet weet je ook waar je de servo in de receiver moet pluggen.
Gewoon kijken of alles correct werkt:
pitch up-down - swash moet horizontaal up-down gaan
aileron links-rechts – swash moet op gelijke hoogte blijven en links-rechts kantelen
elevator op-neer – swash moet op gelijke hoogte blijven en naar voor en achter kantelen

Onderstaand heb ik van intenet geplukt, ik ben niet zeker van de rudder gain en pitch maar dat merk je wel met testen.

AR6200
RX.THR > ESC
RX.AIL > Aileron servo
RX.ELE > Elevator servo
RX.RUD > Rudder servo
RX.GEAR > Rudder Gyro Gain
RX.AUX1 > Pitch servo

AR7000
RX.THR > ESC
RX.AIL > Aileron servo
RX.ELE > Elevator servo
RX.RUD > Rudder servo
RX.AUX1 > Pitch servo
RX.AUX2 > Rudder Gyro Gain
 
Laatst bewerkt:
Je zult wel moe worden van onze adviezen, maar ze zijn goed bedoeld. Ik weet niet hoe oud de zender is, maar de potmeters in de sticks van de DX6i zijn niet van de beste kwaliteit. Dit heb ik zelf ondervonden met mijn DX6i ondanks dat mijn serienummer niet in de terug roep batch zat. Uiteindelijk heb ik een oude zender gekanibaliseerd en mijn zender omgebouwd. Als ik jou was zou ik even controleren of er geen storing zit in de volledige slag van al de kanalen. Zoek maar op DX6i en potfailure.
 
De zender is pas een paar maanden oud. De zender hier al die tijd gebruikt voor Phoenix. En daar werken de sticks prima.
 
En nu zie ik ook de missende servo. Maar welk type/merk heli is het, dan kan er een handleiding bij gezocht worden.

Fred
 
Back
Top