hulp bij afstellen robbe arrow plus flybarless rtf 2.4 ghz

Hallo,

Ik heb een tijdje terug een robbe arrow gekocht.
Hier een paar keer mee gevlogen maar bij het opstijgen blijft hij niet stabiel hij gaat de hele tijd naar rechts toe.
kan iemand me tips geven hoe ik rustig hier mee kan beginnen?
groeten
johan

Hey Johan, je kan 2 dingen doen:

Als hij ook als je al vliegt naar rechts nijgt wat naar links trimmen met de trim onder de rechter stick (aileron trim)

Als hij allen bij opstijgen naar rechts nijgt alleen wat links sturen tijdens het opstijgen.

Je kunt ook het serve stangetje iets verstellen (wel de juiste kant op natuurlijk).
Een andere tip is de expo in je zender wat verlagen.
Zodat je uitslagen langer worden en het geheel een stuk beter te besturen is.

Ik dacht dat je FBL nooit mocht trimmen? Alleen swashplate recht zetten met de stuurstangen afstellen, en meer niet, toch? Ik had ook begrepen dat je van de cyclic af moet blijven bij het opstijgen...

Deze helikopters mag je wel trimmen. Overigens dacht ik in eerste instantie aan een coax excuus hier voor. Dat hij naar rechts nijgt is bij een fbl ook logisch omdat daar een stukje voor geprogrammeerd aileron rechts in zit om te compenseren dat hij naar links wil vliegen. In de lucht hangt hij altijd iets naar rechts dat is normaal.

Bij de meeste fbl systemen moet je trimmen ( mechanische setup helemaal optimaliseren) voordat je de setup stappen doorloopt van het fbl systeem. Die zijn dus ook te trimmen maar dan moet je na het trimmen weer de setup van het FBL systeem doen.

Op wat voor hoogte vliegt hij instabiel en naar rechts? als dit <50 cm is komt dit door het ground effect namelijk.

Laatst bewerkt:
hallo allemaal bedankt voor jullie reactie.
heeft misschien iemand een nederlandse beschrijving van de robbe incl zender?
want ik zou idd graag de expo lager zetten.
het naar rechts gaan doet hij ook boven de 50 cm.
is het dan misschien verstandig om de stuur stang iets te verdraaien?

Bij de meeste fbl systemen moet je trimmen ( mechanische setup helemaal optimaliseren) voordat je de setup stappen doorloopt van het fbl systeem. Die zijn dus ook te trimmen maar dan moet je na het trimmen weer de setup van het FBL systeem doen.
Bij welk FBL systeem zou dit zijn dan? In ieder geval nìet bij Microbeast of Vstabi.

Ik heb zelf een Evo 180 SE flybarless is identiek aan de Robbe flybarless en deze dient niet getrimt te worden.
Het afstellen gebeurd met de receiver.

Misschien heb je hier iets aan. Ga vooral niet trimmen, krijg je alleen maar hinder mee.
Link is van een walkera v200d02, exact aan de robbe flybarless.

[media=youtube]aWn53CipURU[/media]

Nog een belangrijke tip.
Bij het opstijgen niet gaan corrigeren totdat hij een 1 1/2 meter in de lucht hangt. Heli zal altijd wat uitwijken, ik krijg de heli nu mooi recht omhoog maar heb hier in eerste instantie ook mee lopen puzzellen.
Trims op 50% houden.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Video was idd erg duidelijk vanavond maar eens proberen zender op trainer en weer rustig aan proberen.

Ik heb zelf één keer op trainer geprobeerd te vliegen maar snel omgezet naar de normale stand. Hierdoor is de reactie op de helicopter veel sneller en heb je grotere uitslagen waardoor je ook beter kan vliegen met een beetje wind. Persoonlijk vond ik het maar lastig om te hoveren op easy mode. Ligt er natuurlijk ook aan waar je vliegt met de Robbe?

Succes en hou hem heel;)

Maar buiten is er toch moeilijk mee te vliegen?
Ik doe het nu in een zaal maar ben al een aantal keer tegen de wand aan gevlogen:(
Al setje rotorbladen en hoofd tandwiel kapot gevlogen.
Nu maar een trainingskruis eronder.

Vanavond gevlogen, maar het ging niet fijn het lijkt wel of ik gezopen had.
Nog even gebeld naar degene waar ik m gekocht heb, volgens hem moet hij heel stabiel zijn.
Hij nodigde me uit om morgen even langs te komen en dan kijken zij er even naar.

Vanavond gevlogen, maar het ging niet fijn het lijkt wel of ik gezopen had.
Nog even gebeld naar degene waar ik m gekocht heb, volgens hem moet hij heel stabiel zijn.
Hij nodigde me uit om morgen even langs te komen en dan kijken zij er even naar.

Ik weet niet of het er nu toe doet omdat je morgen al hulp krijgt maar anders zou je even een foto van je receiver kunnen plaatsen, wellicht staat dat verkeerd.

Kan ev ook nog liggen aan een los onderdeel wat niet goed vast zit of iets wat is gebroken tijdens een crash maar nog niet is gezien.
Teveel speling op tandwieltjes op je tail, die de tailrotor aansturen?

Hoop dat de oplossing morgen wordt gevonden en dat je dan kan vliegen.
Ik heb weer onderdelen voor mijn flybarless besteld en hoop dat ik deze week de onderdelen binnen heb.

vandaag terug geweest naar heliparts super geholpen zeg!
vanmiddag gelijk gevlogen en ja hoor dit is leuk zeg!

Ben ik nieuwschierig naar de oplossing. Enne een filmpje is ook leuk om mij jaloers te maken. Ik ben nog weleens te snel in mijn heli ontwikkeling en wil te snel gaan vliegen waardoor ik een aantal keren al ben gecrashed.
Zal wel aan de heli liggen. Aan mij zal het zeker niet liggen, ik doe mijn best:rolleyes:

Back