Hulp bij bouwen kotter

• Topicstarter Topicstarter Schipfanaat
  • Startdatum Startdatum
S

Schipfanaat

Guest
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over de bouw van een kotter,

Waar kan ik een romp bestellen via internet? of kan ik deze ook zelf maken, dat lijkt me namelijk leuker.

Via welke site kan ik het best aandrijfmotoren kopen?

Waar kan ik bouwtekeningen kopen of moet ik dan contact opnemen met de eigenaar/schipper van een kotter?

Als de kotter afgebouwd is, moet deze dan gebalanceerd worden om te varen? kan ik dat zelf doen bijvoorbeeld in een badkuip met water en loodjes/gewichtjes?

Wat is het beste materiaal voor de opbouw?

Ik hoop dat jullie hier antwoord op hebben :)

Groeten

Hallo Schipfanaat,

Ik zou zeggen, neem een paar uur? en lees het kopje met bouwverslagen eens door. Daar zijn gekochte abs rompen en zelfbouwromp projecten.

Verder, watvoor boot gaat het precies om? De aandrijving hangt natuurlijk af van de boot/romp.

En de opbouw idem, echter bij zelfbouw word veel ABS plaat en dun triplex of balsa gebruikt.

Ga eerst eens verder kijken op dit forum, en bedenk welke boot je wilt bouwen!

Groeten, JP

Hallo Schipfanaat,

Zoals Jp worden er al diverse bouwverslagen gedaan hier op dit forum en op andere forums.

Een romp kun je zelf maken of inderdaad kopen, kijk eens bij de modelbouwshop flevoland daar worden diverse kotter rompen aangeboden.

Voorwat betreft tekeningen dat is inderdaad een grote moeilijkheid ivm copyright. Het beste is inderdaad via een schipper of rederij aan een tekening te komen. Al is dat geen makkelijke opgave. weet ik uit eigen ervaring.

kijk eens op site van de MKCN Model bouw kotterclub Nederland daar kan je diverse mooie modellen zien en tevens een kijkje nemen op hun eigen forum.

Weet je al welke kotter je wilt bouwen, boomkor kotter, eurokotter,garnalen kotter, hektrawler of wat anders?

De motor die je wilt gebruiken hangt in het geheel af van de grote van de boot en daar is een grote diversiteit in.

Materiaal voor de komen diverse kunsstoffen, metaal (messing ed.) en hout natuurlijk voor in aanmerking. Het e.a. ligt natuurlijk geheel aan wat je zelf het makkelijkst kunt bewerken en natuurlijk ook wilt.

ik wens je succes met de bouw en keuze hiervan.

gr. Gert.

Back