Hulp bij herintreden

Discussie in 'Model elektronica' gestart door EmEs, 24 dec 2018.

  1. EmEs

    EmEs

    Lid geworden:
    15 aug 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Beste Forumleden,

    Na ongeveer 25 jaar heb ik mijn oude RC-spulletjes van onder het stof gehaald: een Robbe Compact 2 zender (27Mhz) met Mini-R2 ontvanger en twee RS 102S servo's. Het idee is om samen met mijn kinderen op een low budget manier aan bootjes te gaan knutselen. Als het ze bevalt gaan we langzaam uitbreiden en overstappen op wat moderner spul. Nu loop ik tegen de volgende dingen aan:

    Als ik de zender en ontvanger aanzet, maken de servo's kleine op en neer gaande bewegingen, terwijl de knuppels in rust stand staan. Wat zou dit kunnen zijn en is het op te lossen?

    Welke regelaar raden jullie aan? Vroeger gebruikte ik een mechanische, maar dat lijkt me niet handig en bovendien is die half verbrand. Ik wil een 540 motor gebruiken, maar ook kleinere motortjes. Voltage 7.2 maar later eventueel ook 12 volt loodaccu. Motor moet mooi langzaam kunnen draaien. Passen de stekkertjes van moderne regelaars nog op mijn oude ontvanger?

    Bij voorbaat dank!
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het probleem met de bewegende servos komt waarschijnlijk doordat ze al tijden niet gebruikt zijn. De kontakten zijn dan wat gecorrodeert. Waarschijnlijk als je ze een tijdje heen en weer laat bewegen gaat het over. De kontakten slijten dan weer een beetje schoon.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Servo's kosten tegenwoordig slechts enkele euro's per stuk in China....
     
  4. EmEs

    EmEs

    Lid geworden:
    15 aug 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Tuurlijk, alles is te koop, maar daar gaat het niet om. De servo's doen het gewoon (ze reageren op de knuppels), dus ik probeer eerst Toostbeek z'n methode.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat voor zend- en ontvangaccu gebruik je?
    Bewegen de servo's ook wanner je een enkele i.p.v. twee servo's aansluit?

    Geen contactspray gebruiken, zorgt poosje voor beter contact, maar trekt meer vuil aan.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Bij het inschakelen zullen bijna alle servo's een beetje heen en weer bewegen, zeker de oudere (analoge) types. Digitale servo's niet altijd maar sommige toch ook.
    Als ze na het inschakelen gewoon normaal werken en netjes in het midden stil staan is er helemaal niets aan de hand. Staan de servo's constant rond de midden positie een beetje heen en weer te rommelen dan kan de potmeter vuil zijn, in het ergste geval zal hij versleten zijn. Door de servo een poosje heen en weer te bewegen kan je de "vuiligheid" weg poetsen en zal de servo verder normaal werken. Een versleten potmeter is wel een probleem. Of je voor die servo's nog nieuwe potmeters kan krijgen is de vraag. Waarschijnlijk zijn een paar nieuwe servo's dan een betere (goedkopere) oplossing.

    Als motorregelaar kan je aan DEZE denken. Deze kan tot 15A konstant verwerken wat voor een 540 motor ruim voldoende is. Wil je toch meer stroom dan is DEZE regelaar misschien wat voor je. Deze kan tot 30A verwerken.
    Beide regelaars kunnen tot 12V gebruikt worden en kosten geen vermogen.

    Denk er aan dat je met 27MHz apparatuur werkt. Die band kan soms behoorlijk last hebben van storingen. Met een bootje zal je daar waarschijnlijk niet zo snel problemen door krijgen maar als er eens iets vreemds gebeurt kan dat heel goed door storing komen.
     
  7. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Eerst de zender aanzetten en dan de ontvanger, aan het eind eerst de ontvanger uitzetten en dan de zender.
    De zender is altijd het langs aan.

    Hans
     

Deel Deze Pagina