hulp bij herstelling edge 540

hallo iedereen,

ik heb 2 weken geleden neergestort met mijn edge, de reden weet ik niet echt, maar ben wel overtuigt dat het geen pilot error was :p volgens mij was het te traag uit een bocht gekomen en gestalt. nu is er heel wat schade aan, vleugel wat kapot, motorbox volledig afgebroken, cockpitkap doormidden gebroken motorkap ook beschadigd, de vleugels hebben ook in de romp gestekt, dus de romp moet ook herstelt worden. (daar post ik straks wat foto's van) maar waarvoor ik dus het meeste hulp voor nodig heb is de ene vleugel, die is serieus beschadigd. hij is neergestort in de spruiten en een stengel door de vleugel.

nu moeten er op die plaats 2 ribben komen die op ongeveer 2a3cm van elkaar liggen. maar het probleem is nu hoe kan ik het best die ribben maken?
ik weet niet echt hoe eraan te beginnen. weten jullie tips?
misschien een schema ofzo?

die ribben moeten komen waar je die 2 donkere vlekken (gaatjes) ziet

dscn5176r.jpg

Hé jammer dat je gecrashed bent.

In eerste instantie lijkt het makkelijk die kapotte vleugel te herstellen, maar lijkt mij nog moeilijker, daar er volgens mij een dwarsligger( mss zelfs boven en onder de rib) van de tip naar de wortel rib moet.
Anders krijg je geen stijfheid in de vleugel, evenals de neus- en achterlijst uit één stuk. Dus sowieso de kapotte vleugel ontkleden.

Uiterste mogelijkheid lijkt mij een spiegel kopie van de andere helft maken als er geen andere optie is.

Sterkte!!

2 ribben inlijmen en goed is gaat niet werken .
Breekt hij bij de eerste vlucht al weer uit elkaar.

Als eerste moet de komplete bespanning er af en moet je de holmen ook vernieuwen of gaan repareren .

En als je weer een crash hebt , neem alle houtdelen mee naar huis .
Je kan dan uit de delen met CA snel het voorbeeld van de ribben in elkaar zetten , die hoef je dan maar af te tekenen.

Misschien beter een stel vleugels te kopen of een kompleet nieuw model en de setup over te zetten.;)

Mvg Johan

hoi , makkelijke manier: plaats een blokje schuim op de plek waar de ribben zaten.
snij met een dun draadje of lang plat mes het profiel na van de vleugel door plat over de bestaande vleugel te bewegen.
verwijder de schuimmal en teken na op hout.
trek er boven en onder houtdikte van af (1,5 mm ) plaats de ribben in de vleugel.
de liggers de er nog uitsteken schuin in minstens 3 x houtdikte afzagen ,(driehoek) zodat er weer een sterke ligger gevormd wordt, stuk er in passen.
vleugel daarna weer dichtmaken en op nieuw folie aanbrengen.
voor ervaren bouwer 2 avondjes werk wellicht, vraag anders eens hulp op je vliegclub !
gr rinie

hallo,
ik zal het ook eens in de club vragen, want die vleugel volledig opensnijden, vindt ik wat jammer.
de romp heb ik al deels herstelt. dat lukt aardig. nuja, die vleugel blijf ik moeilijk vinden, dus zal ik maar aan beginnen wanneer ik zeker weet hoe het moet.

en om terug te keren op plotterwelt zijn reactie:

ik heb alle houtdeeltjes weer mee naar huis. maar die vleugel heeft er echt goed van langs gekregen. ik heb dus alle deeltjes mee, maar dit is echt een potje vol met houtbrokjes niet groter dan een centimeter. dus heb al zitten puzzelen voor die ribbe te vinden, maar dit is echt niet doenbaar

Onder de bespanning kan er veel kapot zijn, zonder dat je het op tafel merkt...

een collegavlieger had dit weekend ook een crash, vleugel zag er nog best goed uit
geen gaten in de bespanning, geen grote deuken in het houtwerk

maar als je de vleugel bij het midden vastpakte, en bij het eind kon je de vleugeltip bijna 40 graden verdraaien
dus bij hem is waarschijnlijk de hoofdligger kapot, of de lijm is overal gebroken, maar om te repareren moet toch alles los

en je moet toch met bespanning aan de slag...
kun je meteen de kleurstelling veranderen ;-)

Back