hulp bij keuze beitels

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door peyke, 11 jan 2015.

  1. peyke

    peyke

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    z-limburg
    hoi,

    Ik heb sinds kort een hobbymat md65 draaibankje en ben me nu aan het verdiepen in de materie van het draaien en beitels.
    Maar waar ik niet zo goed achterkom is welk soort beitels ik nu het beste kan gebruiken (hss of met wisselplaatjes)

    ik wil vooral alu,messing,ijzer, teflon gaan draaien en misschien als dat kan een enkele keer rvs.

    ik lees verschillende verhalen oa: dat zo'n klein bankje dat ik heb niet sterk genoeg zou zijn voor wisselplaatjes.omdat deze zouden zijn gemaakt om in 1 keer veel te verspanen?

    Ik heb enkele hss beitels erbij gekregen maar weet dus niet of deze scherp zijn en onder de goede hoek geslepen.als ik dit wil testen heb ik dus zoiets nodig ? https://www.hbm-machines.com/produc...n/pagina-4/hbm-18-delige-beitelslijpmallenset

    en als ik de hss beitels wil slijpen dan heb ik zo'n witte steen nodig, maar zijn er ook oplossingen te koop zodat ik meteen onder de juiste hoek kan slijpen en dit niet uit de hand hoef te doen? dus een of andere opzet stuk die je onder verschillende hoeken kan plaatsen en dan slijpen maar? (vastgemaakt op mijn cranenbroek slijpsteentje)

    mvg peyke
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    beitels zelf slijpen kost wat tijd om dat goed te leren er zijn wel boeken voor waar die hoeken instaan maar je zult het er zelf aan moeten slijpen.

    zelf gebruik ik wisselplaatjes en dat gaat prima ook op een 180x300 bankje bijvoorbeeld. Daarnaast is het altijd aan te raden om wel wat aanzet over te houden 0.01mm afdraaien is veel moeilijker dan 0.1mm. De beitel moet namelijk wel wat hebben om te snijden.. daarom werk je meestal eerst naar je circa afmeting toe om dan de laatste 0.1 - 0.2mm in 1x af te draaien.

    let wel dat er met wisselplaatjes veel verschillende soorten zijn voor verschillende materialen. Het grote voordeel is dat als je een plaatje wisselt of breekt je niet de hele afstelling opnieuw hoeft na te lopen. (of je moet echt op 0.005 of kleiner bezig zijn).
     
  3. peyke

    peyke

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    z-limburg
  4. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
  5. peyke

    peyke

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    z-limburg
    ik snap even niet hoe ik de verschillende plaatjes kan onderscheiden?

    -ik begreep dat er verschillenden manieren van vastklemmen zijn?
    -als ik nu bijv. alu, messing, staal,ijzer, rvs wil verspanen dan heb ik dan voor de verschillende materialen allemaal een verschillen kopje nodig?
    want bij hss beitels heb ik begrepen dat je dan allemaal verschillende hoeken moet slijpen.

    Ben dus een beginner op de draaibank, en lees me mottig
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    buitelar hanteerd volgens mij alleen ferro en non ferro.
    vdhbv heeft er dacht ik 3 of 4 soorten.

    het heeft vooral met de radius van de punt te maken en de hoeken van de beitel. Voor aluminium is die punt wat scherper dan voor staal. daar is de punt een fractie meer afgerond. Let wel we spreken hier over 0.01mm en kleiner je zal het vooral merken als je aluminium echt glad wilt draaien dat de beitels welke daarvoor bedoeld zijn een veel beter resultaat geven.
     
  7. peyke

    peyke

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    z-limburg
    dus als ik het goed begrijp kun je met die wisselplaatje voor staal ook alu draaien alleen zal dan de afwerking niet zo geweldig zijn?
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Haal die plaatjes bij die verkoper op MP die ook de sanvik kistjes aanbied, heb je beter spul voor minder geld.
    zoek wisselplaten.
    En ja je kunt met een plaat voor staal ook alu doen, maar waarom zou je, paar plaatjes van drie euro, en j hebt een beter resultaat.
    Denk dat je wel een uitdaging hebt om staal in die hobymat te bewerken, dat moet dan echt met kleine stapjes
     
  9. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Op je andere vraag, je hebt een paar beitelhouders zoals dat setje van HBM .
    Niet optimaal maar met zoiets kan je je eerst prima redden, een extra beiteltje zoals een copierbeitel kan je er later altijd nog een keer bijkopen.
    Voordeel van een dergelijk setje is dat de beiteltjes het zelfde beitelplaatje gebruikt. als je er dan dus een paar voor alu koopt kan je wisselen.
    Het is dus het plaatje wat het verschil maakt,
     
  10. peyke

    peyke

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    z-limburg
    ik heb de verkoper op mp gevonden maar moet hem nog bellen.

    ik heb tevens ook nog wat meetgereedschap nodig (klok, micrometer enz) maar weet hier iemand of er kwaliteitsverschil zit tussen vdhbv.nl en hbm.nl?
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    PM gestuurd
    maar zoek mitutoyo op marktplaats,
    1 verkoper heeft klokjes en digitale micrometers voor weinig geld
     
  12. peyke

    peyke

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    z-limburg
    heb een beitelsetje gekocht.

    zou iemand me kunnen zeggen waarvoor alle beitels precies dienen?

    [​IMG]

    [​IMG]

    nr8 is een binnendraai voor binnen diameters uiteraard.
    nr 7 is een afsteek en de nr6 is een draadbeitel.
    maar nr 1?
    nr2 en 3 zijn volgens mij linkse en rechtse ruwbeitels? voor langs en dwars draaien?
    nr 4 en 5 mesbeitels? voor schoon naai te draaien? en snap ok even niet waarom de plaatjes van die onder verschillende hoeken zitten?

    Maakt het trouwens ook nog uit onder welke hoek je de beitel in de beitelhouder zet?

    mvg peyke
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    de enige die ik gebruik zijn 2 , 3 en heel soms 4 de rest zit nog in het doosje
    voor binnen draaien heb ik een hss beitel om ruw uit te draaien
    dan een hss voor het fijnere werk en dan een profiel beitel voor een groef in het werk stuk te draaien

    dus 6 beitels in totaal die ik gebruik de rest ?????

    gr raf
     
  14. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    beitels

    Hallo Peyke,
    Gewoon proberen. HM voor ruw voordraaien, HSS-Co voor nadraaien als het materiaal het toe laat. Flink GOOGLEN, ook op joetioeb, voor voorbeelden.
     
  15. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    2 is een linkse voor werken van rechts naar links 3 een rechtse .
    Beide geb ruik je voor zowel langs als dwars draaien , kijk naar de hoek van he beitelplaatje , dat is gelijk of je nu langs of dwars draait , deze gebruik je dus ook haaks op het werkstuk.
    4 kan je mee variƫren, zolang de punt maar kan snijden. zie maar het plaatje wat je zelf gepost hebt met een beitel in die vorm.
    5 kopieer beitel. http://www.hogetex.com/media/catalo...19eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_1_70.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2015
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    beitel 1 is een ruw beitel voor grove aanzet.
    beitel 2 van rechts naar links werken
    beitel 3 van links naar rechts werken
    beitel 4 de round nose zoals in het plaatje
    beitel 5 fijn draai beitel, deze kan niet al teveel aanzet verwerken dan breekt de punt
    beitel 6 draadsnijbeitel
    beitel 7 afsteekbeitel
    beitel 8 binnendraaibeitel.

    HM kan je overigens ook prima mee glad draaien, hss moet je goed kunnen slijpen om een glad resultaat mee te krijgen. Maar de juiste beitels voor aluminium kunnen een glanzend resultaat halen met HM (wisselplaatjes)
     
  17. peyke

    peyke

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    z-limburg
    hartelijk dank voor de reacties. nu weet ik tenminste wat ik in het laatje heb liggen.
     
  18. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hallo allemaal,
    Gisteren heb ik ook een md65 gekocht, ziet er gaaf en spelingvrij uit. Alles voelt goed, geen versleuteld apparaat.
    Ik wil er patrijspoortjes mee maken van 20 mm, een mooi stukje messing rond bij HB gekocht.
    Echter 20 mm kan ik niet in de drieklauw kwijt. Buiten de kop kunnen de klauwtje ver genoeg uit elkaar, maar in de kop zit een gat van 16 mm. Is het normaal dat het gat door de kop klein is, of heb ik er een kop opzitten die afwijkt van normaal? Het stukje messing is slechts 10cm lang, ik heb gedacht om dit stuk messing op te spannen tussen kop en center en dan er een stukje tot 16mm te draaien zodatik hem iets verder in de kop kan opspannen zodat het goed vast zit en niet slingert, maar ja ik weet het niet goed. Weet een van jullie ervaren draaiers een goed tip.

    Het is voor mij 42 jaar geleden dat ik op de ambachtschool draailes heb gehad, dus ja ik heb wel eerder gedraaid en les gehad, maar een beetje bijscholing kan geen kwaad.
     
  19. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Wat is de doorlaat van de as in de kop ?
    Hoe moeten de patrijspoortjes er uit gaan zien.
    Het materiaal is 20 mm als je dan uitgaat van 5xd zonder tegen center zou het moeten kunnen.
    Afsteken zo ver van de klauwplaat kan je met zo,n bankje wel vergeten. dat word echt lastig
    De klauwen houden het materiaal vast, wat er dan nog door de kop steekt maakt niets uit .
     
  20. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    De doorlaat is 16 mm. En omdat de doorlaat in de kop 16 mm is kan een derde van het klembereik van de klauwtjes niet gebruikt worden. Zo dacht ik aan het begin een stukje 16 mm te draaien voor in de doorlaat, wat naar mijn mening dan weer extra stabiliteit geeft,
     

Deel Deze Pagina