Hulp bij keuze BL motor

Rob

Forum veteraan
Dag allemaal,

Ik heb een klein bootje waarvan het rompje met 25 cm lengte wat weg heeft van een speedbootje dus daarom de vraag maar even in dit deel van het forum...

Van origine hoort er een sp280 motortje in maar omdat ik alleen lipo gebruik en geen regelaar kon vinden voor een brushed motor met reverse en lipo cut-off, is er een 18A BL regelaar met reverse en lipo cut-off ingekomen.

Huidige aandrijving:
Momenteel heeft het de originele Robbe 3-blads 30 mm schroef (zwart) en een Mega AC n 16/7/12 binnenloper BL motor (volgens de data bij 'no load' 1430 rpm/V) die oorspronkelijk in een vliegtuig zat. Deze motor van 48 g. is eigenlijk veel te zwaar en om de zaak in balans te houden zit er een 3s 1300 mAh lipo helemaal achterin.

Resultaten:
Met throttle ATV op 33% vaart ie volgas nog goed en planeert, daarboven is het vermogen veel te hoog en trekt het hele bootje schuin en ook sterk naar een kant en is slecht bestuurbaar.
- 33% ATV: stroom onbelast (schroef in lucht) 0,7A / 1300 rpm
- 33% ATV: stroom belast (schroef in water) 1,2A
- 100% ATV: stroom onbelast (schroef in lucht) 0.85A / 1800 rpm

Het lijkt me duidelijk dat deze motor (die tot 6A mag trekken) voor dit kleine bootje zwaar overkill is en nu zoek ik een beter passend binnenloper BL motortje (lichter). Maar ik kan het 1800 rpm onbelaste toerental (0,85A! dus niet bepaald echt onbelast) niet rijmen met het 'no load' toerental van 1430x12V = 17.000 rpm waardoor ik nu niet weet naar welke kV (rpm/V) waarde ik moet zoeken.

Kan iemand mij adviseren naar welke motorgegevens ik zou moeten zoeken?

Hallo Rob,

Heb je een paar foto's van je boot?
Is het een onderwaterschroef, of oppervlakteaandrijving?

Groeten, Jan.

Het plaatsen van de link lukt me niet maar het gaat om de Robbe Moewe (1-1037) met daaronder Robbe schiffsschr. 3 Bl. D30 R (1-1470), origineel aangedreven door een E-Motor Navy S 4,8V (1-4109) en niet de sp280 die er in lag toen ik 'm overnam. Zoals je ziet is het niet een 'echte' speedboot maar gaat wel degelijk in plané. Wanneer er een leuk BL aandrijvinkje te vinden is zal het bootje direct aan z'n maximum kunnen zitten dus vooralsnog wil ik 'm origineel laten, hooguit een schroefoptimalisatie...

Het is dus juist de moeilijkheid om voor zo'n klein bootje ook een klein BL motortje te vinden met voldoende 'lage' toeren. Wanneer ik een 2s lipo neem is de 1300 mAh accu qua gewicht veel te licht en ligt het bootje dus zielig voorover.

Van het originele 1-4109 motortje wordt genoemd dat het bij 4.8V en maximale wirkungsgrad een toerental heeft van 9300 rpm. Betekent dat dat ik ook ongeveer een toerental van 9300 rpm moet zoeken? Dus met 2s accu (voorkeur vanwege gewicht) ongeveer 9300 / 8V = 1160 kV?? Dan zou mijn huidige motor met 1430 kV op 2s er toch niet zo geweldig naast moeten zitten maar het is toch echt te zwaar.

Zag nog wel vertraagde setjes die misschien wat zouden kunnen zijn maar daar heb ik denk ik geen ruimte voor.

Ik zit ermee te stoeien met die kV, rpm/V, efficientie en onbelaste toerentallen die je nooit hebt etc dus ik hoop dat jullie kunnen helpen...

Laatst bewerkt:
Hallo Rob,

Da's de "Beiboot" van de Nordeney, die is bedoeld als verdringer en niet als speedboot...

Wat jij ervaart met de overmotorisering is normaal bij een onderwaterschroef, de romp kan het beschikbare vermogen niet in snelheid omzetten en zal inderdaad op één zijde gaan varen door het moment van de schroef (been there done that...)

Met een aandrijving voor een mini-ECO zul je wellicht een heel eind kunnen komen, maar omdat de romp vrij smal is, vrees ik dat de top niet bijster hoog zal liggen.

Houdt er rekening mee, dat het rendement van een borstelloze motor véél hoger is dan het borstelequivalent, die bij deze grootte vaak niet verder komen dan een rendement van 60%..., als je eenzelfde motorformaat in bortelloos neemt zit je al bijna de helft hoger in rendement.

Je kunt deze romp dus met een minuscuul BL motortje al over de grens krijgen.

Zorg ervoor, dat je zo licht mogelijk bouwt, zodat extra gewicht, om de romp op z'n waterlijn te krijgen onderin komt te liggen en niet in de vorm van een lipo ergens ver boven de bodem dwars in de boot, dat komt het vaargedrag óók ten goede.

Groeten, Jan.

Hallo Rob, ... met een aandrijving voor een mini-ECO zul je wellicht een heel eind kunnen komen, maar omdat de romp vrij smal is, vrees ik dat de top niet bijster hoog zal liggen... Je kunt deze romp dus met een minuscuul BL motortje al over de grens krijgen... Groeten, Jan.

Dank voor je antwoord. Ik heb bv nog een klein Feiago 5300kV motortje liggen maar dat leek me door het hoge toerental? geen optie...

Welke aandrijving voor een mini-ECO of welk minuscuul BL motortje kun je adviseren?

Hallo Rob,

Ik denk, dat er maar weinig mensen zijn, die zulke kleine rompjes van een borstelloze aandrijving voorzien, helemaal, omdat het een bijboot is, die als verdringer bedoeld is, dan is een 280 borstelmotor méér dan zat en ook goed regelbaar met een betaalbare borstelregelaar.

De brushless regelaars die eenzelfde regelkarakteristiek hebben zijn over het algemeen te groot om in zo'n klein rompje onder te brengen.

Als je toch borstelloos wilt gaan, zou ik een kleine buitenloper nemen, met een lage KV, zodat er ook nog wat te regelen valt...
Tussen de 2500 en 3500 toeren onder last aan de prop is al voldoende, meer geeft de rare verschijnselen die je al kent.
Blijft het probleem om er een regelaar bij te vinden, die in de boot past en de boot ook nog langzaam kan laten varen.

Groeten, Jan.

Jan, bedankt voor je reactie! Ik snap dat het blijkbaar niet zoveel voorkomt. Ik had gehoopt dat je een BL mini Eco aandrijving wist maar ik zie dat die standaard ook gewoon borstelmotoren hebben.

Als ik een regelaar met reverse en lipo cut-off had kunnen vinden dan was ik ook bij een borstelmotor gebleven. Maar ik heb er behoorlijk naar gezocht en ook hier op het forum kon men mij niet zo'n regelaar noemen.

Daarom ben ik maar overgestapt op een BL regelaar. Deze zit er overigens dus al in hoor, met een BL motor.

Ik heb echter nu echter doot jouw opmerking dit draadje gevonden hulp-bij-upgraden-graupner-mini-eco-brushless en ga eens kijken of ik daar wijzer van wordt...

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou nog iets jij komt uit Zutphen, en er zit in Zutphen een modelboten vereniging.
Die doen ook nog eens notabene veel met elektrospeed.
Waaronder ik zij de gek met een Outrigger van 45cm met een gemiddelde snelheid van 100km/h.
Dus wat let je om eens op een woensdag avond langs te komen.

Grt Raymond

@Raymond, ik ken Atlantis en kom ook wel eens kijken bij de vijver in de buurt van het Graaf Ottobad. Mijn bootje is echter geen speedboot hoor, ben alleen op zoek naar info mbt de aandrijving. Maar ik kom evengoed dit seizoen weer af en toe kijken. Ik heb er ook wel eens meegezeild met een MM...

Back