Hulp bij keuze van een andere zwever

• Topicstarter Topicstarter blutch
  • Startdatum Startdatum
B

blutch

Guest
Gegroet iedereen,

Ik had vorig jaar een zwever gekocht die spijtig genoeg niet geschikt was voor wat ik ermee wilde doen (een miskoop dus...) zou ik toch is graag van de mensen hier op het forum willen vragen naar welke zwever ik moet opzoek gaan.
De zwever zou moeten voldoen aan volgende zaken:

-Een elektro-zwever (uit te rusten met brushless motor en lipo)
-tussen de 2,8m en 3,2m spanwijdte (model niet in carbon)
-Een zwever bedoeld voor te gebruiken bij vlak landschap (geen hellingzwever, geen
zwever voor in de bergen)
-Het vliegertje moet goed bestuurbaar blijven bij normale windsnelheden (mijn robbe
habicht vliegt bvb enkel goed bij windstil weer)
-Zwever dat liefst een rustige vliegsnelheid heeft (dus geen hotliner en geen super
gevorderd model waarbij het vliegtuig een hoog tempo nodig heeft. Eerder een zwever met
rolroeren zodat een beginnend-gevorderde er plezier aan heeft en kan evolueren)

Zouden jullie mij eens wat goede raad kunnen geven, zweven is super maar het wordt een opgave als je met een te moeilijk ding het luchtruim kiest.
Ik dacht bvb aan de graupner acro maxie?

Alle reacties welkom!
Groetjes

Welke zwever was die miskoop? dan weten we wat je in iedergeval NIET wilt
Mag het een schuimpie zijn (EPP) deze zijn er denk ik niet van ca 3 meter.
Volledig houtbouw, kunststof romp?
Deze vraag wordt nl wel meer gesteld op dit forum dus is het slim om de eerste 3 paginas met onderwerpen eens langs te lopen en de antwoorden bestuderen.

Succes

de MPX Cularis komt dan alleen maar in beeld.

Spanwijdte 2,61 m
en helemaal van Elapor, wie zei dat schuim modellen niet groot kunnen zijn, ok, kom nog 20 cm te kort voor die 2,8 meter tot 3 meter, maar is de enigste die aan de rest van je voorwaarden voldoet.

Mee eens.............. maar ik dacht dat die qwa afmeting niet geschikt zou zijn.
Verder een (zeer) goede zwever

Bedankt al voor de reacties.
Om wat antwoorden te geven jullie vragen:
Het was een symprop prolution dat ik had.

Blijkbaar heb ik zoveel eisen gesteld dat er bijna geen zwever meer overblijft. :(
Liefst een zwever met romp in plastic en de vleugels in hout.(ribben of sandwiched met foam tussen het hout) Dus geen schuimpje.

Om het wat gemakkelijker te maken: het vliegtuig mag wat moeilijker zijn te vliegen dan een gewoon beginnerstoestel. (anders kun je geen vorderingen maken.)

bedankt hé mensen!

Sjors,
Svist is veel sneller (warmliner-achtig). Hij is ook flink zwaarder dan een Elipsoïd. Als je wilt thermieken is die Elipsoïd de betere keuze denk ik. Ik weet twee mensen die een Svist hebben gehad en er eigenlijk niet mee overweg konden omdat je hem vrij snel moet vliegen.

Is dit wat?

750449d5c9d647c1c.jpg

Simprop Solution zwever 270 cm spanw.
125 E

Ik vind hem prachtig

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke gegevens van een zwever bepalen ofdat deze geschikt is voor thermiek, acrobatie, hotliner, beginner?

De wingload geeft die mij aan of het model snel of traag moet gevlogen worden?
Is het totale gewicht van de zwever bepalend of je er mee kan vliegen op winderige dagen of niet?
Het lastige aan de keuze bij een zwever vind ik, is dat je altijd weet wat een beginnerskist is, maar wat een gevorderd of expert model is, wordt niet meer vermeld. Spijtig.

Groetjes

Sjors,
Svist is veel sneller (warmliner-achtig). Hij is ook flink zwaarder dan een Elipsoïd. Als je wilt thermieken is die Elipsoïd de betere keuze denk ik. Ik weet twee mensen die een Svist hebben gehad en er eigenlijk niet mee overweg konden omdat je hem vrij snel moet vliegen.

Ik ging al voor 75% voor de Elipsoïd, alleen het blauwe vind ik niks

Geschikt voor thermiek: langzaam kunnen vliegen is een voordeel (kleinere cirkels). Profiel geschikt voor langzame vlucht maar liefst met wel wat mogelijkheid om snelheid te maken (voor het steken tussen bellen). Lage vleugelbelasting.
Aerobatics: moet sterk en wendbaar zijn. Gewicht is een voordeel, kan dan vaak meer snelheid maken. Vleugelprofiel geschikt voor snelle vlucht. Grotere roervlakken. Vleugelbelasting meest hoger dan een thermiekkist.
Hotliner: enkel ontworpen om hard te gaan. Snel profiel, hoge vleugelbelasting. Vliegt derhalve beroerd als je langzaam gaat.

Beginner: tsja....onkritisch vlieggedrag is prettig. Dus vriendelijk overtrekken, niet te snel, sterk. Als het model eigenstabiel is (dus zonder correcties door jou gewoon blijft vliegen) is dat ook erg prettig.

Vleugelbelasting is een indicatie voor hoe snel er gevlogen moet worden maar hangt samen met het profiel. Een lage vleugelbelasting bij een snel profiel vliegt niet lekker, andersom ook niet. Let wel even op; voor een kist van 2m is 25 tot 30 g/dm2 redelijk normaal, bij kisten van 4m is 70 g/dm zeker niet ongebruikelijk. Die van 4 m vliegt sneller natuurlijk maar relatief scheelt het niet zo veel.

Het totale gewicht zegt niet zo heel veel. Ik heb een Salto van 1400 gram bij 230cm spanwijdte die prima vliegt met windkracht 4. Mijn 4m ASW durf ik boven windkracht 3 niet te lanceren. Eenmaal vliegend is er niks aan de hand maar bij start en landing kun je er je handen aan vol hebben.
En dan hebben we nog een Uhu van 300 gram die bij een beetje wind niet vooruit komt dus dat wil niet zo. Een DLG van 270 gram vliegt weer wel prima bij windkracht 3 en 4....Het heeft veel met het profiel te maken en de wendbaarheid.

Ik denk dat je het best anderen naar hun ervaringen kunt vragen met een model. Zo vanaf de specificaties blijft het een gok.

Welke gegevens van een zwever bepalen ofdat deze geschikt is voor thermiek, acrobatie, hotliner, beginner?

De wingload geeft die mij aan of het model snel of traag moet gevlogen worden?
Is het totale gewicht van de zwever bepalend of je er mee kan vliegen op winderige dagen of niet?
Het lastige aan de keuze bij een zwever vind ik, is dat je altijd weet wat een beginnerskist is, maar wat een gevorderd of expert model is, wordt niet meer vermeld. Spijtig.

Groetjes

Windstar 230

Heb een hele mooie Windstar 230 te koop.
Compleet.
Zie bij te koop vliegtuigen en op marktplaats.
Vliegt zoals jij wenst!
Gegarandeerd!

mvg
Kees

Back