Hulp bij mijn vliegtuig ontwerp!

Hey allemaal,

Ik ben een tijdje bezig geweest om een vliegtuigje in SketchUp te tekenen.
Ik ben nu al redelijk ver, maar ik heb nog een aantal vragen... Ik heb namelijk niet zoveel verstand van vliegtuigen tekenen...

- Is er iets dat ik nog moet veranderen of kan verbeteren?

- Zover ben ik nu...
full

- Zijn de maten van de vleugels goed?

full

- Is de romp dik (of dun) genoeg? Het is niks schaal ofzo, maar ik heb het gewoon getekend zonder na te denken... Dus misschien is het mooier als de romp nog dikker wordt?

- Ik heb nu twee plaatjes bij de neus. Op de achterste moet de motor komen (die kan altijd nog wat verder naar voren door er een plaatje tussen te steken), en de voorste is voor de sier denk ik :mrgreen:.
- De hoekjes zijn nog open, zou ik die dicht maken of vinden jullie het zo ook mooi (genoeg).

full

- Het lijkt me niet en vliegtuig om mett V stelling te maken. Of zou ik het toch een beetje kunnen doen?

- Welke maat zou ik hem kunnen maken? Ik heb nog een 9g motortje liggen, maar dan moet het misschien wel wat klein worden?
Welke maat zou nog vliegbaar zijn?
Een 19g motortje kan ook...

- Hier nog een foto vanuit een andere hoek.

full

- Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen bij dit project!

Grts

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb ook ooit zo'n vliegtuig gemaakt. denk eraan je stabilo (dus zonder hoogteroeren) groot genoeg te maken. de mijne was nauwelijks stabiel over de dwars-as.

je vleugel-verhoudingen zullen vast wel kloppen. vliegen doet het vast wel.
ook geen v-stelling gebruiken. je wilt dit kistje niet té stabiel maken.

mijn kistje heeft een spanwijdte van 80 cm, dacht ik. en, volgens mij, woog tie iets van 460 gram.

Dan voeg ik al toe aan mijn lijstje:

- Stabilo 0.5cm (ongeveer) groter maken...

Bedankt!

grts

Leuk gedaan zo, sketch up is best leuk om zulke dingen mee te tekenen. Wat mij opvalt is dat de neus een beetje kort is en dat het misschien lastig wordt om het zwaartepunt goed te krijgen.

Je hebt maar een lichte accu waarschijnlijk met zo'n kistje dus dan zou je de neus kunnen verlengen en dan kan je de accu altijd nog naar achter leggen. Of je verplaatst de vleugel iets naar achter om hetzelfde effect te krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik zou het inderdaad langer kunnen maken, maar als je het in SketchUp langs de zijkant bekijkt zie je dat het al redelijk lang is.
De vleugels naar achteren doen heeft niet veel zin omdat het al erg grote vleugels zijn, ik denk dat het er dan niet mooier/beter op wordt.

Ik maak eerst nog een testmodelletje, dan zal ik er zeker op letten.
Bedankt voor de tip!

Grts

Edit: ScketchUp is inderdaad wel leuk voor die dingen. Het is soms wat lastig en soms doet het prog. niet wat je wilt, maar aan de andere kant is het in verhouding nog gemakkelijk. Je moet er ook eerst een tijdje mee knoeien eer je wat kunt maken... :p

Laatst bewerkt:
Zoals Boek al zei zou ik zeker de neus wat langer maken om te kunnen schuiven met je zwaartepunt. Om een redelijke verhouding tussen stabiliteit en besturing te krijgen zal het zwaartepunt rond de 30% op de gemiddelde vleugelkoorde moeten liggen. Als ik het bovenaanzicht zo bekijk zal het zwaartepunt te ver naar achteren komen waardoor het stabilo heel veel werk moet doen en het waarschijnlijk niet de neus horizontaal kunnen te houden.

verders is het een leuk ontwerp:D en succes met bouwen!

Leuk al die reactie...

Zo te horen is het dus wel zeker nodig om de neus langer temaken of de vleugel te verschuiven.
Ik zal waarschijnlijk een combinatie nemen, neus beetje langer + vleugels beetje naar achteren + vleugels ietsje smaller maken (niet de span veranderen). Daar kom ik wel uit...

Dit vliegtuigje vliegt inderdaad zeer mooi vind ik (filmpje gekeken).

- Heeft nog iemand misschien een idee van de span? Ik heb een 9g en een 19g motor.

- Is het misschien een goed idee om een bepaald profiel te gebruiken? Nu is de voorkant van de vleugel rond en onder en boven is gelijk. Ik zou dus een profiel van het internet kunnen plukken en dat gebruiken... Iemand een idee welke optie het beste is?

Allemaal weer bedankt.

Grts

Laatst bewerkt:
ik heb het altijd met Ms Paint gedaan. gaat tot nu toe nog allemaal perfect :D
ik heb dus gewoon een punt gekozen, dat was mijn dikste punt (hoofdligger(s)).
voorbeeld:
_
_

van daaruit met de cirkel een afstand naar voren genomen. je hebt nu de neus van je vleugelrib.
voorbeeld:
;_
(_

en van daaruit twee lijnen naar achter getrokken, die op de middenas (camber = 0) elkaar snijden.
voorbeeld:
;_
(_ >

(de punt-komma's betekenen niks, maar anders vervormt de forumsoftware mijn tekeningen.

- Heeft nog iemand misschien een idee van de span? Ik heb een 9g en een 19g motor.

- Is het misschien een goed idee om een bepaald profiel te gebruiken? Nu is de voorkant van de vleugel rond en onder en boven is gelijk. Ik zou dus een profiel van het internet kunnen plukken en dat gebruiken... Iemand een idee welke optie het beste is?

Allemaal weer bedankt.

Grts
Met de 9grams motor tussen 60 en 70cm en met de 19 grams motor tussen 70 en 75 cm.
Ik zou 3 mm depron gebruiken en bij zo een (3d) model gebruik je een symetrisch profiel en de dikte is een beetje afhankelijk of je indoor of buiten vliegt.;)

Ik zal het test model met de originele vleugels maken.
Het is mijn bedoeling dat ik de vleugels er langs de twee zijden op kan schuiven (ik denk door middel van twee carbon staafjes), dus dan kan ik ook wel een vleugel met een ander profiel testen (zonder motor dan, maar gewoon door het vliegtuig een glijvlucht te laten maken).

Ik denk dat ik eerst een 60cm model ga tekenen (ik heb nu een model met 87cm span, ik kan het gewoon verkleinen, maar het is de bedoeling dat overal rekening gehouden wordt met 3 en 6mm depron, als ik het gewoon verklein zijn de delen onderhanden 2mm enzo...)
Daarna kan ik ook iets van 70-75cm maken (het is wel mijn bedoeling om de plannen hier te plaatsen als het eenmaal af is (en werkt))... :p

Even opsommen:

- Stabilo vergroten.
- Iets doen aan het zwaartepunt/neus.
- Verkleinen (naar 60cm) en zo bewerken dat het met platen van 3mm en 6mm gemaakt kan worden
- En er zijn nog een paar kleine dingetjes in de konstruktie die mooier en beter kunnen.

Grts en tot morgen...

EDIT: Oh, nog een vraagje. Ik heb wel eens gelezen dat het uitmaakt waar je de batterij plaatst. ik bedoel dan niet naar voren of naar achteren, maar naar boven of naar onderen. Hoe lager, hoe stabieler. Hoe hoger, hoe beter hij rolt...
Wat zou het beste zijn, een beetje stabiel of juist niet? ;)

Laatst bewerkt:
Over de accu; het is geen trainer kist, en je wilt er natuurlijk mee kunnen stunten. De accu moet dus ten hoogte van de vleugel liggen (dan kan je sneller om de lengte-as draaien) en op de as van het zwaartepunt (dan moet het zwaartepunt wel goed liggen natuurlijk).

Ik vind het lastig uit leggen waarom je de accu daar moet komen (heb wel in m'n hoofd waarom) maar misschien kan iemand anders met duidelijk natuurkundige uitleg komen.

je zwaartepunt (dus voornamelijk je accu) wil je zo dicht mogelijk bij het centrum hebben.
dat wil zeggen:
over de lengte-as in het midden
over de dwars-as in het midden
en over de top-as in het midden.

als je het zwaartepunt in het centrum hebt liggen, heeft de massa geen arm meer en kun je over al je assen sneller versnellen (rotatie) en dus rol je sneller.

hopelijk zo duidelijk? ik snap dat het misschien iets té technisch is voor een 14-jarige ;)

EDIT: Oh, nog een vraagje. Ik heb wel eens gelezen dat het uitmaakt waar je de batterij plaatst. ik bedoel dan niet naar voren of naar achteren, maar naar boven of naar onderen. Hoe lager, hoe stabieler. Hoe hoger, hoe beter hij rolt...
Wat zou het beste zijn, een beetje stabiel of juist niet? ;)
Met V stelling is hij stabieler in normale vlucht maar op zijn kop juist niet.
En dat moet hij ook kunnen daar is het een stuntvliegtuig voor.
V stelling hoort dus niet bij dit vliegtuig.
Volgende vraag is hoe staat het met je vlieg ervaring.
Dit is namelijk geen beginnersmodel.:confused:;)
Dat hoeft geen reden te zijn om hem niet te bouwen want bouw ervaring komt altijd weer te pas.;)
Als je de vleugel in een geheel maakt(hij is recht en heeft overal hetzelfde profiel) hoef je alleen maar een gat in de romp te maken in de profielform.
Versterken met koolstof is bij een niet te dunne profielvleugel overbodig.

Laatst bewerkt:
Jah, dat over de batterij snap ik wel.
Dus het zou het betse zijn als het gewicht op de motorlijn ligt? Ik weet niet of ik het goed uitdruk, hopelijk begrijpen jullie het... :p

Ik heb nog 0 ervaring met vliegen, maar in een ander draadje staat dat ik bezig ben aan de Speedy Bee.
Deze is iets moeilijker om te vliegen als de lazy bee, maar hij heeft wel opstaande wingtips. (Ik hoop dat ik dit weer een beetje juist zeg :))
Foto:

full

Het ziet er niet zo uit, maar dat komt omdat het een proef opstelling was met plakband om te kijken of alles past. De neus is vanboven ook niet helemaal vlak, maar dat stukje dat op de vleugel moet kan ik gewoon aan de onderkant wat bijschuren... Alles is dus gesneden en gebogen, klaar voor de elektronica en lijm! De elektronica is nu ook allemaal binnen (van HC) en over een week heb ik vakantie, dus dan bouw ik hem af.

Span is ongeveer 65cm.
Bekende 19g motor van HC.
Plush 6A esc.
460mah 2s lipo.

- Ik zal morgen dus een aantal dingen aan het ontwerp gaan veranderen. Daarna kan ik aan mijn proefmodel beginnen!

Grts

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog 0 ervaring met vliegen, maar in een ander draadje staat dat ik bezig ben aan de Speedy Bee.
Deze is iets moeilijker om te vliegen als de lazy bee, maar hij heeft wel opstaande wingtips. (Ik hoop dat ik dit weer een beetje juist zeg :))
Span is ongeveer 65cm.
Bekende 19g motor van HC.
Plush 6A esc.
460mah 2s lipo.

- Ik zal morgen dus een aantal dingen aan het ontwerp gaan veranderen. Daarna kan ik aan mijn proefmodel beginnen!

Grts
Die wingtips zorgen voor stabiliteit en hoe belangrijk dat is zal je bij je eerste vlucht wel merken.
Vermogen heb je genoeg dus doe voorzichtig met je gas bij de eerste vlucht.;)

Jah, dat over de batterij snap ik wel.
Dus het zou het betse zijn als het gewicht op de motorlijn ligt? Ik weet niet of ik het goed uitdruk, hopelijk begrijpen jullie het... :p

in zekere zin klopt wel wat je zegt, maar je moet niet vanuit de motor gaan redeneren, maar vanuit de vleugel-camber. als je vanuit elke dikte van je vleugelprofiel het midden neemt, zal deze een bepaalde kromme aannemen. bij jouw vleugel wil je deze dan wel 0 hebben en dus heb je een rechte lijn vanuit de neuslijst naar de achterlijst.
bij jouw kistje wil je dan dat de motor op één lijn ligt (m.u.v. de down- en side-thrust). je stabilo kan wel verschillen in hoogte.

aangezien je rol-as tussen je rolroeren ligt (gewoon rolroeren in één lijn doortrekken naar waar ze elkaar zouden snijden (denk aan wiskunde)) wil je dat daar ook je zwaartepunt ligt (vanuit zij-aanzicht gezien). je hebt nu dus een lijn door je vliegtuig lopen (nog steeds vanuit zij-aanzicht) over welke as je je zwaarte punt wilt hebben. namelijk de lijn tussen de motor (die jij dus al noemde) en de vleugel-camber. en over deze lijn ga je dus je accu (omdat deze dus de grootste massa heeft) om je zwaartepunt (1/3 vleugel) goed te krijgen.
in het begin kun je het best wat neuslastig vliegen (zwaartepunt 'te' ver naar voor (ongeveer net als een trainer) en als je dan alles onder de knie hebt, je zwaartepunt verder naar achter gaan schuiven.

snapski?

Back