Hulp bij reparatie vleugel

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Witwas, 19 dec 2019.

  1. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Laatst bewerkt: 19 dec 2019
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Beetje afhankelijk van het toestel. Komen er grote krachten op ?
    Het lijkt een carbon model te zijn, en dan is het niet zo eenvoudig.
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hangt er een beetje vanaf (zoals altijd),

    - hoe netjes je het wilt repareren
    - hoe groot de schade is
    - wat voor vaardigheid en gereedschap je hebt.

    Stap 1: goed uitzoeken hoe groot de schade is. Alleen oppervlak of door en door? Ook door de schuimkern?
    Stap 2: simpele / lelijke methode: dun carbon (carboweave oid) overheen lamineren op de beschadigde plaatsen.

    Alternatief: moeilijke / fraaiere methode:
    Stap 2: schuren / schuin wegslijpen van de schade. Voorzichtig en secuur en een paar cm rond om de barst.
    Stap 3: eventueel lijmen van de schuimkern (waarschijnlijk niet zinnig)
    Stap 4: Overlamineren met carbon, eventueel onder vacuum, met een mylar of folie eroverheen
    Stap 5: schuren / polijsten / aflakken

    Gezien hoe dun die huid is zal stap 2 erg lastig zijn, maar je wilt overlap creeeren met het goede laminaat.
    Je krijgt dan lokaal een verdikking, hoe ver je die wilt wegwerken is een kwestie van geduld en precisie.

    Er zijn vast mensen met meer concrete vervaring die meer tips hebben, Mijn ervaring komt vooral van redelijk lomp
    lamineerwerk bij boten.
     
  4. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Allereerst balen. Je moet in het vervolg oppassen dat je bij het gooien niet omhoog gooit. Dan raak je met de buitentip de grond en heb je meestal vrij veel schade, nog meer dan je nu hebt. Gewoon naar de horizon slingeren.
    De schade loopt zo te zien via de servo pocket. Dat is ook de zwakste plek.
    Is de ligger nog heel?
    Ik zou zelf de flapservo verwijderen en dan de scheur zo veel mogelijk stabiliseren met ca. Als de schuimkern niet uit rohacel bestaat moet je met Epoxy werken. Verder zou ik een 3 tal carbon liggerlatjes van een ong 10 cm in de lengterichting over de scheur inlijmen. Dat gaat simpel door met een mes een snee te maken en het latje er in te drukken. Ca of epoxy om te lijmen. Dan alles netjes glad maken met epoxy en microballoons. Als laatste over het hele stuk een laag carboweave lamineren met 24 hrs epoxy.
    Daar waar het rolroer los ligt is het kevlar scharnier kapot. Je kunt een nieuw stuk aanbrengen onder het carbon of wat sterkere tape gebruiken op het carbon.
    Succes
     
  5. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Ik dacht dat de interne schade wel meeviel dus heb ik de carbon niet losgemaakt en met 24h epoxy de delaminering verholpen (ik heb de epoxy met een zeer dunne naald ingespoten), hierdoor leek alles mooi en stevig hersteld. Een 10tal goede vluchten gemaakt maar vandaag in iets turbulentere lucht vleugel ingeklapt op plaats waar de orginele schade was.


    Valt dit nog te herstellen? en op welke manier kan ik eventueel de vleugel sterker maken, dit is mijn eerste echte DLG en ben volop aan het leren mij geeft het niet als ie dan wat zwaarder wordt.
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je komt om raad en dan doe je het op een manier die totaal niet gaat, zo een scheur kan je niet herstellen met epoxy alleen je moet deze overbruggen met carbon van de zelfde dikte.
    Epoxy heeft in het beste geval een breeksterkte van 5 kg mm² carbon 200 kg mm².
    Nu word het moeikijker de vorm van de vleugel is helemaal weg .
    Een mal maken om de vleugel op zijn plaats te houden en vanaf de voorkant vleugel tot aan de aileron een strook carbon lijmen tot minstens 2 cm voorbij de breuk , dit zowel aan de boven als onderzijde.
    Zal wel niet meer zo mooi zijn maar om te oefenen maakt dat niets uit .

    Succes
     
    tunderman vindt dit leuk.
  7. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Opnieuw balen. Jammer dat je de schade onderschat hebt. Isola2 vat het vrij goed samen. Als je raad vraagt is het wellicht een overweging het ook op te volgen.
    De kracht die er op een dlg vleugel komt is enorm. Zelfs in nieuwstaat lijkt het een wonder dat het heel blijft. Kleine schades verergeren in de loop van een aantal worpen dan meestal en opeens gaat het uiteindelijk stuk.
    Epoxy inspuiten lost de structurele problemen die je had niet op. Ca heeft als voordeel dat het zich verspreidt in het schuim. Epoxy doet dat niet.
    De schade die je nu hebt is minder makkelijk op te lossen. Desalnietemin toch succes.
     
  8. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Bedankt voor jullie advies, het is mijn eerste echte dlg en kist met dit type van bouw (foamkern/carbon), en al doende leert men. Uit je eigen fouten leer je het meest :).

    Ik heb een mal gemaakt van de spiegel kant van de vleugel om min of meer dezelfde v stelling terug te krijgen. Mijn idee is om dan de bovenkant (die niet volledig is doorgescheurd) terug in te spuiten met epoxy (om de foam terug te laten kleven aan het gedelamineerde stuk). Aan de onderkant een stuk carbon weg te halen waar ongeveer de breuklijn zit en dan in één stuk boven en onderkant te voorzien van een nieuwe laag carboweave.

    Ik heb wel de indruk dat epoxy niet goed pakt op de bestaande laag carbon, opschuren en goed ontvetten zal al zeker verbetering bieden maar misschien zijn er andere tips om de hechting zo goed mogelijk te maken?

    Deze keer volg ik zeker jullie advies ;-)
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Opschuren zou in principe voldoende moeten zijn voor de hechting. Het kan wel zijn dat er nog een waslaag is overgebleven van de oorspronkelijke mal, in dat geval is goed ontvetten eerst noodzakelijk (voor het schuren!). Ik zou dat zelf met aceton proberen, maar wees voorzichtig want het lost waarschijnlijk je schuim op.

    Zorg dat je bij de uiteindelijke reparatie met carbon een goede overlap creeert (die 2 cm van Isola), zodat de niewe carbon de krachten van de oude carbon kan overnemen.
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het zal altijd de zwakste plek blijven, carbon is oersterk zolang het uit een stuk is.
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Carbon met brand alcohol ontvetten opschuren en nogmaals ontvetten, alcohol tast het schuim niet aan.
     

Deel Deze Pagina