Hulp bij uitzoeken hardware heavy lift AP

hm interessant. Kan het ook zijn dat als 1 van de motoren verkeerd aangestuurd wordt, bijv te veel toeren moet draaien omdat andere motor niet goed werkt, dat hierdoor motortje teveel amps trekt? Ik dacht dat de ESC's hier als failsafe voor waren....

Een lipo met een te lage C of te weinig capaciteit (die 2 zitten aan elkaar verbonden). Als je een te lage C hebt kun je te weinig keer de capaciteit tegelijk leveren. Dan bollen ze op en kunnen ze, uiteindelijk in de fik vliegen of ontploffen.
Je kan uitrekenen hoeveel je moet hebben door te kijken hoeveel vermogen je motoren los nodig hebben met de props die je erop hebt zitten. Dat moet door je ESC's geleverd kunnen worden. Als dat gewoon goed is, dan zit er waarschijnlijk ergens iets anders mis waardoor teveel vermogen geleverd moet worden (kortsluiting of een defect).

Duurder is (helaas) niet altijd beter. Dat geld in de normale wereld, en dubbel zo hard in de IT wereld. Dat zal helaas hier niet anders zijn. Altijd goed navragen, uitzoeken en controleren voor je de hoofdprijs gaat betalen.

@JePeVePe, ja alles kan kapot en carbon kan ook slecht tegen puntbelasting/impact, maar wil je een leuke gewichts verhouding met een bepaalde sterkte, dan ontkom je bijna niet aan carbon. Ik heb al heel wat alluminium frames krom en gebroken, maar nog geen een keer een carbon frame. en ik kan je verzekeren dat ik ze regelmatig de grond in prak, zelfs van >20 meter hoogte

het is niet heel vreemd hoor dat machines van aerialtronics fouten bevatten of uit de lucht komen zetten, ze kunnen zich goed verkopen maar qua machines is het alles behalve goed.

Duurder is (helaas) niet altijd beter. Dat geld in de normale wereld, en dubbel zo hard in de IT wereld. Dat zal helaas hier niet anders zijn. Altijd goed navragen, uitzoeken en controleren voor je de hoofdprijs gaat betalen.
haha, I know... ik werk (half) in de ICT haha... :cool:

Dat duurder niet beter is, begrijp ik. Daarom heb ik ook niks gekocht bij Aerialtronics of Hoverfly ... omdat ik weet dat het goedkoper kan, en omdat ik zelf wil uitzoeken hoe dit werkt...

Maar als je als bedrijf een 'dienst' aanbiedt, ofwel multicopters aanbiedt 'ready to fly', en daar nogal fors voor rekent, en 'hij doet ut daarna niet goed', (lees: hij gaat kapot), dan verwacht je van zo'n bedrijf dat ze je op weg helpen, meedenken enzo... daar betaal je toch voor? (nu is 'service' al een vrij achterhaalt concept in deze tijd).
Maar helaas helpen ze niet mee, en zeggen gewoon domweg dat ie de LiPo's waarschijnlijk wel niet goed opgeladen heeft, etc, etc... ofwel 'zeur klant, zoek het lekker zelf ff uit...'. En daar zit je dan met je investering van 12k, en de veronderstelling dat een goede zakenrelatie aanging met een bedrijf die je zou ondersteunen en helpen als dingen niet goed gaan....

Needless to say, ik, en die vriend, hebben Aerialtronics momenteel niet zo hoog zitten, maar dat terzijde. Persoonlijk: ik vind het schandalig! Ik heb ze ook aan de telefoon gehad, en is hoop blabla, hoop 'bij ons krijg je goed product en service', etc, etc....

anyway..... :p

thnx voor de info. wel interessant voor TS dus om bij een zware constructie extra te letten op zware LiPo's!! Bij brand of iets dergelijks ben je het geheel kwijt.... gaat geheid stuk, en als je pech hebt, komt een paar kilo's wegen geheel op de verkeerde plek naar beneden......

enne.... carbon arm van dat ding brak door midden, niet op bevestigingspunt... maar goed, die carbon buisjes zijn wel te vervangen .... schade door brand was erger..

hier ging ie 'gewoon' in het midden stuk....

AriensOcta.jpg

@JePeVePe, ja alles kan kapot en carbon kan ook slecht tegen puntbelasting/impact, maar wil je een leuke gewichts verhouding met een bepaalde sterkte, dan ontkom je bijna niet aan carbon. Ik heb al heel wat alluminium frames krom en gebroken, maar nog geen een keer een carbon frame. en ik kan je verzekeren dat ik ze regelmatig de grond in prak, zelfs van >20 meter hoogte

maar goed, genoeg gezeurd over AT... :rolleyes:

Vraagje, misschien ook interessant voor TS. Die vriend van me, werd deze X2 versie aangeraden, vanwege compactheid (minder gewicht). Je hebt ze ook in die Y6 versie. Is de enige reden compactheid?
Mij werd verteld (ok, achteraf dus door niet zo betrouwbare bron ;-) ) , dat zo'n X2 versie met minder armpjes enzo, minder last had van wind tov een 8 poot. Is dat zo?

Wat ik ook lees, is dat men zegt zo'n X2 versie minder efficient is, omdat rotoren boven, die daar onder beinvloeden (minder goeie lift).... klopt dit? Is het dan voor lift (en stabiliteit) beter om een 6poot of 8poot te nemen ipv zo'n dubbele motor uitvoering? Uiteraard heb je grotere kans dat prop stuk gaat in zo'n X2 versie... maar dat terzijde.

Ik zag nl laatst bij PKRA kite in scheveningen die gasten van Airfilms, met octa (8pootjes, volgens mij zo'n DroidWorqs versie), bij toch wel redelijk harde wind (10m/s ongeveer, windkracht 5-6), en tuurlijk hing ie redelijk scheef, maar vloog toch best stabiel... dat is ook mijn uiteindelijk doel.

Hallo allen, ik ben degene waar JePeVePe het over had, met de gecrashte X2
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet erg thuis ben in de electronica, dit is ook de reden dat ik een RTV heli aangeschaft heb, bij een gerenommeerd bedrijf.
Ik wil niet met modder gaan gooien maar wil kennis van zaken opdoen.
Zoals jullie weten is de heli uit de lucht komen vallen met een brandende lipo.
De foto van (wijlen) mijn heli staat hier al boven en de setup bestaat uit;

1-Motoren 8X MK3638-
Lithium cell count: 3-6
Load current: max. 20A
Maximum load current. (60 sec): 25 A
No-load speed: 770 rpm / V
Recommended Propeller Size: 10" .. 14"
Machanical power: 350 W
Thrust max.: 2200 g
Wire length: about 52 cm
Total weight (without cable): approx 100g
Dimensions: h=35mm, d=38mm
Shaft diameter: 4 mm

2- Lipo-
Turnigy 5.0
5000 mAH
40-50C
Deans pluggen

3- props-
GF Carbon Fiber 12x3.8

En verder het standaardspul van Microkopter

Maximale belasting was of een Canon 550, of sony 740 HDR

Jepevepe, heeft mij al een aardig eind opweg geholpen, maar alle aanvullende informatie is welkom.

Mijn laatste vraag is; zit er in deze setup een veiligheid ingebouwd waarin voorkomen wordt dat een eventuele kortsluiting niet terug slaat op de Lipo.

Bijvoorbaat dank voor eventuele reacties

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben zelf ook op onderzoek, kan het zijn dat de gekozen Lipo op de grens zit, als ik in de veilige marge van 40C zit levert de lipo 200 Amp, nominale belasting van de motoren is 189 A, dit lijkt me in onbelaste toestand, echter de heli weegt X en de payload mag 1,2 kilo zijn volgens opgaaf.

Ook schijnt het dat het dat de Pulso 2814/22 een en dezelfde motor is, bij deze staat in de specs;

Max. effic current (amp)-8-17A(75%)
no load current (amp)-0.6A
Current capacity (amp)-22A/60s
Internal resistance(mΩ)-109mΩ

Het zijn zo maar wat kreten van een electroanalfabeet.

Je zou het in principe wel moeten kunnen trekken, de belasting zou het max moeten zijn wat die motor kan leveren ....
Draaien ze wel allemaal gewoon lekker rond? Geen draait echt stroef ofzo?

Nee, alles loopt soepel, maar ik vergeet de ESC in dit verhaal.

Deans anyone?:help:

de Deans pluggen zijn voor 60 ampere gemaakt en tot 75 ampere korststondig.
er zijn al meerdere gecrashed door deze stekkers.
sommige hebben 2 lipo setups , dan kan je de amperage verdubbelen.
maar dan geld ook weer , degenen die het vuilste is of waar het veermetaal het zwakste is , gaat er een en ander heet worden.
maar ik gebruik ze al lang niet meer sinds ze bij ons begonnen te gloeien.
en dat was 2 jaar geleden.

er was zelfs een waarschuwing tijd geleden op Droidworx :

Deans Plugs Amp limit - when choosing LiPo connectors for heavy lift or SkyJib craft make sure you use High Amp connectors such as EC5 or similar 100+ Amp connectors. One report of a deans plug failure in flight on a heavy lift AD8 - note Deans type connectors are rated to 50 Amps only.

ons verloop was van G4 (dubbele packs)
naar 6mm Enkele packs

en nu EC5 op de max amp accu,s.

ik wed dat je brandjes zijn onstaan door slechte deans , Kopie pluggen vervuild (hobbycity).

Grt Sandor
Digitech

maar goed, genoeg gezeurd over AT... :rolleyes:

Vraagje, misschien ook interessant voor TS. Die vriend van me, werd deze X2 versie aangeraden, vanwege compactheid (minder gewicht). Je hebt ze ook in die Y6 versie. Is de enige reden compactheid?
Mij werd verteld (ok, achteraf dus door niet zo betrouwbare bron ;-) ) , dat zo'n X2 versie met minder armpjes enzo, minder last had van wind tov een 8 poot. Is dat zo?

Wat ik ook lees, is dat men zegt zo'n X2 versie minder efficient is, omdat rotoren boven, die daar onder beinvloeden (minder goeie lift).... klopt dit? Is het dan voor lift (en stabiliteit) beter om een 6poot of 8poot te nemen ipv zo'n dubbele motor uitvoering? Uiteraard heb je grotere kans dat prop stuk gaat in zo'n X2 versie... maar dat terzijde.

Ik zag nl laatst bij PKRA kite in scheveningen die gasten van Airfilms, met octa (8pootjes, volgens mij zo'n DroidWorqs versie), bij toch wel redelijk harde wind (10m/s ongeveer, windkracht 5-6), en tuurlijk hing ie redelijk scheef, maar vloog toch best stabiel... dat is ook mijn uiteindelijk doel.

X series minder gewicht? je bedoelt 4 carbon buisjes minder?
dat valt wel mee;

X varianten zijn goed bij veel wind maar dan ook weer minder stabiel.
we hebben er veel mee getest , maar nooit iets concreets mee gedaan.

de kist van Airfilms is een HLE-8 ;)

Ik ben zelf ook op onderzoek, kan het zijn dat de gekozen Lipo op de grens zit, als ik in de veilige marge van 40C zit levert de lipo 200 Amp, nominale belasting van de motoren is 189 A, dit lijkt me in onbelaste toestand, echter de heli weegt X en de payload mag 1,2 kilo zijn volgens opgaaf.

Ook schijnt het dat het dat de Pulso 2814/22 een en dezelfde motor is, bij deze staat in de specs;

Max. effic current (amp)-8-17A(75%)
no load current (amp)-0.6A
Current capacity (amp)-22A/60s
Internal resistance(mΩ)-109mΩ

Het zijn zo maar wat kreten van een electroanalfabeet.

je moet kijken naar real life belastingen , meten = weten.
ik kijk nooit naar getalletjes opgegeven door de fabrikanten.
wij testen gewoon een groot aantal motoren en hierbij maken wij onze keus.

test:

wij hangen het toestel altijd op hover met max payload en een ampere tang over de Min.
dit resultaat is je belangrijkste meting over de keus van accu,s max payload , en connectors.
en vliegtijd.

Hoi, dank voor je input.

Ik ben verder gaan zoeken op het Dean verhaal, maar ik kan nergens de specs vinden.
Verder denkend moet het dan zo zijn dat meerdere mensen met dit type kopter het zelfde probleem hebben, en volgens de ontvangen informatie ben ik de eerste waarbij dit het geval is.

Hoi, dank voor je input.

Ik ben verder gaan zoeken op het Dean verhaal, maar ik kan nergens de specs vinden.
Verder denkend moet het dan zo zijn dat meerdere mensen met dit type kopter het zelfde probleem hebben, en volgens de ontvangen informatie ben ik de eerste waarbij dit het geval is.

nee hoor

Deans zitten standaard bij de MK sets

nmaar alles is berekend zonder last
tevens gebruikt MK de Orginele Deans pluggen.

Bij diverse testen komen de xt60 en de ec3 en voor wat meer stroom,de ec5 als winnaars uit de bus.
Hier bij de testen bij mij thuis , was het resultaat niet anders...Ook goede ervaringen met de 6mm bullits van hobbyking. Maar vanwege het gemak van de ec5, en geen kans op reverse aansluiten is dat mijn favoriet tot nog toe...

We zullen zien of ik over moet op een andere stekker voor mijn JAF hexa...
Maar dat word idd gewoon even de meter (of mijn fluke ampere tang, voor als het spannend word ;) ) er tussen zetten, om te zien hoeveel amps ik trek, en van daaruit gaan we verder rekenen....

Laatste vraag in dit topic, moet er dan zichtbare schade zijn aan de deans? Deze zien er goed uit, zonder smelt-kenmerken en alles is keurig afgewerkt met krimpkousjes met (voor zover ik kan zien) geen tekenen van doorslag.

Back