Mijn 2nGraupner mini-eco's heb ik al geruime tijd en al vaak genoeg gevaren om te weten dat ze blijven. Ik ben er verliefd op gebleven zogezegd. Sinds een half jaar vaar ik met een LiPo (2s1p 1000mAh) wat ten opzichte van de standaard accu een behoorlijke gewichts besparing en een winst van 0.2V. Het bootje vaart nu alsof het door een wesp gestoken is. Ook is de vaartijd verdubbeld naar 10min! Ik vond hem al erg leuk om te varen maar nu lijkt het alsof je er nu pas echt mee vaart. Maar met een brushless moter moet het rendement veel hoger liggen en dus langere vaartijden zijn te realiseren...toch? Het is een bootje dat standaard zonder waterkoeling vaart en met een regelaarprintje dat achtererop het motertje zit. Om van het speedbootje een racertje te maken wil ik hem upgraden naar brushless. Om het nog wel de moeite te laten zijn om naar het meer toe te rijden wil ik graag wel zo lang mogelijk kunnen varen. Dus het moet geen moterblokje worden dat zijn kracht toch niet kwijt kan! Het is altijd een compromis, maar voor die afweging mis ik de ervaring en kennis om het goed af te kunnen wegen. Onder de boot is eigenlijk geen ruimte voor een grotere prop, dus het moet een klein eco propje blijven. Daarom vraag ik jullie hulp:
-Ik ga de standaard servo (50g 0.22s/60deg) vervangen door een kleinere (9g 0.12sec/60 2.0 kg/cm) Dit moet sterk genoeg zijn omdat de roerstang net naast het midden van het roer geplaatst is, de roterende kracht op de roerhevel is bijna niks. Dit moet een respons verbetering geven en een gewichtsbesparing.
- Er komt een licht gewicht ontvanger in van 5g in plaats van de huidige 20g
En voor de volgende 2 onderdelen vraag ik jullie expertise:
- Welke regelaar is licht, goedkoop en liefst ongekoeld te gebruiken?
- Welke motertjes kan ik het beste bestellen als ik op 2s wil blijven varen?
ik heb hier een heel aantal 2s LiPo accu's liggen die afhankelijk van de vaartijd gebruikt kunnen worden: (het verschil in gewicht moge duidelijk zijn, maar soms moet je de afweging maken..)
- een paar 1000mAh
- en een paar 2200mAh
- en een 2250mAh
Ook heb ik wat vliegtuig regelaars liggen van 6,8,10,12,18 en 20A brushless.
Enkele motertjes die ik hier heb liggen zijn de bekende shockflyer motertjes van 19g. Iets zegt me dat dat véél teveel power is en een te laag (1400KV) aantal toeren.
Wat ik wil bereiken: Een licht klein bootje dat leuk op de zondag middag makkelijk mee kan in een tasje als je aan het water gaat picknicken met het gezin. Snel genoeg om de aandacht te trekken maar als je normaal vaart een lange vaartijd heeft.
Jakko
-Ik ga de standaard servo (50g 0.22s/60deg) vervangen door een kleinere (9g 0.12sec/60 2.0 kg/cm) Dit moet sterk genoeg zijn omdat de roerstang net naast het midden van het roer geplaatst is, de roterende kracht op de roerhevel is bijna niks. Dit moet een respons verbetering geven en een gewichtsbesparing.
- Er komt een licht gewicht ontvanger in van 5g in plaats van de huidige 20g
En voor de volgende 2 onderdelen vraag ik jullie expertise:
- Welke regelaar is licht, goedkoop en liefst ongekoeld te gebruiken?
- Welke motertjes kan ik het beste bestellen als ik op 2s wil blijven varen?
ik heb hier een heel aantal 2s LiPo accu's liggen die afhankelijk van de vaartijd gebruikt kunnen worden: (het verschil in gewicht moge duidelijk zijn, maar soms moet je de afweging maken..)
- een paar 1000mAh
- en een paar 2200mAh
- en een 2250mAh
Ook heb ik wat vliegtuig regelaars liggen van 6,8,10,12,18 en 20A brushless.
Enkele motertjes die ik hier heb liggen zijn de bekende shockflyer motertjes van 19g. Iets zegt me dat dat véél teveel power is en een te laag (1400KV) aantal toeren.
Wat ik wil bereiken: Een licht klein bootje dat leuk op de zondag middag makkelijk mee kan in een tasje als je aan het water gaat picknicken met het gezin. Snel genoeg om de aandacht te trekken maar als je normaal vaart een lange vaartijd heeft.
Jakko