hulp bij upgraden: Graupner Mini-eco > brushless

Mijn 2nGraupner mini-eco's heb ik al geruime tijd en al vaak genoeg gevaren om te weten dat ze blijven. Ik ben er verliefd op gebleven zogezegd. Sinds een half jaar vaar ik met een LiPo (2s1p 1000mAh) wat ten opzichte van de standaard accu een behoorlijke gewichts besparing en een winst van 0.2V. Het bootje vaart nu alsof het door een wesp gestoken is. Ook is de vaartijd verdubbeld naar 10min! Ik vond hem al erg leuk om te varen maar nu lijkt het alsof je er nu pas echt mee vaart. Maar met een brushless moter moet het rendement veel hoger liggen en dus langere vaartijden zijn te realiseren...toch? Het is een bootje dat standaard zonder waterkoeling vaart en met een regelaarprintje dat achtererop het motertje zit. Om van het speedbootje een racertje te maken wil ik hem upgraden naar brushless. Om het nog wel de moeite te laten zijn om naar het meer toe te rijden wil ik graag wel zo lang mogelijk kunnen varen. Dus het moet geen moterblokje worden dat zijn kracht toch niet kwijt kan! Het is altijd een compromis, maar voor die afweging mis ik de ervaring en kennis om het goed af te kunnen wegen. Onder de boot is eigenlijk geen ruimte voor een grotere prop, dus het moet een klein eco propje blijven. Daarom vraag ik jullie hulp:

-Ik ga de standaard servo (50g 0.22s/60deg) vervangen door een kleinere (9g 0.12sec/60 2.0 kg/cm) Dit moet sterk genoeg zijn omdat de roerstang net naast het midden van het roer geplaatst is, de roterende kracht op de roerhevel is bijna niks. Dit moet een respons verbetering geven en een gewichtsbesparing.

- Er komt een licht gewicht ontvanger in van 5g in plaats van de huidige 20g

En voor de volgende 2 onderdelen vraag ik jullie expertise:
- Welke regelaar is licht, goedkoop en liefst ongekoeld te gebruiken?
- Welke motertjes kan ik het beste bestellen als ik op 2s wil blijven varen?

ik heb hier een heel aantal 2s LiPo accu's liggen die afhankelijk van de vaartijd gebruikt kunnen worden: (het verschil in gewicht moge duidelijk zijn, maar soms moet je de afweging maken..)
- een paar 1000mAh
- en een paar 2200mAh
- en een 2250mAh
Ook heb ik wat vliegtuig regelaars liggen van 6,8,10,12,18 en 20A brushless.
Enkele motertjes die ik hier heb liggen zijn de bekende shockflyer motertjes van 19g. Iets zegt me dat dat véél teveel power is en een te laag (1400KV) aantal toeren.


Wat ik wil bereiken: Een licht klein bootje dat leuk op de zondag middag makkelijk mee kan in een tasje als je aan het water gaat picknicken met het gezin. Snel genoeg om de aandacht te trekken maar als je normaal vaart een lange vaartijd heeft.

Jakko
 
Ik had al gelezen over 2200KV motoren tot 5000 motoren, maar zelfs daarin is zoveel verschil, zelfs op 7.4V. De schroefas koppeling word vervangen door een betere, over de schroef zelf twijfel ik nog omdat ik niet weet of daar de boot efficienter van word. Aah dat bos word goter en groter, ik zie het niet meer!
Jakko
 
Jakko ,

Waar vaar jij in zwolle ? Wij iig naast het winkelcentrum in Stadshagen waar we binnenkort weer beginnen met testen . Zou zeggen laat je anders daar eens keer zien en kijk ook even op http://www.dutchelectricpowerboats.nl/ wat een net nieuw door mij opgezet forum is voor alleen maar electro boten daar zit nog meer info en electrovaarders die je altijd kunnen en willen helpen .

mvg

Michiel.
 
Laatst bewerkt:
Ik vaar bij het Wijthmenerstrand in de rustige uren. Niemand die er daar last van heeft ook wel in het weezenlanden park met de mini-eco.
De link wil hier nog niet openen, ik probeer hem thuis nog wel een keer te openen.
Het lijkt me leuk om face to face ervaring uit te wisselen met mensen die er beter in thuis zijn dan ik! Zou je het even willen laten weten als jullie vaar seizoen aangebroken is?
Jakko
 
Sorry Jakko ,

Had ff een typo maar nu werkt ie wel .
Zekers leuk zal t wel melden zodra we weer gaan testen want dat moet nog wel ff voordat we naar Sneek2009 gaan op 17-19 april , grootst evenement op het gebied van powerboats electro of brandstof aangedreven .


Michiel.
 
JA ik kan hem openen, zo te zien een hoop informatie, ik ga me inlezen :D Dank u.
Toch zou ik het graag horen als iemand nu al een oplossing weet voor mijn Mini-eco zodat ik meteen kan varen in het nieuwe seizoen! Met de moter heb ik de meeste problemen om daar een passende voor te vinden...
Jakko
 
Ik zie veel verschillende motertjes die in de catergorie +- 4000KV vallen. Ze verschillen veel qua stroom gewicht en afmetingen. Ik kan me voorstellen dat ze niet allemaal geschikt zijn voor mijn piepkleine bootje. Dat het een inrunner moet worden is me nu wel duidelijk. 4000KV zie ik ook op veel sites terug komen, maar welke?
is dit een goede optie??:
- [http://www.hobbycity.com/hobbycity/...ame=BA_BL1230_4200kv_Brushless_Inrunner_Motor
- [Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 2030 (130S) 4300kv Brushless Inrunner $16.50

Jakko
 
de 1e is zeker te klein
de 2e kan maar krap aan power

deze 4 kunnen van rctechnics
B2040-5T Brushless inrunner 5916KV 2s lipo
B2040-7T Brushless inrunner 3361KV 3s lipo
B2835-6T Brushless inrunner 5100KV 2s lipo
B2835-8T Brushless inrunner 3900KV 3s lipo

regelaartje rond de 40amp liefst iets hoger
 
Back
Top