hulp gevraagd bij afstellen CP

  • Topicstarter Topicstarter tomos19
  • Startdatum Startdatum
T

tomos19

Guest
Hallo heli bouwers/vliegers,

via dit draadje een verzoek om advies/hulp om m'n helikopter (v450d01 van walkera) weer de lucht in te krijgen.

het ''hikken'' van m'n heli (topic: heli met de hik) heb ik eindelijk weg weten te krijgen nadat de rotorkop as+swashplate waren vervangen...

dit hield helaas wel in dat de boel opnieuw afgesteld moest worden...:(
heb vanmiddag de blades met de stangetjes etc volgens de handleiding afgesteld (wat voor mij vrij moeilijk was), en hij trilt nu niet meer.... maar hij stijgt ook niet meer op!
het ding maakt meer dan voldoende toeren, maar blijft gewoon staan:confused:

wie o wie kan me simpel vertellen hoe ik alles (servo's niet) goed kan afstellen??
en of er een club in de buurt is waar ik eventueel op de fiets naar toe kan, omdat ik geen auto heb?

alvast bedankt.
Tomos19
 
Ik wil je wel helpen maar heb een beetje meer uitleg nodig.

De 450D01 was mijn eerste CP heli en is perfect af te stellen.Is ook een super vliegende heli.

Koppel eerst je motor af(stroomdraden afkoppelen) .Zet dan je TX aan dan je Heli .

Geef nu gas en kijk naar de pitch van je bladen.

Wat doen die ???

Staan je bladhouders juist je kan die gewoon 180° draaien als de pitch niet klopt als je gas geeft.

Grtz Ed
 
@ ron: de plaats is Amersfoort (staat nu ook in m'n profiel)

@ helios: zag de blades vanmiddag met de voorzijde omhoog gaan bij throttle up en omlaag bij throttle down.
dat 180 graden draaien zal ik vanavond even proberen...

en nog iets: wat is de marge van aantal graden pitch tussen die rotor bladen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de voorzijde van de bladen omhoog gaat bij throttle up is het ok.

Voor je begint met af te stellen moeten al je curves zowel pitch als throttle linear staan in je TX.

Met je throttle in mid stick en je RX in set mode moet je 0° pitch hebben.

Je servo armpjes moeten allemaal mooi horizontaal staan.Dit doe je best door de armpjes los te koppelen en zo juist mogelijk te plaatsen.



Lukt dit niet helemaal dan heb je nog je subtrims in je TX

De swach moet ook mooi horizontaal staan.

full throttle 12°+ pitch. low throttle 12°- pitch.

Deze waarden kan je regelen met je swachmix in je TX.

Eenmaal dit gebeurd is ga je verder met je set up.

Als dit alles gebeurd is en de setup van je RX afgerond is .

Neem je een pitch meter en zet die op een van je bladen en in je pitch curve van je TX kan je nu de gewenste graden pitch zetten.

Al naargelang je vliegstijl.

De settings die goed werken zijn mid throttle stick +5° pitch , full throttle +10°pitch ,en low stick -2° pitch.

Dit alles in normaal mode van je pitch curve.

Grtz Ed
 
Voor je begint met af te stellen moeten al je curves zowel pitch als throttle linear staan in je TX.
Met je throttle in mid stick en je RX in set mode moet je 0° pitch hebben.
De swach moet ook mooi horizontaal staan.
full throttle 12°+ pitch. low throttle 12°- pitch.
Deze waarden kan je regelen met je swachmix in je TX.
Eenmaal dit gebeurd is ga je verder met je set up.
Als dit alles gebeurd is en de setup van je RX afgerond is .
Neem je een pitch meter en zet die op een van je bladen en in je pitch curve van je TX kan je nu de gewenste graden pitch zetten.
Al naargelang je vliegstijl.

De settings die goed werken zijn mid throttle stick +5° pitch , full throttle +10°pitch ,en low stick -2° pitch.
Dit alles in normaal mode van je pitch curve.

Grtz Ed

om eerlijk te zijn klinkt mij dit te technisch.
ik hoop dat je met TX m'n zender bedoeld...

verder is het zo, dat ik niet snap waarom mixing endus ook servo's onderdeel van de afstelling worden, omdat tijdens het sleutelen de servo's op neutrale stand zijn gebleven...
en omdat ik alleen aan de swash en bladhouder stangetjes heb gezeten, is het toch logish dat ik het hier zou moeten zoeken? of zie ik dat verkeerd?

heb eigenlijk geen ervaring met dit alles :(:(
 
De TX is je zender.

Als je stap voor stap de handleiding volgt kom je er zeker.

Zeker niet overhaast te werk gaan.

Als het echt niet lukt mischien toch eens proberen een heliclub in de buurt te vinden.

Of iemand die met helis bezig is in je buurt.

Grtz Ed
 
Heb ondertussen contact gehad met TS over een meeting die we binnenkort waarschijnlijk plannen waar we gelijk naar zijn heli kijken..

Alsk het zo lees heb je gewoon te weinig pitch.. ;-)
 
thanks voor de tips, maar ik ga er verder niet meer aan sleutelen.
ben veel te bang dat het dan helemaal fout gaat :(

de meeting met o.a. cannonballs is een goede om m weer tiptop te krijgen, maar voorlopig zit ik nog met een downtime :onweer:
 
Alsk het zo lees heb je gewoon te weinig pitch.. ;-)

dat kan het wel eens zijn :o
maar bij throttle hold is de uitslag veel groter :confused:

foto's ter vergelijking:

met throttle hold
full


en zonder throttle hold
full


bijna neutraal, of is dit normaal?

groet,
Tomos19
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je geen pitch meter???

Gas in het midden 5°+ moet je hebben

Vol gas stick gans bovenaan 10°+ moet je hebben

Gas volledig toe (beneden) 2°-
 
Heb je geen pitch meter???

jazeker wel, maar ik zie op instructie filmpjes op youtube (honey bee v2), dat je dat ding gebruikt i.c.m het zicht op de flybar.
welk richt punt is dat bij een flybarless rotorkop??:confused:
 
dus daar was dat dingetje voor :o

effe zoeken en zoeken, en toen ontdekte ik dat ik van m'n vorige heli er ook nog eentje had.
had er een bij m'n gereedschap bewaard zonder reden: goeie beslissing toen :D
nu alleen nog wat vinden wat als flybar staaf kan dienen...;)

10-10-11: ochtends
gelukt :D

midstick 5+
de 10 + en 2- haalt ie niet.
die staan op +8 en 1-

ben benieuwd hoe het vliegt8)
maar met dit weer...:onweer:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top