hulp gevraagd bij de aanschaf beginnerssetje & keuze lipo

• Topicstarter Topicstarter extera
  • Startdatum Startdatum
E

extera

Guest
Ik zal mezelf eerst even voorstellen :)
Ik ben Mark, 21 jaar jong, en wil snuffelen aan het RC Heli vliegen.
Andere hobby's zijn krachttraining en overklokken (opvoeren van computers).

Ik heb al verschillende uren op het forum doorgebracht, en gelezen, en wil nu graag een beginners heli gaan aanschaffen, inc verschillende onderdelen voor de onvermijdelijke craches.

Ik hoor graag jullie mening nog over mijn samengestelde set.

de Heli word denk ik een Honey Bee FP, deze heli spreekt mij het meest aan.

Als crashkit heb ik het volgende samen gesteld.

2x [URL="http://aerotronic.nl/nl/helikopteronderdelen-27/honey-bee-fp-28/rotorhead-set-fp-45.html"]Rotorhead set (FP)[/URL]
2x [URL="http://aerotronic.nl/nl/helikopteronderdelen-27/honey-bee-fp-28/push-rod-46.html"]Push rod[/URL]
2x [URL="http://aerotronic.nl/nl/helikopteronderdelen-27/honey-bee-fp-28/main-blades-fp-esky-293.html"]Main blades (FP) Esky[/URL]
1x [URL="http://aerotronic.nl/nl/helikopteronderdelen-27/honey-bee-fp-28/tail-blade-59.html"]Tail blade[/URL]
1x [URL="http://aerotronic.nl/nl/helikopteronderdelen-27/honey-bee-fp-28/tail-boom-78.html"]Tail boom[/URL]
1x Superskids rev.3 (RCvliegshop.nl)

Als extra's heb ik de volgende onderdelen in gedachte:
[URL="http://aerotronic.nl/nl/upgrades-74/honey-bee-fp-89/tail-motor-heat-sink-61.html"]Tail motor heat sink[/URL]
[URL="http://aerotronic.nl/nl/upgrades-74/honey-bee-fp-89/main-motor-heat-sink-62.html"]Main motor heat sink[/URL]
[URL="http://aerotronic.nl/nl/upgrades-74/honey-bee-fp-89/cabin-for-hb-fp-cp-black-390.html"]Cabin for HB FP & CP black
[/URL]
Ik heb het idee dat ik hiermee best een tijdje vooruit kan. Ik plaats deze lijst natuurlijk niet voor niets, jullie kritiek hierop is van harte welkom!

Vervolgens ben ik een beetje aan het zoeken om de heli direct te voorzien van een lipo accu. Op de site van aerotronics staat de volgende kit:
Honey Bee FP CP-like LiPo upgrade

Ook hier hoor ik graag op of aanmerking over, is de meegeleverde lipo goed, of kan ik de onderdelen in de kit beter los aanschaffen, en de volgende accu meebestellen: LiPo accu 11,1V 1300mAh 15C JST?

Een accu met een hogere mAh waarde lijkt me meer vliegtijd opleveren?

Als ik de lipo upgrade-kit los bestel met 2x de 1300mAh accu, kom ik op EUR 212,40, wat me een mooi bedrag lijkt voor een goede beginnersset.

Alvast bedankt voor de hulp, ik heb al gezien dat de behulpzaamheid van de leden van dit forum erg hoog is... top!

hoi mark er is niks op tegen om eens met een fp te beginnen
maar
waarom al die extra dingen hij gaat er echt niet beter van vliegen
zon fp is leuk om te kijken of je de hobby leuk vind en een volhouder bent maar ga hier niet te veel geld in stoppen een goede optie om eens te kijken is bijvoorbeeld dit
als je na een maand of 2 nog steeds de moed niet hebt opgegeven koop je een mooie trex of iets in die richting

o ja waarschijnlijk als je alleen aan de slag gaat crash je binnen 1 minuut

suc6 john

Een redelijke investering voor een heli waarmee je alleen in windstil weer kan vliegen dus alleen indoor of minder als 2Baufort en wanneer is dat in rotterdam??

Mijn advies: skip de FP en start met CP of CCP want ja er kan meer stuk maar je kunt daarmee tot windkracht 3 a 4 vliegen en dat is veel vaker in nederland.

Welk model..
No comment: want als ik een model noem komen er 10 met een ander model..
Mijn advies: neem een heli met 3 servo op de swash (kop) besturing en waarvan de onderdelen in de buurt te koop zijn.
Of beter waar een forum lid in de buurt bekend mee is..
Zou je bij mij in de buurt wonen dan zou een King2 of Belt-cp een aardige beginner zijn maar de KDS en GL's zijn weer beter.. Heb je voldoende cash flow kijk dan naar de T-rex want die zijn gewoon goed...

Heb je geen Modelbouw ervaring start dan met een Sim en een RTF heli..
Heb je wel ervarin of tenminste ervaring in de buurt koop dan een Barebone Kit en verzamel zelf.

Simmen is zo wie zo een must en daar zou ik mee beginnen..
Ook hier zijn legio programma's waarbij er een paar gratis zijn..
Begin dan eerst met een USB sim zender besturing van 25 euro op de webshops...
en zoek dan uit wel programma je wilt gebruiken..

Zo genoeg voor vandaag want je zult nu nog wel weer meer vragen hebben..

Benno

honeybee of cp

Ik heb ook een honeybee en een coax. Ben weekje of 3 bezig.
De honeybee kan ik al aardig laten hooveren tail in....als hij niet stuk is en goed uitgetrimd. Ben met de honeybee begonnen omdat ik dacht eerst eens kijken of het leuk is. Daarnaast een coax erbij om de stick controle te krijgen. Kom met RC van nul. Ook een sim gekocht de Realflight 4.5 met controller. Zonder sim starten is denk ik onmogelijk. Tezij je start vioa een coax of met een leraar leerling systeem en je onder de vleugels van iemand het sturen kunt leren.

Even wat er in mijn ogen slecht is aan dit helitje..
1. Landingskids..van suikerspin gemaakt.
2. De bijgeleverde batterij...kun je meestal meteen weggooien levert nauwelijks kracht en houdt er heel snel mee op.
3. de bladen zijn van plastic. Soms doen ze het goed maar soms gaan ze de lucht niet in en moet je gaan buigen en wringen. Zijn mensen zat die het niet goed krijgen wordt vaak gesproken op fora over goede en slechte plastic bladen.
4 De aanhechting van de staart is erg slecht gemaakt en door het hefboomeffect breekt het snel uit dan kun je weer zo´n plastic hoofdframe kopen en moet je de de hele heli slopen en overbouwen met alle setup er weer bij.
5 sturing op staart houdt niet over enm aakt de controle stukl lastiger.

Dus wil je iets dan moet je gaan upgraden..
1. superskids
2. lipo erin
3. andere bladen van extreem of kyosho m24
4 z guru maakt mooie frames en met de superskids upgrade heb je beetje ondersteuning.
5. Er is een belt drive upgrade en motor mods genoeg van andere mortoren naar 2 stuks etc. Er zijn ook 330 helis met standaard een belt driven tail voor dezelfde prijs als de honeybee.

Als je de eerste 2 upgrades doet die eigenlijk noodzakelijk zijn dan is je heli tail heavy en moet je moeite doen om het zwaarte punt goed te krijgen.

Als je dat allemaal optelt naast tijd en moeite. Denk ik dat ik beter een king 2 had kunnen kopen.
Je krijgt dan meer voor je geld. En als je de noodzakelijk upgrades van de honeybee optelt ben je ook in nderlandse prijzen zo 60 euro verder: superskids/lipo en lader erbij. En dan moet je niks gek doen. King 2 koop je voor 140 tot 160 en upgreds voor 40 extra dus komt op hetzelfde neer.

De king is denk ik wel moeilijker uit trimmen (maar dat weet ik niet zeker) en er zijn meer dingen waar je op moet letten bij de king. Iets gevaarlijker en minder geschikt voor binnen of je moet betonnen meubels etc hebben. Maar meer waar voor je geld, je hoeft er niet teveel aan te upgraden en hij Kan meer wind aan zoals gezegd en is denk ik stabieler mits goed getrimd door hogere headspeed en meer gewicht. En het hooveren is moeilijk genoeg in het begin. Is je heli niet goed afgesteld kun je het als beginner echt vergeten.

De honeybee wordt erg aangeprezen als beginnersheli en hij is mits aangepast ook best een leuke heli maar nu denk ik had ik beter kunnen starten met een king 2.

Ga je de king vliegen zonder dat hij goed is getrimd, en zonder dat je in een simulator goed kan hooveren dan ga je denk ik veel crashen en is het al snel niet leuk meer. Tenij je erin zit om je geld snel op te maken en veel te knutselen en weing tot nauwelijks voortuitgang te boeken.

Vind de honeybee al;s je kijkt wat je ervoor krijgt erg overpriced. Zou zelf een nu een king kopen en een esky lama 3. De lama voor het vliegen en stick controle door te krijgen en de king 2 zit een sim bij daar eerst veel mee oefenen en als je dat kunt de king zonder de rotorbladen goed probere4n uit te trimmen en kijken of alles goed staat en voorzichtig starten met de king en traingskruis via de aanwijzingen van Radd.

Aan de king 2 hoef je als je de fora moet geloven maar 2 dingen te upgraden : de motor en de extreme belt upgrade/mod

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties!

Over het beginnen met oefenen met behulp van een sim, dit was zeker de bedoeling.
Meegeleverd met de Honey Bee FP zit een simulatorkabel....

Ik zie daarnaast 2 verschillende adviezen, begin met een goedkoope FP,
of begin gelijk met een betere CP waar ik later nog iets aan heb.

Een T-Rex is me direct al te duur, als ik straks goed kan vliegen (in de zin van, de heli onder controle heb en niet zo vaak crash)
dan ga ik verder kijken voor een betere heli, en zal dat in de hoek van align uitkomen... hoewel ik de MSH Protos 500 ook erg mooi vind :)

Van KDS kom ik als meest goedkope RTF heli, de KDS 450S tegen voor 235, die valt eigenlijk ook al buiten mijn startbudget.

E-sky dan,

Voor iets meer geld als mijn setje uit de startpost, heb ik een Belt-CP met extra LIPO,
alleen heb ik dan geen onderdelen mocht ik crashen...
Ook zit er dan geen simulatorkabel bij, dan moet er extra een losse set met dummy zender bij.

Dan kom ik al snel op 250 euro zonder extra onderdelen voor als ik crash.

Een king 2 (RF versie) is 40 euro goedkoper als de belt-CP,
alleen heb ik het idee dat de Belt-CP die 40 euro extra wel waard is?

Best moeilijk dit, in principe is geld niet echt een issue, ik werk full-time en woon nog thuis,
maar over de balk gooien is altijd zonde natuurlijk...

Groote voordeel van de King 2, en Belt-CP is natuurlijk dat de kwaliteit standaard een stuk hoger is, en dan ik direct met lipo's kan vliegen, enige extra aanschaf is dan een extra lipo en simulator setje...

Nog meer suggesties? :)

Over het beginnen met oefenen met behulp van een sim, dit was zeker de bedoeling.

Een T-Rex is me direct al te duur, als ik straks goed kan vliegen (in de zin van, de heli onder controle heb en niet zo vaak crash)
dan ga ik verder kijken voor een betere heli, en zal dat in de hoek van align uitkomen... hoewel ik de MSH Protos 500 ook erg mooi vind :)

Van KDS kom ik als meest goedkope RTF heli, de KDS 450S tegen voor 235, die valt eigenlijk ook al buiten mijn startbudget.

E-sky dan,

Voor iets meer geld als mijn setje uit de startpost, heb ik een Belt-CP met extra LIPO,
Ook zit er dan geen simulatorkabel bij, dan moet er extra een losse set met dummy zender bij.

Best moeilijk dit, in principe is geld niet echt een issue, ik werk full-time en woon nog thuis,

Groote voordeel van de King 2, en Belt-CP is natuurlijk dat de kwaliteit standaard een stuk hoger is, en dan ik direct met lipo's kan vliegen, enige extra aanschaf is dan een extra lipo en simulator setje...

Ja een lipo lader..
Die orgineel bijgevoegd is werkt wel maar het duurt uren voor het opladen en je weet niet hoeveel ontlading/oplading er in de Lipo zit..

Dus houd rekening met 50 euro extra aan een lipo lader..

Benno

Benno,

wat is een goede lader? Ik kan als extra deze lader nemen, voor een meerprijs van 15 euro... Krachtige 1,8A 3-cels LiPo batterijlader [EK2-0855] - €*19,94 (Laders) : Op Voorraad!

Zou ik niet doen..
Heb je dezelfde ellende mee alleen met meer lawaai overlast..
Dat ding maakt een klere herrie

Nee ik bedoel zo iets..
iMAX B6 (lipo laders) - rc-shoptwente

of Balanced Battery Charger Li-Ion/LiPo/NiCD/NiMH/Pb USB - eBay, Parts Accessories, Aeroplanes, Radio-Controlled, Toys Games. (Eindtijd 07-feb-09 13:46:26 CET)
zo iets

of je kunt ze vast nog goedkoper vinden...

Benno
ps pas wel op de verzendkosten..

Voor een simpele lader hoef je geen 50 euro voor neer te tellen...

Hou ook het te koop gedeelte van het forum in de gaten, ze komen vaak langs!

King 2 moet je direkt upgraden naar een brushles motor de standaard gaat niet lang mee lees je overal.Dat kost 30 tot 40 euro als je bij een esky brushless blijft.Je hebt nodig een brushles motor en een brushless ESC. Setjes zijn overal te koop.

King 2 kost 140 tot 150 euro in nederland. De king 3 kost 175 euro ex verzenden in engeland en is direkt al brushless.
kijk maar op http://www.heliguy.com
Een extra lipo erbij en zeer gestructureerd en rustig beginnen ) anders heel veel ellende en kosten, las ergens baby stapjes dat is een goed advies' en veel simmen.
Zou ik nu doen denk ik achteraf. Ik vind persoonlijk de hele Honeybee FP als je kijkt naar wat je krijgt en wat er eigenlijk direkt de prullenbak in kan met alle extra kosten veel te duur tov de andere esky produkten. Zie mijn vorige post, lipo en ander onderstel kom je niet omheen of je kan niet veel vliegen. Dus direkt al voor 25 onderstel, lipo lader (goedkoopste) 20 euro, en extra lipo rond de 20 euro is 65 euro upgraden. Dus dan kost je Honeybee geen 90 tot 110 euro maar 150 a 160 euro zonder verzendkosten gerekend.

Maar mischien is dat met de king ook wel zo. Alhowel alles er weer veel degelijker uitziet. Onderdelen zijn niet veel duurder zal wel bij een gemiddelde crah meer schade hebben maar weet iik niet zeker, ben geen ervaringsdeskundige.

De Honeybee is echt ontworpen vvoor binnen dus licht licht licht, als je er iets extra gewicht onder hangt in standaard opzet komt hij niet eens meer van de grond. Dus voordeel simpel en lagere crash kosten, nadeel je loopt snel tegen paar upgrades aan en ik denk dat een goed opgezette cp stabieler vliegt dus je gaat sneller vooruit.

Maar mischien kunnen de meer ervaren heli piloten hier wat meer licht op werpen ? Heb je meer kosten bij een gemiddelde HB FP crash of bij een king 2 crash

Onderdelen kopen ik zou niet teveel kopen, kunt ook een Barebone erbij mkopen voor de onderdelen zit je al snel aan.
HB FP kost barebone 40 europ met verzenden.

Als je onderdellen op voorraad wilt leggen van de HB FP zou iik alleen de meest voorkomende nemen, zoals hoofdas, mainframe, flybar asjes en wat breekt als je ernaar kijkt de hoofdrotorblad houder. Voor de rest koop je al gauw het verkeerde of teveel zelf ook gedaan.

Die simulator kabel kost niet veel dus daar zou ik de keuze niet van laten afhangen.

E-sky dan,

Dit is mischien een domme vraag...nu nog een dom antwoord.

Wat is er mis met de standaard goedkope lipo lader van esky ? Kost met adapter 20 euro ?

Domme vragen bestaan niet (domme antwoorden wel)

Daar is helemaal niets mis mee!

Hij heeft alleen niet zoveel vermogen dus met grote lipo' moet je langer wachten...

Bedankt voor de reacties,

hoe zit het met de Belt-CP? Ik geloof dat deze al redelijk geschikt is om buiten mee te vliegen? (voor binnen is hij te groot, maar kan deze heli wel tegen een beetje wind?)

De Belt-CP v2 2,4Ghz spreekt mij tot nu toe het meest aan: http://www.heliguy.com/Electric-RC-Helicopters/Belt-CP/Belt-CP-V2/
Op de site van Heliguy kan je bij radio type een optie invullen, alleen is enkel MHZ in te vullen.
Wat betekend dit, en is de MHZ versie de juiste?

De Mhz versie is geen 2,4 Ghz.
Let ook op als je een Mhz versie besteld dat het 35 Mhz is, en geen 72 Mhz (niet toegestaan in NL), alhoewel ik 2,4 Ghz aanbeveel want dan hoef je in principe nergens naar te kijken.
De belt CP kan je wel indoor (sporthal) mee vliegen, maar niet in je huiskamer inderdaad.
Als je geintresseert bent in veel buiten vliegen...
Hoe groter, des te minder gevoelig voor wind, des te makkelijker en gemoedelijker vliegt het (ook duurder, dat dan weer wel).
Een kleinere buitenheli zoals de BeltCP kan je als beginneling tot windkracht 2 a 3 vliegen, op beschutte plaatsen.
Als je wat gevorderd bent kan je de ruimte opzoeken, maar lekker vliegen is er met 4BF niet meer bij, dan ben je alleen de wind aan het bevechten.

Grt.
Eric

Dat is wel ongeveer wat ik zoek in een beginners heli :)

heeft iemand een link naar de juiste 2,4Ghz Belt-CP V2?

Die Radd's school ben ik nu aan het doorlezen, erg amusant, en leuk om te zien hoe hij het hoveren zonder de controle te verliezen opbouwt.

Kies ook mode 2 bij de zender !
Kijk ook bij de sim voor de gratis helix of heli-x volgens Plantjes lijkt deze op de belt.

Dit is mischien een domme vraag...nu nog een dom antwoord.

Wat is er mis met de standaard goedkope lipo lader van esky ? Kost met adapter 20 euro ?

Geen domme vraag maar toch een dom antwoord..

De standaard lipo lader is redelijk te gebruiken voor de standaard 1000mah accu met een laad tijd van 1,5 uur. echter als je leuk wilt vliegen ga je snel naar meerdere accu's met een hoogere capaciteit wat de vliegtijd en de vlieg balans (COG) tengoede komt. De orginele 1000 mah heeft een vlieg tijd van 5 a 6 min max. De meest gebruikte accu's voor de king hebben een dubbele capaciteit (ik gebruik 3x een 2200 mah) daarme vlieg je 10 tot 12 minuten zonder problemen (ik heb er al eens perongeluk 16 minuten mee gevlogen) De laad tijd van de 2200 mah accu met standaard lader is 3 tot 5 uur. De extreme e-sky lader kan accu's ong 2x sneller laden dus 1,5 tot 2 uur..

Alemaal leuk en aardig maar nu het belangrijkste punt.
Je weet niet waar je mee bezig bent....

Een lipo accu kost tussen de 20 en 50 euro afhankelijk van de qualiteit en capaciteit. Zo'n ding belast je giganties en dus wil je er zuinig en liefkozend mee omgaan.
Verder kunnen die dingen zich op blazen als een tennisbal of erger in de brand vliegen als je ze verkeerd oplaad en dat doe je meestal thuis (binnen dus).

Daarom wil je er niet een 20 euro lader zonder veiligheden en tijdsbegrenzing er voor gebruiken maar een computer gestuurde lader met een display waarop laadtijd en laad capaciteit en laad stoom continue afleesbaar zijn.
Je kunt dan met die computer lader meteen alle accu's in huis goed laden (das je extra plus) en elke lipo de juiste lading geven en tevens zien hoever hij opgeladen wordt en dus ontladen was en dus of te te ver doorgevlogen had. Verder worden de cellen beter gebalanseerd en kun je daaruit meteen afleiden hoe de qualiteit van je accu is. Tenslotte is alles begrenst en voorkom je zo brand en tennisballen.

Ja de vraag: is 50 euro nu wel voldoende?..
Antwoord: nee 500 euro is beter..

Maar omdat heel veel heli hobbisten mij voor zijn gegaan met de aanschaf van de Imax en bij mij ook niet het geld op de rug groeit zeg ik.. 90 euro is voldoende.. (let op 12 Volt input dus adapter van 220 naar 12 volt of auto accu nodig)

Benno

Bedankt voor die heldere uitleg.
Ik denk dat ik het een maandje ga uitzingen met de standaard lader, en vervolgens een betere lader en extra's lipo's aanschaf.

Back