Hulp gevraagd bij keuze electro-heli.

Beste mensjes,

Na twee jaar ervaring met vliegtuigen en een blauwe maandag gevlogen te hebben met mijn toenmalige raptor, heb ik besloten om maar eens een electro-heli aan te schaffen. Ik heb er echter geen bal verstand van, dus zoek ik wat hulp via deze weg bij de keuze voor zo'n geval.

Een aantal eisen waaraan hij in ieder geval moet voldoen;

*Prijs vliegklaar (eventueel op ontvanger na) rond de 200 euro.
*De helicopter moet vrijwel overal te krijgen zijn, zodat als ik om spare-parts kom vragen, ze me niet vreemd aan staan te kijken.
*Spare-parts moeten voor een normale prijs verkrijgbaar zijn.
*De heli moet geschikt zijn om mee te leren vliegen, maar moet ook zeer zeker mogelijkheden voor de toekomst hebben.

Iemand goede ideëen?

Groeten Urlien. :roll:

Met dat budget blijft alleen het chinese micro-spul over.
Misschien beter om de vraag te stellen in het micro-heli sub-forum.
Er zijn ook al talloze discussies geweest over welk type heli nu nuttig is om te leren en hoe snel je aan iets anders toe bent.

Maar wees eerlijk, als ik zo jouw lijstje bekijk met kisten dan is alleen de X-twin vliegklaar goedkoper dan het budget voor je heli.

De beste inverstering voor leren heli vliegen met dat budget is Reflex XTR. Is misschien wat duurder maar ja heeft ook geen reserve-delen nodig, dus die 2 vragen zijn ook opgelost.

Rick

Een Df04 is een goed beginners heli. hij is maar 120 euro bij rchobby-online. En bij dezelfde site zijn zo'n beetje alle onderdelen te verkrijgen

Rick NT zei:
Maar wees eerlijk, als ik zo jouw lijstje bekijk met kisten dan is alleen de X-twin vliegklaar goedkoper dan het budget voor je heli.

Wat komen er toch altijd nuttige en handige tips voort uit jouw toetsenbord, echt een aanwinst voor het forum........ :?

@Duccan; heb je hier zelf ervaring mee?

Grt.

Als, je voor dat geld leuk wil rond vliegen moet je eigenlijk net iets meer uit geven, heb gevlogen met een walkra36 en die vleigt gewoon buiten (wild) met nog behoorlijk wat wind! voor 275,- vleigklaar uit doos (4rc.nl)

minstens geshikt voor simpel3d, of je er een chaos mee kan.....

en vind je dat te veel moet je een 22e aanschaffen, beterals een e-sky of piccolo oid.

en een x-twin is leuk als je aan het laden bent. :D

maar die walkera 36 heeft niet al te beste electronica had ik gehoord :?
beter was om losse componenten te kopen, maar dan ben je veel meer kwijt.
of zijn jouw ervaringen anders? :P

Sentirager zei:
Als, je voor dat geld leuk wil rond vliegen moet je eigenlijk net iets meer uit geven

Iets meer uitgeven is in principe geen probleem, ik was alleen vandaag bij een modelbouwzaak en begreep dat ik voor een complete goede set 160-180 euro kwijt zou zijn, dit inclusief zender en ontvanger. Vandaar dat ik het niet zo vreemd vond om op 200 in te zetten zonder zender en ontvanger. Natuurlijk zit er nog wel rek in dit bedrag, mits de meerkosten natuurlijk ook voordelen hebben.

Meer dan simpel 3d is absoluut niet nodig, dat is niet wat ik zoek. Ik wil graag indoor kunnen hoveren, en op zomerse dagen lekker buiten.

Groeten Urlien. 8)

Voor dat geld een goede heli zoeken word moeilijk zoals Rick zegt. Chinees prul valt niet onder goed.

Je zou moeten zoeken naar de Hirobo Lama XRB, of misschien een Blade CX (populair in amerika).

Voor onder de 200 euro valt geen "echte" electroheli te kopen, deze post hoort dus eigelijk in het microheli forum.

Als je een lama gaat kopen dan zal ik niet die van Hirobo nemen maar van E-sky. Die is veel beter en goedkoper :P . Maar de Df36 is wel te doen hoor.... alleen als je de T-rex SE gewent bent dan is het wel bagger :P . Ik heb trouwens ook de #36 gekocht. (voor 200 euro incl verzend van ebay)

Met brushless? Die heeft hij toch echt nodig om ook maar van de grond te komen. Ook hoef je het gras maar 1 keer te raken en de tandwielen zijn gestript van de staart.

Duccan zei:
Een Df04 is een goed beginners heli. hij is maar 120 euro bij rchobby-online. En bij dezelfde site zijn zo'n beetje alle onderdelen te verkrijgen
bij rcvliegshop.nl heb je dezelfde heli al voor 94 euro :roll:

Urlien zei:
*De heli moet geschikt zijn om mee te leren vliegen, maar moet ook zeer zeker mogelijkheden voor de toekomst hebben.

En daarin zit um ut venijn. Iedere helivlieger gaat je vertellen dat als je ooit meer wilt van de sport, je eerst een goede zender moet hebben. Tel daarbij op dat geen enkele van de micro/mini's uit de doos meer doet dan hooveren, en je bent klaar. Fixed pitch valt sowieso af, daar is licht 2d al moeilijk mee, laat staan 3d. En alle Collective Pitch (CP) modellen doen met de standaard motor niks meer als hooveren, inverted kan je schudden.
Je kan met dat budget idd 3 dingen doen:
- Je koopt nu een DF4-achtige met 4 batterijen (Ook duur, vooral lipo) en je leert ermee vliegen om later een grotere te kopen
- Je koopt nu een sim, en later een heli
- Je koopt nu een heel goedkope CP- machine en komt er in een later stadium achter dat je alles nieuw moet kopen als je wat anders wilt.

Succes met kiezen,

Ton.

@Skidz; Urlien heeft zelf een Evo 9 tot haar beschikking, dus wat betreft die zender zit het wel snor. Ik zelf heb een 9Z WC2, een MX-22 en nog een T9CP, die kan ze ook gebruiken :P Ook hebben we Reflex XTR, dus dat is ook geen punt :)
Daarom zou er bij een helietje geen zender hoeven zitten, misschien dat dat de prijs weer drukt? Er zijn vast wel heli's te koop zonder zender en misschien ontvanger?
Ze heeft afgelopen zomer een Raptor 30 gehad, maar we zijn nu op zoek naar een heli die niet smerig is (brandstof niet dus)

Grt.

laurens
er zijn genoeg chineese produkten die wel goed zijn

urlien en alex
de dragonfly 36 is een goede heli alleen niet alle indoor meeting zullen een dragofly 36 toestaan om te vliegen.
zelfs ik in nieuwleusen moet bij wijnig heli vlieg ervaring toch echt eerst kijken of het wel veilig is.
de 22 is iets lichter en ook wel goed heb er zelf nog geen vlieg ervaring mee maar jaap/sentirager wel
op de meeste meetings geen probleem.
ja het is geen raptor en geen als je het geld hebt goed vliegend te maken logo 10. maar wie alles bekijkt van uit een raptor of soort gelijk elektro. kan niet met een micro heli overweg.
micro/midi is nu eenmaal een ander soort heli.

@ Urlien, Ik heb net de X-400 van ARK besteld bij helistore, 275 euro zonder ontvanger en zonder gyro. Ik vind dat een net prijsje voor een helietje wat 3d aankan zonder upgrades. Er zit wel een brusheless in met regelaar en servo`s. Onderdelen zijn goedkoop en overal te krijgen.
Het is een helietje waar je mee verder kan en door zijn brusheless setup ook zijn waarde houd.

Alexzzz zei:
Rick NT zei:

Wat komen er toch altijd nuttige en handige tips voort uit jouw toetsenbord, echt een aanwinst voor het forum........ :?

Uitgaande van het feit dat de vraag wordt gesteld in het Electro Helikopters sub-forum ga ik er vanuit dat Urlien geintresseerd is in een heli van de klasse 900 gr. of zwaarder.
In deze klasse liggen de nieuw-prijzen van kits voor een kaal heli-mechaniek ongeveer op hoogte van het genoemde vliegklaar budget.
Met mijn opmerking wilde ik alleen maar aangeven dat het genoemde budget laag is, voor deze klasse.
Ben zelf laatst aan het tellen geweest (m.b.t. inboedelverzekering) wat het een en ander nu kost wat ik heb staan. Bijv. een complete degelijke uitgevoerde Shockflyer met 2 accu's kom je al op 220-260 Euro.

Met andere woorden weeg nog eens je 'wensen' en je 'budget' met elkaar af. Heb je dat al gedaan maak je 'wensen' m.b.t. type heli dan hier ook kenbaar zodat iedereen gerichter advies kan leveren.

Kleine e-heli's waar je nog indoor mee kunt/mag hoveren en die je buiten voor het lichte 3d werk kunt gebruiken, zijn naar mijn mening de MS Composit Hornet XCP/3D en de Century Hummingbird 3D Pro. Beide overschreiden de 200 euro met gemak (jammer genoeg).
Marcel van Raak is reeds bezig met een Bouw/Vlieg verslag van de Hummingbird en ik hoop binnenkort een bouw/vlieg verslag te plaatsen van de X3D te plaatsen en hiermee m'n bijdrage-nivo aan het forum wat op te krikken.
Beide heli's wil ik (nog) niet aanbevelen als beginners-heli, voor die prijs zijn er betere alternatieven, maar dan wel met de beperking dat die niet binnen mogen vliegen.

Rick

als je een grotere stabielere minder wind gevoelige heli wil dan kan je kan je ook eens kijken naar een LMH 120 corona. dat ding vliegt toch verbazing wekkend goed. Hier kan je gerust buiten mee vliegen met wind. Helaas is deze wel 3 x het budget. Hij is alleen enorm degelijk en gaat niet snel stuk tijdens een crash.

Verder is de ark 400 erg leuk. Deze kan je goed opgraden voor licht en zwaar 3D werk. Voor een goede setup zit je ook al snel op 600 euro. Het kan goedkoper maar dan zit je over verhitte motoren en dan is de los er snel af. Jammer genoeg crash deze heli weer minder goedkoop ;)

Deze draad in overleg naar micro helies verplaatst.

Urlien gaf aan niet op zoek te zijn naar een grote heli,
te hopen op wat meer uitleg,
en tot maar 200 eur te kunnen en willen te besteden, ex zender.

Back