hulp gevraagd bij programmeren ESC

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
U

ultim@te

Guest
beste heren en evt dames .

ik heb even een vraag omtrend mijn setup .

ik heb deze spullen :

robbe roxy BL-Inrunner 2445/10
Roxxy BL Inrunner 2445/10 Robbe R-4913

en een graupner compact control 40 :
http://www.gliders.uk.com/prodinfo.asp?number=G2884

hier de beschrijving van de regelaar :
http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/20060213142601_7185.pdf

nu heb ik deze setup in mijn saab gripen geplaatst maar ik had geen idee dat de regelaar moest worden geprogrammerd .
de saab vloog niet echt spectaculair vond ik met de 6 x 5,5 graupner speedprop.
tijdens het vliegen ging de motor steeds ``pingelen `` en gaf eigenlijk weinig vermogen .
kan dit komen door de instelling van de ESC ?
ik heb de beschrijving er bij gepost zodat jullie even de specs en de manier van instellen kunnen bekijken .
de regelaar is uit de verpakking gehaald en verder nooit geprogrammeerd geweest .
doordat ik geen kanjer ben op electro gebied weet ik even niet wat ik ermee aan moet en vraag hierom hulp van iemand die hier meer kaas van gegeten heeft als ik .
alvast bedankt.

cheers !

de setup gaat straks in dit kistje .

rbfoeb.jpg

ik hoop dat iemand me even kan helpen met dit probleempje zodat ik het maximale vermogen uit de setup kan halen .
ik gebruik 2200 mha 3s lipo`s.

Laatst bewerkt door een moderator:
thanx but no thanx !!

het gaat meer om de vraag of dat de pingelende motor veroorzaakt werd door de afstelling van de regelaar.

dat de gebruiksaanwijzing gelezen dient te worden dat snap ik wel alleen ik heb verder geen ervaring met het inregelen van de regelaar en zou het zonde vinden als ik mijn spullen verziek .

dat pingelen is dat op hoger toeren of laag?
doet hij dat pingelen ook zonder prop?
kan je ampere meten ? zo ja even meten wat hij trekt met volle belasting.
probeer eens een kleinere prop
probeer eens met een andere motor

mvg Hans

dat pingelen is dat op hoger toeren of laag? bij volgas
doet hij dat pingelen ook zonder prop? niet geprobeerd
kan je ampere meten ? zo ja even meten wat hij trekt met volle belasting. een poosje terug heb ik dat gemeten en hij bleef ruim binnen de 40 amp
probeer eens een kleinere prop al geprobeerd geen verandering
probeer eens met een andere motor zal ik gaan proberen

mvg Hans

wat bedoel je met pingelen? hoe manifesteert zich dat?

mijn eerste gok zou zijn dat de regelaar zn sync kwijtraakt. Dit zou op te lossen kunnen zijn door een andere timing (meestal "lager") in de regelaar te "programmeren"

ik zie het vaker gebeuren (of het ligt aan mijn internet verbinding) maar hoe komt dit in godsnaam bij modelhelikopters terecht? Of ik weet kennelijk niet wat een helikopter is :)

ik zat al te zoeken waar ik het moest plaatsen maar heb kwablijkelijk toch weer niet goed gekeken .
het hoort gewoon bij electro specifiek en dus niet bij heli`s natuurlijk .

excuus hiervoor .

@ henri : ik heb de regelaar zo gekocht en in een kistje gestopt zonder programmeren .
klinkt een beetje te gemakkelijk bedacht en dat is denk ik ook zo .
ik ben nog niet zo`n expert op electra gebied en wist ook niet dat ik evt de ESC moest programmeren alvorens te gaan vliegen.
ik had wel de indruk dat er tamelijk weinig vermogen uit kwam .

als je even in de beschrijving leest in post 1 daar staat de fabrieksinstelling en ik weet dus niet of deze geschikt is voor wat ik ermee wil doen .
dat is dus eigenlijk mijn vraag of dat de motor zo raar doet omdat die instelling misschien fout is .

ik gooi de parkjet op en vlieg een rondje op volgas , ( moest volgas anders vloog het voor geen meter ) dan op een gegeven moment gaat de motor pingelen op zijn toerental , als het ware een beetje zeuren .
als ik dan even het gas volledig dicht deed en weer gas gaf was het even weg en daarna begon het weer opnieuw .
zoals ik al aangaf lijkt het voor mijn gevoel dat de motor met volgas op mijn zender maar halfgas draaid.( let op dit is mijn gevoel erbij , weet niet of dit ook zo is .)

ik hoop dat het een afstellings kwestie is want dan kan de setup straks in mijn nieuwe schuimpje :D

ik ben nog niet zo`n expert op electra gebied en wist ook niet dat ik evt de ESC moest programmeren alvorens te gaan vliegen.

Moeten is een groot woord. Veel regelaars pakken bepaalde zaken wel automatisch op, als bijvoorbeeld hoeveel cellen accu, etc. De fabrieksinstellingen zijn doorgaans zo gemaakt dat de regelaar in de meeste gevallen 'uit de doos' zal werken.

dat is dus eigenlijk mijn vraag of dat de motor zo raar doet omdat die instelling misschien fout is .

Harde zekerheid kan niemand je geven totdat je wat probeert, maar gebaseerd op je beschrijving durf ik wel te zeggen dat de kans erg groot is dat je het 'probleem' wat je hebt, kunt oplossen door andere instellingen op je regelaar.

ik hoop dat het een afstellings kwestie is want dan kan de setup straks in mijn nieuwe schuimpje :D

Ik denk het wel. Zo uit je omschrijving denk ik dat de timing niet klopt. Meestal heb je hier 3 of 4 waardes voor, varierend van 'soft, medium, hard' of 'low, medium, high' en vaak is dan als fabriekstandaard 'medium' gekozen. In jouw geval zou ik 'soft' of 'low' proberen.

Dat zou het 'pingelen' kunnen oplossen. Het puntje wel of niet volgas, lijkt te maken te hebben met de endpoints in je zender icm. de endpoints zoals de regelaar deze ziet.

Vaak staat dit op auto detect en is er een mechanisme waarbij je bij het inschakelen de uitersten aangeeft. Even lezen in je handleiding hoe dat zit, of je dat wel goed gedaan hebt, en als dat niet werkt, kun je vaak ook voor 'vaste eindpunten' kiezen.

Om kort te gaan; ja ik denk dat je problemen op te lossen zijn door het juist instellen van de regelaar.

oke henri bedankt voor de duidelijke taal :D

hier kan ik wat mee, ik weet wel dat in principe alles uit de gebruiksaanwijzing te halen valt maar waarom alles napluizen als je met een draadje als dit veel praktijk ervaring kan vergaren .

ik ga wel even met de instelling aan de slag en hoop dan de problemen te kunnen oplossen .
als ik meer weet dan post ik het hier weer even.

de rest ookbedankt natuurlijk trouwens

Niet om rot te doen maar kijk eens naar de accu en neem een accu met meer "C" want het lijkt er op dat de accu even de stroom aan kan en dan de spanning inzakt waardoor de regelaar automatisch snelheid mindert, de accuspanning weer oploopt, de regelaar weer opregelt, de accuspanning terugzakt, etc.
Dus test eens met een grotere accucapaciteit met een gelijk aantal "C" of een gelijke capaciteit accu en een meer "C". Ik heb dit grapje de laatste tijd al veel gezien met lipo accu's. Dit treed veelal op na enkele minuten, zeker als de accu's wat ouder zijn en/of overbelast geweest zijn. (erg warm na de vlucht= erg ver leeg of hoge inwendige weerstand). Wat voor accu gebruik je nu?
(De motor is een buitenloper die of met auto timing of met een korte timing (2-6 grd) gestuurd kan worden. Maar ik verwacht niet dat dit het probleem is gezien hij wel goed start.)

Dat kan inderdaad ook.. het kan ook nog zijn dat de lipo cutoff van de regelaar te hoog staat.

ik heb inmiddels de problemen opgelost , het was inderdaad een instel probleem van de regelaar .
ik heb het nu getest met 2 verschillende motoren en bij de eerste test ging de motor weer pingelen en ook de andere motor deed hetzelfde , na de instelling te hebben veranderd draaien de motor ongehinderd op vol gas en gaan ze beide niet meer pingelen .

dus probleem opgelost , het was eigenlijk simpeler dan ik dacht met het inregelen van de regelaar .

bedankt voor de tips en het meedenken .

mvg eric

ps ik heb 3 2170 mha 25c 3s lipo`s van flightpower ( ik weet het niet de beste accu`s ) en ik ga nu 4 stuks 2200 mha 30C 3s lipo`s bestellen bij HK

Laatst bewerkt door een moderator:
In een uiterst geval zou de regelaar defect kunnen zijn; ik kreeg vorige week een splinternieuwe Turnigy Plush 40A regelaar binnen, deze vertoonde ongeveer dezelfde problemen als die van jou. Met de programmeerkaart van alles geprobeerd, maar niets hielp. Vervolgens uit een ander toestel exact dezelfde regelaar gehaald om te testen, die deed het perfect. Vervolgens gekeken wat van de goed werkende regelaar de instellingen waren, deze daarna overgenomen op de nieuwste regelaar, maar nog geen verbetering. Einde verhaal dus voor die regelaar:)

In een uiterst geval zou de regelaar defect kunnen zijn; ik kreeg vorige week een splinternieuwe Turnigy Plush 40A regelaar binnen, deze vertoonde ongeveer dezelfde problemen als die van jou. Met de programmeerkaart van alles geprobeerd, maar niets hielp. Vervolgens uit een ander toestel exact dezelfde regelaar gehaald om te testen, die deed het perfect. Vervolgens gekeken wat van de goed werkende regelaar de instellingen waren, deze daarna overgenomen op de nieuwste regelaar, maar nog geen verbetering. Einde verhaal dus voor die regelaar:)

IK verwacht dat jullie met 2.4 ghz van het merk robbe/futaba vliegen.
Ik heb het zelfde gehad met de FF6 , nu met spektrum geen probleem meer met de regelaar.
ALs je 10% van je regelbereik verlaagt ( van 100 naar 90) zou het opgelost moeten zijn , de robbe/futaba sturen de puls hoger aan dan de andere en gaat eigenlijk over het bereik van de regeling heen en begint te pingelen , zo is het bij mij gegaan.

probeer het eens uit en ik hoor graag of het klopt !!!

gegroet :cool:

nou das helemaal sneu , gewoon retour afzender lijkt mij .
ik had bij M in rkerk de graupner regelaar gekocht en hem zo uit de verpakking in gebruik genomen .
dit ging dus niet goed en nu na het afstellen geen probleem meer .

heb net de pitts python verkocht ,dus ga nu even shoppen bij HK :D .
ik neem de plush 60A en ik hoop dat deze wel heel aankomt :rolleyes:

cheers

IK verwacht dat jullie met 2.4 ghz van het merk robbe/futaba vliegen.
Ik heb het zelfde gehad met de FF6 , nu met spektrum geen probleem meer met de regelaar.
ALs je 10% van je regelbereik verlaagt ( van 100 naar 90) zou het opgelost moeten zijn , de robbe/futaba sturen de puls hoger aan dan de andere en gaat eigenlijk over het bereik van de regeling heen en begint te pingelen , zo is het bij mij gegaan.

probeer het eens uit en ik hoor graag of het klopt !!!

Dan zou de andere regelaar -exact hetzelfde type- daar toch ook last van moeten hebben? Nu even lastig opnieuw testen, want heb net een nieuwe 85A regelaar ingebouwd en die doet het perfect:p (Funjet Ultra)

Dan zou de andere regelaar -exact hetzelfde type- daar toch ook last van moeten hebben? Nu even lastig opnieuw testen, want heb net een nieuwe 85A regelaar ingebouwd en die doet het perfect:p (Funjet Ultra)
Daar zou je gelijk in hebben , maar heb het voor gehad met 1 regelaar , waar ik er 6 van heb , je kan het eens proberen ...

Back