Hulp gevraagd: hoe mijn DLG afstellen/uittrimmen?

Goedendag DLG ers,

Bij deze een vraag aan de meer geoefende/ervaren piloten onder jullie.
Ik heb een Mini Fireworks, en vraag mij af hoe deze zodanig af te stellen te trimmen, kortom te optimaliseren zodat ook deze mini dlg'er schik van zijn model krijgt en houdt.

Wat bedoel ik nu te zeggen?
Even wat spec's.
Spanw = 95 cm
Vleugelkoorde 16 cm
Vliegklaar gewicht 168 gram
(teveel????? fabrikant geeft ong 140 op, maar houdt 11gr/dm2 vleugelbelasting aan, en dat heb ik ook)
Aanbevolen zwaartepunt instelling 62 mm vanaf vleugel voorlijst. ( is inmiddels 75 mm)

Ik heb het idee dat deze DLG te snel is in zijn vlucht. Volgens mij moet je niet al te hard kunnen/willen vliegen, wil je gebruik kunnen maken van een beetje aanwezige thermiek.
Het vliegbeeld van mijn mini Fireworks lijkt alsof hij staartlastig is. Iets achterover hangend dus.
Toch zweeft hij nog vrij snel. En als ik dan iets te snel een bochtje instuur, dan breekt hij gemeen over die kant weg!
Dat zou er dan toch op duiden dat het zwaartepunt te ver naar achteren ligt. Ik heb dan ook geprobeerd dit weer iets naar voren te brengen, maar dan zweeft hij nog sneller.......... :cry:
Vliegtijden zijn bij nagenoeg stil weer (gisteravond) nooit meer dan 30 a 40 sec.
Ook bij de start lijkt het of ik of het model iets fout doet. Nadat de snelheid van stijgen minder wordt, moet ik snel de neus wat drukken, anders duikt de mini FW zijn neus naar beneden (om weer snelheid te maken???) waardoor je dus hoogte verliest, en dat wil je natuurlijk net niet. Natuurlijk heb ik geprobeerd ruim voordat dit gebeurd de neus weer recht te sturen,maar dan gaat hij eerst en stuk in snelle vlucht door(ook niet helemaal de bedoeling lijkt me)
Ik heb een DVD van een of andere DLG goeroe meerdere keren bekeken maar kom toch niet verder vwb mijn situatie.
Dus heren smijters:

Wie kan mij helpen het voor mijn mini DLG tje correct vliegend te krijgen?

TIPS TIPS TIPS TIPS alstublieft..............

Alle info is welkom, ik zie het graag tegemoet.

Alvast bedankt!

Groetjes

Martin

Waarschijnlijk zit nu het zwaartepunt te veel naar achteren. Het model is niet te zwaar. De meeste Mini's liggen rond dat gewicht.
De afgelopen dagen was er erg weinig wind waardoor een model dus vrij snel-snel lijkt te vliegen. Met een beetje meer wind waardeer je waarschijnlijk dat het model een beetje sneller is.
Je kunt ook eventueel een beetje meer flap zetten om het model langzamer te krijgen. Zorg wel dat het zwaartepunt goed ligt anders word hij met meer flap snel kritisch.

Martin,

eerst je zwaartepunt maar eens op 62 mm leggen.
Het hogere gewicht mag niet echt een probleem zijn maar een lager gewicht is beter bij weinig wind, mogelijk kun je er met lichtere apparatuur nog een paar gram afkrijgen.

P.s. Alex de mini Fireworks heeft geen flaps (pas leverbaar vanaf december 2007)!!!

Mijn € 0,02...

Het lijkt mij dat de instelhoek te klein is (hoek tussen vleugel en stabilo. moet tussen de 1 en 2 graden liggen. De Duitsers hebben het over EWD, Einstellwinkeldifferenz).
Ik weet niet of je die hoek bij een Mini FW kunt aanpassen, maar dmv. de bekende 'duik-test' kun je dat controleren:

Als het model op hoogte is, geef je down totdat hij onder een hoek van + 45 graden naar beneden duikt. Dan laat je de knuppels los. Je kist moet nu niet rechtdoor naar beneden duiken maar langzaam weer omhoog gaan. Als je er zeker van bent dat de instelhoek goed is, dan ga je pas met het zwaartepunt aan de gang.

Bart, Jurgen, Theo en alle andere deskundigen, verbeter mij als ik onzin praat.

Leon

Bedankt voor de antwoorden,

Bas B, de apparatuur kan ik weinig meer mee doen....2 x D 47 ontv MKZ penta alleen de akku miss 350 mah(ik zag in een ander draatje al de onthoofding van de 9 volts miss is dat wat voor mij)

Leon, jou tip ga ik eerstvolgende keer uitproberen.......

We gaan er weer voor!!!

Groetjes

Martin

Martin,

waarschijnlijk is er nog wat gewichtswinst te halen met de accu's. De GP 33AAAH (330 mAh) weegt 6.3 gram.
Indien je ontvanger het aankan zou je ook 3 cellen kunnen gebruiken of 1 LiPo (de D47 werkt prima op dit lagere voltage). Wel alles maximaal naar voren inbouwen anders moet je lood toevoegen en schiet je er niets mee op!!

Bas

Wubbe zei:
Mijn € 0,02...

Het lijkt mij dat de instelhoek te klein is (hoek tussen vleugel en stabilo. moet tussen de 1 en 2 graden liggen. De Duitsers hebben het over EWD, Einstellwinkeldifferenz).
Ik weet niet of je die hoek bij een Mini FW kunt aanpassen, maar dmv. de bekende 'duik-test' kun je dat controleren:

Als het model op hoogte is, geef je down totdat hij onder een hoek van + 45 graden naar beneden duikt. Dan laat je de knuppels los. Je kist moet nu niet rechtdoor naar beneden duiken maar langzaam weer omhoog gaan. Als je er zeker van bent dat de instelhoek goed is, dan ga je pas met het zwaartepunt aan de gang.

Bart, Jurgen, Theo en alle andere deskundigen, verbeter mij als ik onzin praat.

Leon

Nee hoor geen onzin. Maar je kunt al eenvoudig zien of de instelhoek in orde is als je ziet dat de kist bij een overtrek zichzelf wil corrigeren. Door de isntelhoek overtrekt het stabilo namelijk later dan de vleugel.

Ruud

Bas,
De Gp cellen heb ik er nu in zitten.......
Ik heb de spec's van de ontvanger bekeken, maar hij kan minimaal 3,6 volt aan, dus dat durf ik niet aan.

Ik heb de 200 mAh cellen geprobeerd, pakketje weegt 17 gram, ipv de Gp cellen, die wegen 32 gram.

Ik krijg de CG nu helemaal niet meer in de buurt van de opgave van de fabrikant.

Ik houdt dus de GP cellen erin, heb ze nog iets verder naar voren kunnen brengen, hij is weer klaar voor een proefvlucht!
Dan probeer ik als het zwaartepunt beter is, ook de duikvlucht van Leon uit!

Groetjes

Martin

Back