Hulp gevraagd met een historisch zeilschip

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Harrie V, 28 apr 2021.

  1. Harrie V

    Harrie V

    Lid geworden:
    28 apr 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Sittard
    Hallo allemaal,
    Jaren geleden heb ik een modelbouw doos gekregen met een historisch zeilschip. De Berlin 1675 van Carla Augusto. Dit is een prachtig pakket met mooi beslag, zeilen enz. Helaas heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken, ik zie door de bomen het bos niet. Ik ben handig maar twijfel hoe om dit te doen. Ik ben met pensioen en woon in Sittard in Limburg. Wie vindt het leuk om mij wegwijs maken of weet iemand die daar zin in heeft?
    Een reactie zou erg leuk zijn.
    Groet
    Harrie
     
    TIMBERWOLF, JDS73 en Ronk vinden dit leuk.
  2. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Welkom hier.

    Zit er geen bouwbeschrijving bij? Heb je foto's ervan? kan er niks over vinden namelijk
     
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
  4. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Sla pagina 1 open van de beschrijving. Kijk naar de foto's en maak eerst een bouwplan voor jezelf.

    Goed lezen en goed de foto handleiding volgen dan kan het haalt niet fout gaan.
     
  5. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
  6. Harrie V

    Harrie V

    Lid geworden:
    28 apr 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Sittard
    Hallo allemaal
    Er zit helaas geen boekje bij, alleen groete vellen papier met tekeningen. De modeldoos is zeker al 40 jaar oud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JDS73 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat is een mooi oud pakket. Niet voor de beginnende bouwer.
    Je kan beginnen op YouTube met wat filmpjes kijken. Dan krijg je een impressie wat je te wachten staat
    hier een voorbeeld film


    Er zijn diverse boeken te verkrijgen

    maar ook het doorlezen van de verslagen hier of op andere forums geeft een indruk wat je kan doen.
    Als er meer vragen zijn horen we dit graag.

    Je hebt bij dit soort bouwpakketten eigenlijk maar 1 belangrijk punt en dat is geduld.
     
    Prutsertje en JDS73 vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Zo ben ik ook begonnen 2 jaar geleden, en jouw luxe van jouw tekeningen had ik niet. Alleen een zeer onnauwkeurige explosie tekening.
    Zoals ik hierboven aangaf was hoe ik de weg vond, en het starten van een bouwverslag, daar kan je ook vragen stellen die graag beantwoord worden.

    Maar vergis je niet in dit bouwpakket, dat is best pittig en vergt ook studie van een aantal boeken. Een goed beginners boek is bijv. Rolf Hoeckel - Modelbouw van schepen 16de en 17de eeuw. Bij boekwinkeltjes.nl al 2e hands voor een paar euro te vinden.
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
  10. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Je zal weinig vinden over deze bouwdoos online, ik schat zelfs dat hij ergens van eind 70 jaren op de markt is gekomen.

    Carla Augusto had in de jaren 60 en 70 een goede reputatie en later heeft Corel enkele modellen van hun overgenomen in hun collectie toe de firma ermee stopte.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2021
    JDS73 vindt dit leuk.
  12. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik dacht dat jij nooit van het schip gehoord had..
    Maar blijkt dus het merk te zijn. :hammer:
     
    Ronk vindt dit leuk.
  13. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Dan zoek je de tekening waar aangegeven wordt hoe de valse kiel en de spanten in elkaar moeten en die de beplanking en het dek weergeeft. Zo maak je eerst de romp en het dek en later kun je gaan opbouwen
     
  14. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Dat is ook wel verschrikkelijk stom vazn je
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hier verkopen ze de Nederlandse bouwbeschrijving; Berlin - Modelbouwdekombuis
     
  16. Jean Bruijnzeels

    Jean Bruijnzeels

    Lid geworden:
    24 mei 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Valkenburg
    image.jpg image.jpg
    Dag Harrie,

    ben in Valkenburg de laatste hand aan het leggen aan de Berlin. Ben met tussenpozen al jaren bezig met dit prachtige schip.
    Ik ken de Nederlandse bouwbeschrijving die bij de Kombuis te koop is niet, maar de bouwbeschrijving die Corel in haar doos heeft gestopt helpt je ook niet veel. Het is puur bouwen vanaf de tekeningen en dat is helaas niet eenvoudig als dit je eerste schip is. De verwijzingen die de andere leden geven zijn natuurlijk prima omdat de meeste modellen op dezelfde manier gebouwd worden: Kiel, spanten, dekken en beplanking. Vervolgens de opbouw en de masten, en dan priegelen en puzzelen met de touwtjes. De Berlin is uitgevoerd in enkelvoudige beplanking, maar dringend advies is om er een dubbele beplanking van te maken. Latjes kopen dus, of online of hier in de buurt bij Shamrock in Maastricht. Latjes moet je ook kopen voor de dekbeplanking want die werd bij Corel niet meegeleverd. Begin een bouw verslag en je krijgt vanzelf commentaar, tips en ondersteuning.
    Ik had jaren terug een bouwbeschrijving op een niet meer bestaand forum in België, maar die kan ik helaas niet meer reproduceren. Er staan wel een paar beschrijvingen (in het Engels) bij Modelshipworld.com.

    Groet, Jean
     
    Jaques en Bouke van der Voet vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina